4071
Sök

Pruta utomlands, okej?

Expert
27 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Tja allesammans!

Det är så att jag har kontakt med några företag i Spanien som hjälper till med motor delar och dylikt.
vi pratar väldigt mycke via mail då vi båda är upptagna med jobb, får vi chansen så snackar vi via tele.

Nu gällde det beställa hem Reed-kit samt en rotortändning (till 2takts räcer) och jag fick ett pris av honom.
Sedan svarade jag tillbaka och noterade det att det var lite väl dyrt, vad har du för inköps pris? ge mig något i närheten av det.

efter det har han inte svarat längre neutral ringer jag så går de till telesvararen.....

Jag är medveten om att pruta i vissa sammanhang kan vara HELT fel.
men i detta kändes det som om priset kunde gå ner lite till. (165 euros va priset först, han sänkte de till 140euros) Jag vet att i staterna kan man få de för ca 120 euros nytt, därav ville jag att han skulle pruta.

Var jag ohyfsad eller tog han det lite för hårt? (är dålig på hur den spanska kulturen tar på sådant)

vet att många ifrån västvärlden prutar på allt som rör sig och är de inte till salu gör dom de till de.
Men spaniorer vettefasen hmm

vad tror ni?

"Det finns ett inre sammanhang mellan allt vad som sker i de bästa av alla dessa möjliga världar"

1 814 Inlägg
19 december 2009
Jag tycker inte att du var ohyfsad, men om han nu inte svarar och du dessutom kan få det billigare i USA så köp det där tongue

Expert
27 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
expect1991 skrev:
Jag tycker inte att du var ohyfsad, men om han nu inte svarar och du dessutom kan få det billigare i USA så köp det där tongue

hehe självklart köper jag ifrån staterna, men om ja ändå skall ha allt ifrån honom så kanske man kan klämma ihop allt så det i sin tur blir ekonomiskt och miljövänligt wink

självklart anser inte jag heller att det var särskilt ohyfsat, men kan tänka mig att i vissa länder ser man olika på saker.
tex: visste ni att i Sverige när någon ringer en signal till ens mobil och lägger på, så tänker man oftast direkt
- ah fy fan va snåll han är som vill att ja skall ringa upp

i Sydamerika är det ett tecken på att någon tänker på en wink

"Det finns ett inre sammanhang mellan allt vad som sker i de bästa av alla dessa möjliga världar"

12 086 Inlägg
19 december 2009
Vill han inte sälja så vill han ju inte.. hans förlust
Senast redigerat av JapMax (19 december 2009)

224 Inlägg
21 december 2009
Vi är alldeles för dåliga på att pruta i detta landet, om säljaren/ affären inte vill pruta så gå till någon annan.
Jag är oxså dålig på att pruta....

4 005 Inlägg
21 december 2009
Han är säkert bara upptagen..

Jag är FÖR att det det ska vara rätt pris på en vara istället för högt ursprungspris och hålla på o pruta o ha sig.
Säg att säljaren lägger på 90% påslag på en produkt. Sen så köper några för det priset och blir lite lurade. Och nästa person så "är han snäll" o sänker ner till 60%. Går det verkligen inte så sänker han ner till 44% som är marknadspåslaget för den marknaden hos andra butiker som har rätt pris.

Känns så lurat system. Dra på det allmäna marknadspåslaget istället så blir ingen lurad och allt blir rättvist istället.

Snart kommer det väl att man ska pruta på varmkorven och på willys med?

Andra teorier som gör prutning bättre? shoot

8 883 Inlägg
21 december 2009
Att ge stora rabbater till "förstagångsköpare" händer inte om man inte köper stora volymer.
Vilka påslag företaget har spelar ingenroll, du kan ju omöjligt veta vilka omkostnader företaget har.

Känner man sig som kund "lurad" eller tycker att det är för högt pris....ja låt bli att handla då

Förövrigt så går det att pruta på Willys korv....
Senast redigerat av Hamilton (21 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

Expert
27 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
Tack för era kommentarer och åsikter, dock har bara två svarat på min fråga, och de är expect samt linus.

Jag antar väll att han bara är upptagen till julen, men man blir osäker, de är inte första gången jag handlar hos honom heller, därav mina funderingar.

Trevlig jul på er alla!

MVH

Sök