3016
Sök

Volvo 740/745, helljusen är på hela tiden?

107 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Tänkte höra om någon här har ett snabbt svar.. skulle fixa med 745:an idag, och så kom jag åt och råkade aktivera helljusen när bilen ej var på, och så när jag skulle stänga av dem igen så gick det inte. Ljusen står på hela tiden, nyckeln behöver inte ens vara i.

För tillfället har jag kopplat ur säkringarna  + batteriet, så att det inte drar ur i alla fall. Värt att nämna kan vara att det även sitter extraljus monterade

Men jag tänkte höra, om någon här vet vad det kan vara för fel, och/eller hur man fixar det?

Min gissning är att det är reläet som bränt fast. Men vilket är det och vart sitter det?

509 Inlägg
20 december 2009
Tror inte det finns ljusrelä,det är nog spaken som brunnit fast.

21 761 Inlägg
20 december 2009
På 240 så sitter hel/halvljus-relät vid vänster innerskärm, jag vet inte om 740 har samma placering.

Hade du kopplat in någonting strax innan det där hände?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=639346  där syns relät på min 240-86, det är den silverfärgade "plåtburken" bredvid plusplinten.
Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2009)

664 Inlägg
20 december 2009
Alltså jag tippar på spaken, händern om du vrider och vänder lite på det? Eller drar du bara lös den?
Hur enkelst som helst, ta bara bort plasten bakom ratten.

107 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Hmm tur som jag har så fixade det sig själv den här gången. Lät bilen stå ett tag medan jag var in och skrev mitt första inlägg, och sen så var jag ut och skruvade lite mer på generatorn ("remspännarskruvarna" har gått av på den..), och sen när jag provade att koppla in batteriet och säkringarna igen så hade det fixat sig.

Men det har hänt en gång förut också, för kanske ett halvår sedan, att det fastnat påslaget, men det löste sig när jag slog av/på lyserna på vredet då så jag tänkte inte mer på det.
Och så händer det en gång till idag när jag var ute och åkte (snöar ju på fint big_smile), och då slog jag av/på helljusen lite med spaken och då släppte det.

Men ja det är säkert spaken som ni säger då, och det lär ju dyka upp igen antar jag. Jag ska ta o pillra lite på den då och se om det löser sig wink

Men om det nu är spaken som är defekt, går de att köpa nya till en inte alltför stor peng eller är det skroten som gäller då?
Senast redigerat av JX (20 december 2009)

Maskinförare
287 Inlägg
20 december 2009
finns nog allti på skroten.. väldigt lätt å byta.. ta bort ratten å plasten runt ratten sen är det två skruvar sen är den lös, bara att dra ut kablarna å sätta i den nyinköpta spaken.. smile annars så har jag en hel hög sånna spakar liggandes smile

107 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Joo det mesta finns ju på skroten (ska f.ö. dit imorgon och införskaffa "justerskruvar" till generatorn tongue), men jag tänkte på om det kanske fanns en ny spak att köpa för inte alltför dyrt pris.. så kanske det är värt att få en ny välfungerande istället för en begagnad wink
Senast redigerat av JX (21 december 2009)

Sök