2910
Sök

BMW 520i -90 vill koka

27 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#1
Okej, eftersom att min förra tråd blev låst gör jag ett nytt försök.

Jag fick en BMW 520i -90 av en bekant. Den har stått utomhus och inte varit startad sedan oktober. Med lite starthjälp hoppade den dock igång utan problem. Enligt förra ägaren har den tydligen kokat någon gång förr MEN har har tydligen gjort ett komptest på den innan han ställde ner den. Inga problem där.

Nu till problemet, den går varm och vill koka. Jag får heller ingen värme i bilen. När jag hämtade den var den frusen i kylaren pga. brist på glykol. Jag ställde dock in den i ett varmgarage och värmde upp den med kupévärmare och diverse andra saker. Sedan tillsätte jag självklart glykol och något läckage finns det inte.

Eftersom att han genomfört ett komptest borde det inte vara blockpackningen, eller? Jag har dock inte testat att lufta den än. I min förra tråd var det någon som tipsade om vattenpumpen. hur kollar jag den?

Tack på förhand!

PS. Fick någon spydig kommentar om att jag vanligtvis kör volvo. Det gör jag inte. Sådana kommentarer tycker jag inte hör hemma i min tråd.

Edit: M20 eller M50 frågade någon. Inte en aning? Hur kollar jag. Termostat ska tydligen vara ny också.
Senast redigerat av HerrH (5 januari 2010)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 januari 2010
#2
Börja med att tina upp motor o hela kylsystem.
Därefter kan du ser var den läcker o det kommer den att göra. Det kan vara vad som helst, kylare, slangar, rör...

M20 ser ut så här http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat … /m20_4.jpg
M50 http://www.6enligne.net/faq/photos/Moteur_M50_02.jpg

Mer info om din bil kan du hitta här med chassis 7 sista http://www.realoem.com/bmw/select.do


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 januari 2010
#3
kolla vattenpumpens skick, men börja med att lufta systemet, väldigt vanligt på M20 med luft, och är ett mindre helvete att få ut all luft också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 849 Inlägg
5 januari 2010
#4
som sagt, ett rent h-vete att lufta dessa, har själv en sån bil. Men upp med framändan på bilen, högt, högt, nästan lodrätt, nej, lite överdrivet kanske, men framändan ska va högt iallafall, låt bilen gå på tomgång, men håll ett öga på tempmätaren så den inte blir att koka.

öppna luftskruvarna, fyll på kylarvätska allt eftersom det försvinner, du kanske får klämma på slangarna emellanåt.

Så brukar jag göra och det går skapligt och utan alltför många svordommar big_smile  Men som sagt, det är inte lätt.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 januari 2010
#5
uhlin skrev:
som sagt, ett rent h-vete att lufta dessa, har själv en sån bil. Men upp med framändan på bilen, högt, högt, nästan lodrätt, nej, lite överdrivet kanske, men framändan ska va högt iallafall, låt bilen gå på tomgång, men håll ett öga på tempmätaren så den inte blir att koka.

öppna luftskruvarna, fyll på kylarvätska allt eftersom det försvinner, du kanske får klämma på slangarna emellanåt.

Så brukar jag göra och det går skapligt och utan alltför många svordommar big_smile  Men som sagt, det är inte lätt.

glöm inte ha fläkten på full värme också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 849 Inlägg
5 januari 2010
#6
NITROUS skrev:
uhlin skrev:
som sagt, ett rent h-vete att lufta dessa, har själv en sån bil. Men upp med framändan på bilen, högt, högt, nästan lodrätt, nej, lite överdrivet kanske, men framändan ska va högt iallafall, låt bilen gå på tomgång, men håll ett öga på tempmätaren så den inte blir att koka.

öppna luftskruvarna, fyll på kylarvätska allt eftersom det försvinner, du kanske får klämma på slangarna emellanåt.

Så brukar jag göra och det går skapligt och utan alltför många svordommar big_smile  Men som sagt, det är inte lätt.

glöm inte ha fläkten på full värme också.

Exakt, glömde visst skriva det roll

Tackar NITROUS.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 januari 2010
#7
Angående avluftning - höj fronten såpas mycket så att kylarlocken är lite högre  än vindrutans nedre kant.
Detta är enklast på M20 motorer men har du M50 så kan du läsa här: http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=71


274 Inlägg
6 januari 2010
#8
kolla så fläkten inte är kass. inge ovanligt fel på dessa! lycka till

fyllo


Sök