3243
Sök

D24 till D24 TDI

14 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
heej nu vill jag ha turbo i min D24 så nu undra jag hur jag ska bära mig åt asså kan jag ta grenrör, turbo, intercooler och spridare från en D24TDI? eller hur ska jag göra? kom gärna med andra förslag big_smile
Senast redigerat av weffe (5 oktober 2009)

Darth Vader
1 644 Inlägg
5 oktober 2009
Klart att du kan ta komponenter ifrån en d24t. Det är ju klart lättast.
Senast redigerat av DoWahDiddy (5 oktober 2009)

Braaaaap?

14 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
DoWahDiddy skrev:
Klart att du kan ta komponenter ifrån en d24t. Det är ju klart lättast.

okej men hur blir det med kolvarna och stakarna är det samma som på D24?

Slav
1 454 Inlägg
5 oktober 2009
tror inte de är nån större skillnad på dom. men pumpen måste du nog ta från d24t med.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

supermikaela
5 oktober 2009
Från en D24T behöver du:
turbo
grenrör
insug
oljefilteradapter (så att inte turbon tar i oljefiltret)

Supraman
2 300 Inlägg
5 oktober 2009
eller så slänger du helt sonika i en hel d24tic istället, garanterat enklare.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

14 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Henka_ skrev:
tror inte de är nån större skillnad på dom. men pumpen måste du nog ta från d24t med.

okej tack tänkte inte på det:P

14 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
supermikaela skrev:
Från en D24T behöver du:
turbo
grenrör
insug
oljefilteradapter (så att inte turbon tar i oljefiltret)

okej

14 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
eller så slänger du helt sonika i en hel d24tic istället, garanterat enklare.

har en på gång men den är inte så bra ska jag säga dig:P menmen annars så hade jag gjort det:)

Egen företagare
864 Inlägg
23 december 2009
Förutom de grejer som nämnts som ska bytas så är inte kolvarna lika, dom som har turbo har oljekylning, så det sitter munstycke i blocket som sprutar upp olja på kolvaran, så kolvarna har ett speciellt ¨hack¨i kolven som oljan ska spruta i.

Utan denna oljekylning så är risken väldigt stor att du bränner kolvringarna rätt så fort, blir helt enkelt för varmt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

761 Inlägg
24 december 2009
D24TDI finns inte, många som skriver fel.

Tdi är direktinsprut. I står alltså inte för intercooler

D24T

Trafikledare
563 Inlägg
24 december 2009
snurbo_diesel skrev:
Förutom de grejer som nämnts som ska bytas så är inte kolvarna lika, dom som har turbo har oljekylning, så det sitter munstycke i blocket som sprutar upp olja på kolvaran, så kolvarna har ett speciellt ¨hack¨i kolven som oljan ska spruta i.

Utan denna oljekylning så är risken väldigt stor att du bränner kolvringarna rätt så fort, blir helt enkelt för varmt.

Nja.. Kompisen hade en konventerad D24 i sin 245:a. Den var konventerad av GIK Turboteknik. Han hade sugblocket och sugtopp, men den gick väldigt bra ändå.. Han hade bilen förra året och bilen konventerades i mitten på 95 så det går ju ett bra tag..

Edit.. Han hade inte turbopumpen heller, och lite för mycket skit i tanken.. Det var därför den inte ville ladda mer än 1,7 BAR. Och det märktes att dieseln tröt om man eldade på för fullt..
Senast redigerat av Melin (24 december 2009)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Egen företagare
864 Inlägg
25 december 2009
Melin skrev:
snurbo_diesel skrev:

Nja.. Kompisen hade en konventerad D24 i sin 245:a. Den var konventerad av GIK Turboteknik. Han hade sugblocket och sugtopp, men den gick väldigt bra ändå.. Han hade bilen förra året och bilen konventerades i mitten på 95 så det går ju ett bra tag..

Edit.. Han hade inte turbopumpen heller, och lite för mycket skit i tanken.. Det var därför den inte ville ladda mer än 1,7 BAR. Och det märktes att dieseln tröt om man eldade på för fullt..

Har också en kompis som konverterat flera stycken och då har de väll inte gått allt för länge, kan ju tilläggas att detta beror ju även på skicket på motorn när den konverteras, klart att är den i bra skick så håller den ju självklart längre, och om man inte har turbo pumpen gör endel det också, för då får dom inte riktigt rätt mängd diesel då den laddar. det spar motorn en del.

Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Egen företagare
864 Inlägg
25 december 2009
dannnej skrev:
D24TDI finns inte, många som skriver fel.

Tdi är direktinsprut. I står alltså inte för intercooler

D24T

De heter tom D24TIC när de har ic och D24T när det är utan ic och bara D24 när det är sug diesel.

Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Sök