heej nu vill jag ha turbo i min D24 så nu undra jag hur jag ska bära mig åt asså kan jag ta grenrör, turbo, intercooler och spridare från en D24TDI? eller hur ska jag göra? kom gärna med andra förslag
tror inte de är nån större skillnad på dom. men pumpen måste du nog ta från d24t med.
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Förutom de grejer som nämnts som ska bytas så är inte kolvarna lika, dom som har turbo har oljekylning, så det sitter munstycke i blocket som sprutar upp olja på kolvaran, så kolvarna har ett speciellt ¨hack¨i kolven som oljan ska spruta i.
Utan denna oljekylning så är risken väldigt stor att du bränner kolvringarna rätt så fort, blir helt enkelt för varmt.
Förutom de grejer som nämnts som ska bytas så är inte kolvarna lika, dom som har turbo har oljekylning, så det sitter munstycke i blocket som sprutar upp olja på kolvaran, så kolvarna har ett speciellt ¨hack¨i kolven som oljan ska spruta i.
Utan denna oljekylning så är risken väldigt stor att du bränner kolvringarna rätt så fort, blir helt enkelt för varmt.
Nja.. Kompisen hade en konventerad D24 i sin 245:a. Den var konventerad av GIK Turboteknik. Han hade sugblocket och sugtopp, men den gick väldigt bra ändå.. Han hade bilen förra året och bilen konventerades i mitten på 95 så det går ju ett bra tag..
Edit.. Han hade inte turbopumpen heller, och lite för mycket skit i tanken.. Det var därför den inte ville ladda mer än 1,7 BAR. Och det märktes att dieseln tröt om man eldade på för fullt..
Senast redigerat av Melin (24 december 2009)
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Nja.. Kompisen hade en konventerad D24 i sin 245:a. Den var konventerad av GIK Turboteknik. Han hade sugblocket och sugtopp, men den gick väldigt bra ändå.. Han hade bilen förra året och bilen konventerades i mitten på 95 så det går ju ett bra tag..
Edit.. Han hade inte turbopumpen heller, och lite för mycket skit i tanken.. Det var därför den inte ville ladda mer än 1,7 BAR. Och det märktes att dieseln tröt om man eldade på för fullt..
Har också en kompis som konverterat flera stycken och då har de väll inte gått allt för länge, kan ju tilläggas att detta beror ju även på skicket på motorn när den konverteras, klart att är den i bra skick så håller den ju självklart längre, och om man inte har turbo pumpen gör endel det också, för då får dom inte riktigt rätt mängd diesel då den laddar. det spar motorn en del.