4293
Sök

Hur vet man vilken Fälg man kan sätta på sin bil?

682 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
har letat runt som en tokdåre bland trådarna nu, men helt utan resultat.

har planerat att köpa in Fäljar något större än Bilens original kanske 18-19" med lågprofils däck.
    Fäljarna jag söker skall vara 5 bultade. men vad betyder alla dessa betäckningar

t.ex. Bultmönster 5x110, ET 41

5an skulle jag gissa är antal bultar.

däcken är 17" och har suttit på Saab 9 3 vector.

hur skall man veta vad man kan sätta på sin bil om man t.ex. som jag bill ha däck till en Saab 9 3 2.0T

skulle vilja att det gjordes en spikad tråd om detta i denna forums del, med lite info om Fäljar, o medföljande saker.
Senast redigerat av MrTorture (10 januari 2010)

Meister
6 763 Inlägg
10 januari 2010
5:an är som du säger antalet bultar. 110 är avståndet mellan bultarna. Vet inte riktigt hur man mäter men du måste ha samma mått annars passar de inte. Et 41 är måttet på var centrumet sitter i fälgbanan. Kan inte förklara det bättre. Så köper du fälgar som har samma bultmönster och et så ska det inte vara några större problem

682 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
camaro67 skrev:
5:an är som du säger antalet bultar. 110 är avståndet mellan bultarna. Vet inte riktigt hur man mäter men du måste ha samma mått annars passar de inte. Et 41 är måttet på var centrumet sitter i fälgbanan. Kan inte förklara det bättre. Så köper du fälgar som har samma bultmönster och et så ska det inte vara några större problem

okej, har jag fårstått rätt, så länge man byter till fälg som har Samma antal bultar (så klart) och samma avstång mellan dom så kommer dom att passa på ens hjulbultar?

men finns det inte oxå olika långa hjulbultar? har hört talas om att man måste ha brickor imellan fälg o nav ibland när man köper icke original fälgar.

4 824 Inlägg
10 januari 2010
sen gäller det även att navhålet stämmer, för stort gör inget då det finns navringar i diverse storlekar att köpa men är det för litet så är det kört.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

682 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Christian S skrev:
sen gäller det även att navhålet stämmer, för stort gör inget då det finns navringar i diverse storlekar att köpa men är det för litet så är det kört.

hum... hur kännsligt kan det vara att svarva upp det? om man bortser från fälgar med snygga detaljer kring dom partierna. låt oss säga billiga fälgar som inte ser ut mycket till världen.

FreddeK
10 januari 2010
navhålet måste stämma, finns distansringar att köpa om navhålet är för stort. Om det är för litet så går det säkert att svara om man får det bra.

har du fälgar som inte passar eller vad?

682 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
FreddeK skrev:
navhålet måste stämma, finns distansringar att köpa om navhålet är för stort. Om det är för litet så går det säkert att svara om man får det bra.

har du fälgar som inte passar eller vad?

nej nej, jag söker bara kunskap om det innan jag ger mig in i att köpa några smile 15" kommer inte passa mitt project, 17+ är lagom hälst 18-19.

NissanMotorsport
10 januari 2010
Om du tänkt köpa splitt nya fälgar så finns det på dom flesta sidor att man kan skriva in sitt regnummer så kommer alla fälgar upp som passar ens bil, smidigt och bra smile t.ex gummihuset.se

682 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
NissanMotorsport skrev:
Om du tänkt köpa splitt nya fälgar så finns det på dom flesta sidor att man kan skriva in sitt regnummer så kommer alla fälgar upp som passar ens bil, smidigt och bra smile t.ex gummihuset.se

Sant, men om man köper beg är det ju lite jobbigare smile right?

NissanMotorsport
10 januari 2010
MrTorture skrev:
NissanMotorsport skrev:

Jajo klart, därav ja skrev "om du tänkt köpa splitt nya fälgar" ;P

682 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
NissanMotorsport skrev:
MrTorture skrev:
NissanMotorsport skrev:

Jajo klart, därav ja skrev "om du tänkt köpa splitt nya fälgar" ;P

o därav skrev jag sant ^^

men jag som sagt panerar att köpa begagnade, men är osäker på hur jag vet vad jag kan ha till en Saab 9 3 2.0T -99

729 Inlägg
10 januari 2010
t.ex. min bil har:

5/100 8x18" ET35 57.1

5 = antal bultar, 100 = avståndet mellan bulthålen (volvo har 5/108, bmw 5/120, många äldre bilar 4/100 för att nämna några exempel)

8 = fälgens bredd, 18 = fälgens diameter

ET = fälgens inpressningsdjup (offset) i millimeter (kolla på inpressningsdjup/offset på wikipedia för mer info)

57.1 = storleken på navhålet (för stort hål fixas lätt med distansringar)

detta är vad du måste ha koll på när du ska köpa fälgar! wink

682 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
ts85 skrev:
t.ex. min bil har:

5/100 8x18" ET35 57.1

5 = antal bultar, 100 = avståndet mellan bulthålen (volvo har 5/108, bmw 5/120, många äldre bilar 4/100 för att nämna några exempel)

8 = fälgens bredd, 18 = fälgens diameter

ET = fälgens inpressningsdjup (offset) i millimeter (kolla på inpressningsdjup/offset på wikipedia för mer info)

57.1 = storleken på navhålet (för stort hål fixas lätt med distansringar)

detta är vad du måste ha koll på när du ska köpa fälgar! wink

Jag tackar. smile

2 665 Inlägg
11 januari 2010
Distansringar:

Ja om fälgen är gjort för att använda det så går det bra! Det skall ju vara en svarvad anläggningsyta där distansringen skall passa, som oftast är tillverkad av fälgtillverkaren.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök