2690
Sök

Guide: Fender Rollin'

155 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.

Tänkte dela med mig av en liten guide jag gjorde idag när jag valsade mina skärmkanter. Har varit mycke diskutioner ang. detta på olika forum, hur man går till väga osv. Själv är jag av den typen då jag avskyr folk som säger; "Det går aldrig", "Det kommer bara spricka". osv osv. Är absolut inget proffs på detta, jobbar inte heller med detta. Enligt mig kan man få allt bra själv, bara man lägger manken till och är lite försiktig! I denna guide använder jag inga komplicerade verktyg eller knep.

Verktyg:

Verktygen jag använder är en helt vanlig gummi-klubba, gärna med lite tyngd i. Själv fick jag använda min vanliga hammare och tejpade fast en gummi "top" på den. En helt vanlig varmluft-pistol från Biltema. Billiga modellen på biltema. Fungerar även med gasbrännare, men då får man vara ytterst försiktig mot lacken! Det mest "avancerade" verktyget är ett riktigt verktyg för att just rulla skärmar. Har du inte tillgång till ett sådant så rekommenderar jag er att åka och kika med närmaste däck-firma, flirta in er lite med dom eller fråga om det helt enkelt går att hyra det över en helg.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829491_kmlwvz.jpg

Steg 1:

Jag kör med Rota P45R 18"x9.5" fälgar runt om. Nöjer mig såklart inte med det, utan vill ha mer HellaFlush. Kommer köra med 10mm spacers bak, och då behövs det alltså rullas. Sätt på ditt hjul och hissa upp det med en domkraft för att kolla om det verkligen är möjligt att köra med de spacers du tänkt. Innan jag gjorde några ingrepp såg det ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829493_m72wgr.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829494_7uh8tb.jpg

Steg 2:

Det första man ska tänka på är att alltid hålla din arbets-yta varm. Detta för att inte lacken ska spricka i valsens "knäck". Det här är det vanligaste som förekommer - att lacken spricker. Gör först rent bakom valsen, så det inte kommer att klämmas smuts, sten eller annat skit i skärmen. Sedan börjar du värma! Jag kör på "fullt ös"-läge på min värmepistol. Håller ungefär 3cm från skärmen. Kör pistolen fram & tillbaka på så stor yta du vill börja att arbeta med. Håll aldrig pistolen stilla på samma ställe! Håll ett öga på lacken så den inte börjar bubbla. Jag värmer så pass att jag knappt kan ta på ytan utan att bränna mig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829495_v91f7k.jpg

Steg 3:

Nu medans din arbetsyta är varm ska du ta din gummiklubba och slå upp valsen, alltså vika den. Detta gör du för att "hjälpa" valsverktyget. Du kan alltså inte börja rulla direkt, då kommer valsen bara skära in i rullen (du kan inte köra med rullen 90 grader mot en vals). Du kommer att få värma på med jämna mellanrum, som sagt, håll alltid din arbetsyta varm för lackens skull!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829496_pqhtcy.jpg

Steg 4:

När du är färdig med att banka in valsen en bit, så långt du tycker du behöver, så är det dags att använda valsverktyget. När du monterat verktyget på ditt nav så kommer du behöva justera in rullen, så den passar din skärm. Testa att köra den framåt och bakåt ett varv utan något tryck. Alltså utan att du rullar på riktigt. När du gör detta, kolla så rullen inte "missar" skärmen på något ställe. Missar den så får du helt enkelt justera igen. När verktyget är rätt inställt och allt rullar fint så är det dags att värma igen. Är man 2 personer kan en värma och en rulla. Är man själv, som jag i det här tillfället, så kan man värma och rulla en bit i taget. Börja med att rulla lite i taget. Justera rullen så du har ganska mycket tryck på valsen, rulla fram & tillbaka ca 4-5ggr, justera in mer tryck på valsen, rulla fram & tillbaka ca 4-5ggr osv osv. Hela tiden med varm yta! När jag justerade rullen, skruvade jag mellan en kvarts-varv och ett halv-varv på justerbulten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829499_vane52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829498_kd4mi0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829497_8tg1fr.jpg

Steg 5:

När du rullat valsen så mycket som du vill/behöver så är du helt enkelt klar. Får du sprickor i lacken så får du oftast det mitt i vecket. Detta kan bero på flera saker. Vanligast är för att ytan inte är tillräckligt varm när du rullar, du justerar för mycket tryck på rullen mot valsen mellan gångerna eller att skärmen är rostlagad eller spacklad tidigare. Jag ingen spricka på denna skärm, men dock på andra sidan. Detta för att det visade sig vara rostlagat tidigare. Spricker lacken så föredrar jag att man skrapar bort den lösa färgen, eller slipar, och oljar in kanten med lin-olja. Eller helt enkelt lacka.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829500_yfs95e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39321/829502_qsq5s0.jpg

Hoppas guiden ger lite iallfall. Kommentera gärna!
Mvh Jocke
Senast redigerat av Jo-que (3 januari 2010)

Sponsorer | BadAssParts.se | RaidoPower.se | VCRacing.se

Licenssvetsare
927 Inlägg
3 januari 2010
#2
underbart, tack!

155 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#3
Så lite så.

Sponsorer | BadAssParts.se | RaidoPower.se | VCRacing.se

RMR-Crew
478 Inlägg
3 januari 2010
#4
Jo-que skrev:
Så lite så.

Din skärmkant blev ju bucklig på utsidan på din nionde bild, ser bucklig ut på bild 10 med.

155 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#5
Blev någon mindre böggel i framkant på skärmkanten, men den syns inte på bilderna.

Sponsorer | BadAssParts.se | RaidoPower.se | VCRacing.se

12 086 Inlägg
3 januari 2010
#6
Jo-que skrev:
Blev någon mindre böggel i framkant på skärmkanten, men den syns inte på bilderna.

Jag ser ju iofs klart o tydligt flera bulor på näst sista bilden tongue
Fina fälgar annars smile

4 682 Inlägg
3 januari 2010
#7
Funkar lika bra med ett järnrör..

4 005 Inlägg
3 januari 2010
#8
Trevlig guide! Fina bilder och enkelt att förstå. Men jag undrar också hur du rättar till de små bucklorna?


155 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#9
JapMax skrev:
Jo-que skrev:
Blev någon mindre böggel i framkant på skärmkanten, men den syns inte på bilderna.

Jag ser ju iofs klart o tydligt flera bulor på näst sista bilden tongue
Fina fälgar annars smile

Det du ser på näst sista bilden är inte bulor från valsningen, har inte ens valsat så långt fram.. Men som sagt det finns risker med detta, veck och bucklor kan förekomma. Och vad man får göra om man får bulor är som när man får vanliga skador med, spackla och lacka. I mitt fall kommer det komma skärmbreddare på nästa år antagligen, då måste jag ändå kapa upp skrämen.

Sponsorer | BadAssParts.se | RaidoPower.se | VCRacing.se

40 Inlägg
3 januari 2010
#10
Kanon guide Jo-que!


Sök