2976
Sök

Fördel eller nackdel med glt kammar i 850 T5

424 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken, är det nackdel eller fördel med glt kammar i en 850 T5 som är chippad och original stakar ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 december 2009
#2
jag monterade GLT -92 kammar i min, å jag märkte föga skillnad, han blev lite villigare över 4000rpm men inte mycket, men sen så tror jag att nått är galet med min så kanske därför jag inte får ur mer än som nu...

nackdelar har jag dock inte funnit några...


Elektriker
139 Inlägg
20 december 2009
#3
jag vet inte till 100% men som jag har fattat det så trycker glt kammarna längre tid, dvs ventilerna är öppna en längre tid.. vilket ökar effekt, men oxå gör att effekten oftast kommer vid högre varv..
sen har jag hört att sätter man i ett par "mega mega" kammar så får man sämre tommgång.. men kan inte tänka mig att det gör så stor skillnad på tomgången..

(Honda har utveklat V-tec/variabla ventiler, som gör att du kan ha en "mega mega" kam, men vid lägre varv så blir ventilerna mindre, vilket gör att de får både fin tomgång o bra me effekt vid höga varv.)

Finns kanske en bättre förklaring på en av de låsta trådarna
mvh

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2009
#4
Nu är jag varken Volvo eller "kamaxel" expert men rent generellt så brukar "standard bilar" klara av "trimkamaxlar" uppåt ca 280 grader, mycket över det o tomgången/bottendraget blir sämre, dessutom kan man få problem med avgasvären vid besiktning. Vet inte vem som utvecklat "variabla kamtider" men det finns en hel del tillverkare  (BMW,Toyota,Honda osv) som har detta från årsmodell ca -95 och framåt.
Senast redigerat av dawwe (20 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 december 2009
#5
en sökning ger dig alla svar du behöver.

vet inte om det funkar att länka en sökning men testar iaf http://www.garaget.org/forum/search.php … =147952477

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 534 Inlägg
20 december 2009
#6
Freddah850 skrev:
jag vet inte till 100% men som jag har fattat det så trycker glt kammarna längre tid, dvs ventilerna är öppna en längre tid.. vilket ökar effekt, men oxå gör att effekten oftast kommer vid högre varv..
sen har jag hört att sätter man i ett par "mega mega" kammar så får man sämre tommgång.. men kan inte tänka mig att det gör så stor skillnad på tomgången..

(Honda har utveklat V-tec/variabla ventiler, som gör att du kan ha en "mega mega" kam, men vid lägre varv så blir ventilerna mindre, vilket gör att de får både fin tomgång o bra me effekt vid höga varv.)

Finns kanske en bättre förklaring på en av de låsta trådarna
mvh

Vadå honda har utvecklat?
Det låter som du menar att Honda är det enda märket i världen som precis har kommit på det..
finns ju tonvis med märken på marknaden som har variabla kamtider
tex bmw har ju vanos och det har ju funnits sen början av 90talet



Sök