Trucker: Ja ja känner igen ditt "nick" från AP:)! Jag betvivlar inte dina kunskaper men jag har svårt att tro att om den ventilen läcker (den borde ju rimligtvis läcka ganska bra för att tryckarna inte skall tystna) att det INTE skulle påverka oljetryckslampan. Rent logiskt (iaf för mig) så borde oljan ta den "lättaste" vägen, dvs läcker den där ventilen så får du lågt/obefintligt oljetryck, sen kan den givetvis läcka olika mycket...Känner till smörjningen ganska bra rent generellt på BMW, o som du oxå vet så sitter det nån slags "bypass" ventil i filterhuset allt som oftast. Den har oxå en förmåga att läcka något lite, inte alls ovanligt. Märks främst genom att när man ställt bilen i ca 1 dygn så tar det något längre för oljetryckslampan att slockna, det är med detta som bakgrund som jag ställer mig tvivlande till att en läckande ventil i toppen inte skulle "avslöja" sig genom oljetryckslampan, på ett eller annat sätt.
Gällande min tidigare kommentar så var det annan bild i länken tidigare, nu står precis som du säger "non return valve", tidigare var det "dowel" vilket jag tolkade som en styrning av nåt slag...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure