3311
Sök

Måste man ha jord eller kan man koppla på batteriet?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 januari 2010
ExtraKim skrev:
Direktjordning kan leda till störningar.

Har det i Expressen och där är alla steg jordade på batterierna, men å andra sidan så ligger mina signalkablar över ena batteribanken så det kanske kan vara bidragande wink

Även jag har alla stegen kopplade direkt på minus på batterierna sen är batterierna jordade med 95mm2 kablar i karossen oxå. Har inte märkt av några störningar eller varma steg pga detta.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

158 Inlägg
3 januari 2010
740GL-84 skrev:
Ekis! skrev:
Du bör även ha säkrat minst 30 cm ifrån + på batteriet annars så gäller inte din brand försäkring på bilen...

är det inte max 30cm från batteriet som rekomenderas

Max eller min?? smile

join the dark side! ... and get a free cookie.

537 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
pippin skrev:
740GL-84 skrev:
Ekis! skrev:
Du bör även ha säkrat minst 30 cm ifrån + på batteriet annars så gäller inte din brand försäkring på bilen...

Max eller min?? smile

0-30cm från batteriet, inte 30cm ++

158 Inlägg
3 januari 2010
RPM2006 skrev:
pippin skrev:
740GL-84 skrev:

Max eller min?? smile

Oj, tack! Trodde jag inte då jag aldrig sett nån som har en säkringshållare under huven... smile
(dock har ju inte alla batteriet under huven.. MEn iaf smile

join the dark side! ... and get a free cookie.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2010
Frippe_L skrev:
ExtraKim skrev:

Har det i Expressen och där är alla steg jordade på batterierna, men å andra sidan så ligger mina signalkablar över ena batteribanken så det kanske kan vara bidragande wink

Även jag har alla stegen kopplade direkt på minus på batterierna sen är batterierna jordade med 95mm2 kablar i karossen oxå. Har inte märkt av några störningar eller varma steg pga detta.

Henrik ha rju haft direktkopplat från batteriet (j-son alltså) i sin Capru utan problem...vare sig med störningar eller annat.
Tvärtom så står det tom. i hans installationspärm att han valt att jorda direkt på batteriet för att minimera spänningsfall och störningar.
Det med störningar hör även ihop med hans val att bygga om den med dieselmotor. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
3 januari 2010
Lonefox skrev:
Frippe_L skrev:
ExtraKim skrev:

Henrik ha rju haft direktkopplat från batteriet (j-son alltså) i sin Capru utan problem...vare sig med störningar eller annat.
Tvärtom så står det tom. i hans installationspärm att han valt att jorda direkt på batteriet för att minimera spänningsfall och störningar.
Det med störningar hör även ihop med hans val att bygga om den med dieselmotor. wink

ja kör me "direktjord" i GAS-jettan just för att slippa en massa jordproblem..  big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
3 januari 2010
Lonefox skrev:
Frippe_L skrev:
ExtraKim skrev:

vore de inte bättre att "köra" utan motor? wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
3 januari 2010
Beror nog en del på hur man har sin spelare kopplad, min spelare drivs på en av de bakre batteribankarna med direkt jord.
Så att jag har störningar är inget som förvånar mig, jag har alla "fel" man kan ha när det gäller hur min anläggning är kopplad, men jag hade inget val.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 januari 2010
pippin skrev:
RPM2006 skrev:
pippin skrev:

Max eller min?? smile

Oj, tack! Trodde jag inte då jag aldrig sett nån som har en säkringshållare under huven... smile
(dock har ju inte alla batteriet under huven.. MEn iaf smile

Konstigt, dom flesta bilar med ljudbygge som jag har kollat under huven på (inklusive min egen) har en huvudsäkring där, just för att få den så nära batteriet som möjligt. Att sätta den efter att kabeln gått genom torpedväggen gör ju att en stor del av vitsen med säkringen försvinner. Sätt den så nära batteriets plus som du kan!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 210 Inlägg
5 januari 2010
740GL-84 skrev:
Ekis! skrev:

sorry du har rätt... haha skrev fel menar som du säger tongue

Och alla ni andra som kliat er i huvudet nu över mitt första inlägg... jag menade max 30cm ifrån... hmm
Senast redigerat av Ekis! (5 januari 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2010
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
Frippe_L skrev:

vore de inte bättre att "köra" utan motor? wink

Visserligen är Caprin en TQ men ändå.........
Det får det inte förkomma störningar vid påslag, avslag och med motorn igång, så en motorlös bil går icke wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök