3838
Sök

Volvo 740/m47 - knackar å viner

88 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Just när man besiktat bilen utan problem å tänkte sälja den så kommer problemen.

1. När jag står på tomgång låter de som de smäller lite i bilen, trodde först ventilknack, men ljudet kommer ifrån växellådan. Trycker jag ner kopplningen blir det tyst.
2. Motorbromsning på 1,2,3 växel låter som en riktig stritsvagn och viner ordentligt mycket.

FELEN KOM I PRINCIP ÖVER NATTEN ?, Vet inte om ja kört hårt ( De är ju vinter vafan ? )

Vad kan vara felet ?

Forummoderator
26 342 Inlägg
7 januari 2010
1. Kan vara urtrampningslagret.
2. Att motorbromsa på första växeln tror nog jag låter förjävligt, oavsett om lådan är kry eller inte..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

876 Inlägg
7 januari 2010
garanterat uttrampnings lagret! kostar inte så mycket och är lätt att byta!

mvh rayya

88 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
AirOne skrev:
2. Att motorbromsa på första växeln tror nog jag låter förjävligt, oavsett om lådan är kry eller inte..

Det har du rätt i, du förstår nog vad jag menade smile

Tror ni att det är urtrampninglagret som gör att lådan viner och låter på motorbroms oxå ?

Forummoderator
26 342 Inlägg
7 januari 2010
Vuoleva skrev:
AirOne skrev:

Det har du rätt i, du förstår nog vad jag menade smile

Tror ni att det är urtrampninglagret som gör att lådan viner och låter på motorbroms oxå ?

Jo jag förstod tongue
Kan vara dåliga lager, dålig olja..vad som helst..men kan även vara urtrampningslagret också:P

88 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Okej, får beställa ett lager då.

Man vill inte meka på skroten i 40cm å ta en låda från en bil på marken. Hade de vart sommar å sol så visst.

Forummoderator
26 342 Inlägg
8 januari 2010
När du ändå är där och skruvar så kan du köpa packboxen också som sitter där innanför.
Hett tips smile

1 043 Inlägg
8 januari 2010
Är det samma knackande ljud om du ökar varvet lite?

4 001 Inlägg
8 januari 2010
antingen uttrampningslagret eller främre lagret i lådan är ganska vanligt i M47

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

191 Inlägg
8 januari 2010
vill först säga att jag inte är någon expert på manuella lådor.
att det blir tyst när man trampar ner kopplingen brukar förknippas med trasigt urtrampningslager. men jag tycker din förklaring låter mer som något med ingående axeln i lådan, stämmer överens på fler punkter, även att det tystnar då man trampar ur på friläge. kanske lagringen på ingående axeln som kolvas var inne på.

men det där kraftiga vinandet på 1-2-3:an (men inte på 4-5?) och om det dessutom kom över natten undrar man inte om det hänt nåt med dreven i lådan? om någon låsring eller liknande gått av? är som sagt ingen expert och har inte uppbyggnaden i detalj i huvudet, vet bara principen inte mer än så.

men urtrampningslagret påverkas inte olika beroende på vilken växel som är i.

mitt råd är att riva och kolla vad som är trasigt innan du beställer några delar.

mvh!

4 001 Inlägg
8 januari 2010
KammaDej skrev:
vill först säga att jag inte är någon expert på manuella lådor.
att det blir tyst när man trampar ner kopplingen brukar förknippas med trasigt urtrampningslager. men jag tycker din förklaring låter mer som något med ingående axeln i lådan, stämmer överens på fler punkter, även att det tystnar då man trampar ur på friläge. kanske lagringen på ingående axeln som kolvas var inne på.

men det där kraftiga vinandet på 1-2-3:an (men inte på 4-5?) och om det dessutom kom över natten undrar man inte om det hänt nåt med dreven i lådan? om någon låsring eller liknande gått av? är som sagt ingen expert och har inte uppbyggnaden i detalj i huvudet, vet bara principen inte mer än så.

men urtrampningslagret påverkas inte olika beroende på vilken växel som är i.

mitt råd är att riva och kolla vad som är trasigt innan du beställer några delar.

mvh!

främre lagret på bottenstocken är det som brukar gå på dom lådorna och bottenstocken är obelastad på 4:a & 5:an (missade att skriva detta)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 883 Inlägg
8 januari 2010
Skulle tro på lådan om det knackar och lever... M47:orna brukar kunna föra en del oväsen när dom gått en bit smile

volvoperfomanceclub skrev:
garanterat uttrampnings lagret! kostar inte så mycket och är lätt att byta!

mvh rayya

En jävla massa jobb bara... MEn lätt är det, tekniskt sett...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

100 Inlägg
10 januari 2010
Hade en m46a på min tidigare TIC den lät ungefär sådär och det var inte urtrampningslagret. Hela växellådans gods hade spruckit. Då blev alla avstånd och grejor helt fucked up... plus att oljan så att säga rann ut.

Kanske kan vara något sådant. Dock är ju varken m47 eller m46 några kändisar för att hålla så värst bra.

MVH

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 januari 2010
Fyfan va min m47 låda ylar när det är såhär kallt. tongue

Jonas

Sök