3037
Sök

Vilket rödblock ska ja lita på när ja ska bygga turbo motor?

26 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
Hejsan!
Ska bygga volvo turbomotor med 16 ventilers, och försöka hamna runt till 400/500 hästar, med ett block som ja inte behöver vara rädd att det ska bli några problem med.
Nu till frågorna!

Vilket rödblock är det bästa/hållbaraste blocket att bygga turbo med 16 valve? (har fått några olika svar så är lite förvirrad haha)
har ett vanligt 230 block, men har hört både att det är ett skitblock att bygga på och att det håller bra för 500 häst? vilket är sant?
kan ja bygga på det ja har eller ska ja byta?
Eller ska man köra på turboblock ist?

Är jätte tacksam för alla svar och råd hur ska ja gå till väga. kanske ni har lite tips på hur ni har byggt era motorer?

/Alexander Emilsson

8 254 Inlägg
23 december 2009
Undvik B230 block 85-89 med dem klena ramlagren, sen spelar det inte så stor rill vilket man väljer

26 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
okej, jag har ett b230 från 87....

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 december 2009
alltså om du ska bygga en spis på 500 hästar kan du inte bara skriva runt lite på garaget å fråga. läs runt på diverse olika forum å böcker å ta reda på riktig fakta tongue

26 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
nej det är ju sant, men måste ju börja någonstans visst?
klart ja ska göra det också!

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 december 2009
AlexanderEmilsson skrev:

allt beror ju på kringutrustningen också..rödblocken tål desamma men de är olika grova lager i dom..
ska du upp på 4-500 hästar ska du ju köra h-profil å då hade jag skitit i årgången på blocket så länge de är fräscht.

26 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
Xuri skrev:
AlexanderEmilsson skrev:

allt beror ju på kringutrustningen också..rödblocken tål desamma men de är olika grova lager i dom..
ska du upp på 4-500 hästar ska du ju köra h-profil å då hade jag skitit i årgången på blocket så länge de är fräscht.

Ja ska köra h-profil stakar, och andra kolvar, tack för svaret!

Sök