3746
Sök

Motor/bränsle problem Golf caddy1.8 -89

61 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
Min situation är som följer:

Jag köpte en golf caddy 1.8 (insprutare tror jag) för några veckor sedan och den fungerade precis som den skulle. Dom sönderspelade högtalarna och den gamla kasettspelaren ville jag dock byta ut och eftersom jag även tänkte sätta in två slutsteg så tänkte jag att det var lika bra att byta ut dom gamla jordkablarna mellan minuspolen och motor/chassi. Dessa satt på ett sådant sätt att man var tvungen att ta bort luftfilterboxen för att komma åt. Så jag började plocka bort luftfilterboxen del för del uppifrån. Ovanpå luftfilterboxen satt det någon form av "bränsle -
fördelningsblock" som jag delvis skruvade isär och tog bort alla slangar ifrån (vilket jag senare märkte att jag inte behövt göra för att lyfta av luftfilterboxkåpan). Jag bytte ut jordkablarna och sedan satte jag tillbaks allt, och jag är 99,99 procent säker på att jag satte tillbaks allt på rätt plats.

MEN, nu går motor som skit. Den hackar och spottar och ur avgassystemet kommer det massa sot och vatten(eller bensin?). Och ibland smäller det ordentligt. Tro mig när jag säger att jag inte är speciellt duktig på att meka bilar men jag trodde att jag skulle klara av att byta ut två jord -kablar. På ovan nämda "bränslefördelningsblock" finns det 4st justeringsskruvar och med dessa kan man ändra karaktären lite grann på motorn men inte få den att gå som den ska. Jag tog ut den på en provtur och motorn gick ojämt och reagerade tvekande och svagt när man gasade. Sen blev det bara sämre och till slut stanna den och gick inte att starta. Eftersom motorn fungerade som den skulle innan klantarslet(jag) pilla på bilen så kan det inte vara något annat än "bränsle -fördelningsblocket" som har monterats ihop på fel sätt.

Frågan: Någon som har någon aning om vad jag har gjort för fel vid ihopmonteringen av "bränslefördelningsblocket" ? Kan motorn gå även om man satt en bränsleslang fel?

Det känns som tändningen är helt bakvänd men jag har inte rört tändingen så det kan det inte vara.

mycket tacksam för svar.

Jag försöker inte ens längre...

162 Inlägg
15 september 2006
du kanske råkat ha kommit på lmm, de e rätt känsliga, kolla om den e hel

61 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
ok, jag ska kolla det ikväll...

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 september 2006
Vet inte riktigt om det har nån betydelse, men har du satt bränsleledningarna i rätt följd..

61 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
dom fem slangarna som sitter ovanpå markerade jag upp innan så dom är jag säker på att dom sitter rätt och resten av slangarna som satt på sidorna är jag 99,99 procent säker på att dom sitter rätt. Dessa slangar är utformade så att de (nästan) bara kan sitta på ett sätt. Dock som sagt
så är jag bara 99,99 procent säker på dessa, så om någon skulle kunna guida mig vart var en av slangarna skall gå så skulle jag vara mycket tacksam för det. Då skulle jag kunna utesluta det som anledning till mina problem.

162 Inlägg
16 september 2006
kan det vara att det har kommit  luft in i bränslet??

61 Inlägg
16 september 2006
Trådstartare
När jag tog bort lmm och bränslefördelaren första gången så såg jag att o-ringen mellan dessa var paj (det läckte dock inget). Så när jag sedan satte tillbaks grejerna så satte jag även dit en ny o-ring. Dock så trodde jag att huvudsaken var att det var tätt där så jag var inte så noga med storleken på o-ringen. När jag nu återigen plockat isär lmm och bränslefördelaren så märkte jag att den nya o-ringen som jag satte dit var så pass tjock att bränslefördelaren har hamnat lite högre upp (0,5 -1 mm) än den borde vara, vilket i sin tur gjort att den lilla kolven som sitter i bränslefördelaren har hamnat motsvarande för högt upp. Jag tror att detta är anledningen till att det strular. Innan jag skruvar ihop allt igen, kan någon bekräfta mina tankar (att o-ringen måste vara tunnare)?

Återigen tacksam för svar.

Sök