4071
Sök

Tändkablar orsak till fel lambda-värde??

113 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#1
Fick 2:a på besiktning för högt lambda-värde. Nån dag senare gick min SEAT Ibiza -97, inte på alla cylindrar. Fattar att det kan vara allt från lambda sond till luftmängdsmätare, tempgivare o ventiler mm. Men kan det vara så enkelt att en tändkabel är kass? Bytt tändstift än så länge, ska mäta upp kablar givetvis. Nån som kan hjälpa mig sortera felsökning innan jag lämnar in på dyr verkstad som byter ALLT och DYRT? roll


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#2
Högt lambda betyder att bilen tar "tjuvluft", gissningsvis efter lambdasonden. Är avgassystemet tätt? Om inte så börja med att se till att det är tätt. En kass tändkabel borde rimligtvis visa sig genom hög HC, dessutom borde bilen bluddar ibland, kanske t.o.m rycka... Tänk på att kassa tändkablar kan skada tändspolen, eller rättare sagt "tyändmodulen" som brukar sitta integrerad på spolen när det gäller VW/Seat bilar från mitten av 90-talet ungefär (inte så vanligt men ändå)...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 december 2009
#3
dawwe skrev:
Högt lambda betyder att bilen tar "tjuvluft", gissningsvis efter lambdasonden. Är avgassystemet tätt? Om inte så börja med att se till att det är tätt. En kass tändkabel borde rimligtvis visa sig genom hög HC, dessutom borde bilen bluddar ibland, kanske t.o.m rycka... Tänk på att kassa tändkablar kan skada tändspolen, eller rättare sagt "tyändmodulen" som brukar sitta integrerad på spolen när det gäller VW/Seat bilar från mitten av 90-talet ungefär (inte så vanligt men ändå)...

Va? Om bilen drar tjuvluft EFTER lambdasonden kommer den i 99 fall av 100 inte visa fel värde.. För övrigt finns det många andra potentiella anledningar... Trasig LMM, trasig lambdasond, slitna spridare osv. kan alla ge tokigt lambdavärde.
Däremot känns det osannolikt att det är en tändkabel, men ta det inte som en absolut sanning!

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#4
Axelj: Jo ett avgasläcksge efter lambdasonden resulterar i för högt lambda värde (dvs det beräknade lambdavärdet som Bilprovningen mäter, för det är antagligen det TS syftar på. Det "faktiska" lambdavärdet kan mycket väl vara "rätt") pga att det sugs in syre i systemet som följer med ut. När SBP mäter avgasvärdena tar ju deras apparatur inte hänsyn till varifrån syret kommer så....

PS: För högt lambda betyde överskott på syre.
Senast redigerat av dawwe (3 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 december 2009
#5
axelj skrev:
dawwe skrev:
Högt lambda betyder att bilen tar "tjuvluft", gissningsvis efter lambdasonden. Är avgassystemet tätt? Om inte så börja med att se till att det är tätt. En kass tändkabel borde rimligtvis visa sig genom hög HC, dessutom borde bilen bluddar ibland, kanske t.o.m rycka... Tänk på att kassa tändkablar kan skada tändspolen, eller rättare sagt "tyändmodulen" som brukar sitta integrerad på spolen när det gäller VW/Seat bilar från mitten av 90-talet ungefär (inte så vanligt men ändå)...

Va? Om bilen drar tjuvluft EFTER lambdasonden kommer den i 99 fall av 100 inte visa fel värde.. För övrigt finns det många andra potentiella anledningar... Trasig LMM, trasig lambdasond, slitna spridare osv. kan alla ge tokigt lambdavärde.
Däremot känns det osannolikt att det är en tändkabel, men ta det inte som en absolut sanning!

jo
motorn kan få rätt lambda värden
men när dom sätter på muffen på besiktningen så kommer avgassystemet att suga in ren luft och då kommer det reggas som högt lambda värde fast det inte är det

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

113 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#6
Ok! Men har det ett samband med cylindern som inte går? Har jag fattat er rätt, så har jag luftläkage oavsett om det är två små pyttehål i avgasröret (ska kolla!) eller LMM som skickar fel. Men om cylinderknas beror på tex kass spridare (eller som jag var inne på kass tändkabel),.. påverkar inte det kvoten luft/bränsle som är grunden till lambdavärdet också? Har jag sannorlikt ETT fel i så fall, eller två helt olika tro? Högt lambda mättes bara ett par dar innan den började gå dåligt på en cylinder. TACK FÖR SVAR!!!


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 december 2009
#7
dawwe skrev:
Axelj: Jo ett avgasläcksge efter lambdasonden resulterar i för högt lambda värde (dvs det beräknade lambdavärdet som Bilprovningen mäter, för det är antagligen det TS syftar på. Det "faktiska" lambdavärdet kan mycket väl vara "rätt") pga att det sugs in syre i systemet som följer med ut. När SBP mäter avgasvärdena tar ju deras apparatur inte hänsyn till varifrån syret kommer så....

PS: För högt lambda betyde överskott på syre.

Jaha, det var bilprovningens mätningar... My mistake.
Då är det ju mest troligt att det är luftläckage i avgassystem efter lambdasond, såvida bilens motorlampa inte lyser, då kan det vara vad som helst!

Lambda definieras som Aktuellt AFR / Optimalt AFR

The One & Only
31 Inlägg
17 december 2009
#8
Rekommenderar en felminnesavläsning! Det är så mycket lättare att utesluta fel, och följdfel om man vet vart man ska börja. Då sparar du tid och pengar också!

Det är det som är tjusningen med alla datorer numera! Man behöver inte i första hand skita ner sig och börja riva i allt smile

// C

[-> The one And Only <-]

113 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#9
Kan berätta hur det gick. Tändkablarna var dåliga och efter bytet gick den som vanligt igen. big_smile Halleluja!
Innan ombesiktning hann jag också hitta två små hål i avgassystemet och lagade dem. Lambda värdet var "hur bra som helst", sas det till mig på ombes. Vi resonerade dock om cylinderbortfall kunde påverka lambda, och killen sa att det kunde. Hålen i avgassystemet var pyttesmå och existerade vid första bes tillfället utan anm. Så jag lär aldrig få veta om det var de små hålen, eller de faktum att tändkabeln faktiskt påverkade hela kedjan av luft/bränsle kvot i slutändan... Lyckligt ovetande så är allt som det ska nu i alla fall!! big_smile big_smile
Senast redigerat av Kia-fia (25 december 2009)



Sök