Ska ha mitt slutsteg 40-50cm från batteriet. Behöver jag ändå jorda i plåt (finns ingen direkt super bra jord där att fästa på) eller kan jag bara koppla in slutsteget på batteriet? Sen kommer ju pluskabeln vara lika kort, behöver jag då en säkring ändå? Hur stor ska den då vara om kabeln är 50cm lång och 16mm2? 50A känns lite väl..?
Det funkar finemang kör så i båten nu och det är bäst så för båten är av plast Sen att du har batteriet nära steget gör det bara bättre. 50A är det du ska ha, det är inte längden du ska kolla på det är tjockleken (iofs längden oxo) men kör 50A
Den absolut bästa jorden får man ju direkt på minuspolen på batteriet... (strömmen färdas ju mellan polerna på batteriet o ju enklare/kortare vär desto bättre...)
Man ska absolut aldrig jorda ett slusteg eller något annat man eftermonterar i en bil direkt på batteriet. Det är det första man får lära sig när man går el eller fordonsprogrammet. Kommer nu inte ihåg varför, men det är inte brai alla fall.
Man ska absolut aldrig jorda ett slusteg eller något annat man eftermonterar i en bil direkt på batteriet. Det är det första man får lära sig när man går el eller fordonsprogrammet. Kommer nu inte ihåg varför, men det är inte brai alla fall.
haha va, så länge du har en bra jord till batteriet så är det inga som helst problem. Det visar sig tvärtom att du har mindre spänningsfall att vänta om du drar tillbaka jorden till batteriets minuspol från det du ska jorda. Ska du ha större anläggningar så är det väl kanske inte rekommenderat då du behöver mer jord, plus att det är dyrt med bra och grov kabel.
Man ska absolut aldrig jorda ett slusteg eller något annat man eftermonterar i en bil direkt på batteriet. Det är det första man får lära sig när man går el eller fordonsprogrammet. Kommer nu inte ihåg varför, men det är inte brai alla fall.
Säg det till de som tävlar inom bilstereo och kör stegen direktjordade och har gjort detta i MÅÅÅÅÅÅNGA år utan ngr problem
Sen kan vi passa på att slänga in en snabbis: När man ska installera en huvudströmbrytare som kopplar bort batteriet, ska man ha den på minus eller plus? Det är alltså en stor strömbrytare emd rött handtag på.
Sen kan vi passa på att slänga in en snabbis: När man ska installera en huvudströmbrytare som kopplar bort batteriet, ska man ha den på minus eller plus? Det är alltså en stor strömbrytare emd rött handtag på.
På traktorer o liknande brukar den sitta på plussidan. Men funkar lika bra på minus.
Men ska den sitta i en bil för att kunna bryta strömmen helt när du lämnar den? tänk på att styrboxen till motorn nollas varje gång du bryter strömmen, ger sämre gång och högre förbrukning eftersom den måste lära sig på nytt varje gång.
Sen kan vi passa på att slänga in en snabbis: När man ska installera en huvudströmbrytare som kopplar bort batteriet, ska man ha den på minus eller plus? Det är alltså en stor strömbrytare emd rött handtag på.
På traktorer o liknande brukar den sitta på plussidan. Men funkar lika bra på minus.
Men ska den sitta i en bil för att kunna bryta strömmen helt när du lämnar den? tänk på att styrboxen till motorn nollas varje gång du bryter strömmen, ger sämre gång och högre förbrukning eftersom den måste lära sig på nytt varje gång.
Gäller det även äldre bilar från början av 80-talet?
har man bara ett batteri så går det bra att jorda där, annars så borde man jorda ordentligt i karossen också. (för att få bra kontakt med det andra batteriet. t.ex. om man jordar på batteriet bak och har även ett "huvud batteri" fram, då måste man få bra kontakt med batteriet fram också).
Sen kan vi passa på att slänga in en snabbis: När man ska installera en huvudströmbrytare som kopplar bort batteriet, ska man ha den på minus eller plus? Det är alltså en stor strömbrytare emd rött handtag på.
På traktorer o liknande brukar den sitta på plussidan. Men funkar lika bra på minus.
Men ska den sitta i en bil för att kunna bryta strömmen helt när du lämnar den? tänk på att styrboxen till motorn nollas varje gång du bryter strömmen, ger sämre gång och högre förbrukning eftersom den måste lära sig på nytt varje gång.
Gäller det även äldre bilar från början av 80-talet?
Så länge dom har datorstyrt insprut. Plus att radio o sånt tappar minnet. Kan dock enkelt lösas genom en klen kabel med säkringshållare och en säkring på ex.vis 2A, med denna kabeln byglar man huvudströmbrytaren. Eftersom endast ström för klocka och minnsekretsar i dator/stereo osv drar ström räcker det med en så klen säkring. Blir det en kortslutning, så huvudströmbrytaren så att säga har fyllt sin funktion brinner ju bara säkringen av och systemet blir helt strömlöst.
Vill bara informera om en liten grej ang det med direktjord. Har själv byggt så och även testat jorda i kaross. Det jag märkte med direktjord är att stegens nätdelar blir väldigt varma. Kan säkert bero på steg och liknande dock värt att tänka på!
Vill bara informera om en liten grej ang det med direktjord. Har själv byggt så och även testat jorda i kaross. Det jag märkte med direktjord är att stegens nätdelar blir väldigt varma. Kan säkert bero på steg och liknande dock värt att tänka på!
det kan definitivt bero på din jordning av batteriet fram. Är den inte 100 % så får du ingen bra jord heller.
Jag har kört med direkt jord på batteriet i Audin sen jag köpte den sommaren -08 och inte märkt av nått alls av att steget ska bli för varmt (förutom om man har spelat högt en längre tid) men aldrig så varmt att det ska hända något
Har det i Expressen och där är alla steg jordade på batterierna, men å andra sidan så ligger mina signalkablar över ena batteribanken så det kanske kan vara bidragande