2985
Sök

Söker tips för att skapa fotomontage

4 554 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
har letat runt lite och letat efter tips på att göra montage som det här :
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/95/9504d5d6280dd6e719d3c534b9a4cf0e.jpg
problemet för mig är att det inte är fast bakrund utan flera bilder i en sekvens typ panorama.. finns det några genvägar eller blir det att bita i de sura äpplet och klippa justera och klistra?

147 Inlägg
11 januari 2010
Har inte själv gjort något sånt än men har för mig att du sätter kameran på ett stativ och sen fotar du med flera bilder per sekund. Sen lägger du de bilderna du vill ha som olika lager i photoshop och sen suddar du ut allt utom motivet på varje lager. Säg att bilden tagen när han har kontakt med vattnet är bakgrunden och sen lägger du alla andra bilder över. Första bilden är när han har kontakt med vattnet. Det är bakgrunden. När du lägger på nästa bild i ett annat laget så suddar du ut ALLT på den bilden utom motivet (det vill säga personen, wakeboarden och linan. Sen gör du samma sak med nästa bild.. Måste testa det här själv nu ;P Se hur det blir.

4 554 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
mjo så långt är jag med men mina bilder jag redan har har jag inte bakgrunden fast utan har följt med objektet mer med så de skulle bli som ett panorama  aja får mecka i ps.. har 0 tålamod:P

147 Inlägg
11 januari 2010
Borde väl bli likadant bara att du får testa vilken bild som ska agera bakgrund så att motivet kommer med på alla bilder. Men du kommer nog inte kunna göra en panoramabild av det om du inte hade kameran på ett bra, stabilt stativ och följde motivet så.. Då ska det nog kunna gå smile

4 554 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
första försöket och sista för nu orkar jag inte mer.. röken har olika färg men ja bryr mig inte:P

https://www1.garaget.org/gallery/archive/5675/835894_q9wgz8.jpg

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2010
Tycker de blev okej jag smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

147 Inlägg
11 januari 2010
loudness skrev:
första försöket och sista för nu orkar jag inte mer.. röken har olika färg men ja bryr mig inte:P

http://www1.garaget.org/gallery/archive/5675/835894_q9wgz8.jpg

Blev ju snyggt! Menar du snön som yr att den blir mörkare? Det blir ju hela bilden och antagligen så var det så ljuset var när du tog bilderna? Det enda jag stör mej på är de bitar i bakgrunden som är blurade. Till exempel till höger i bild precis ovanför den yrande snön. Sen såg det ut som att det var oskärpa på de första bilarna men det var för den var nerskalad i forumet. Fixa bluret som inte ser naturligt bara.

Hur fort körde bilen och vilka inställningar fotade du med? bländartal, slutartid. Sen om du fotar med canon, använde du AI Servo (vet inte vad motsvarigheten heter på nikon)?

4 554 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
kör pentax k10d med 18-55 fs 5.6 och slutar 1/180 iso 400 och bilen körde runt 70-80 skulle jag tro anledningen till skiftande färger va automatisk vitbalans gud förbjude! märkligt du säger med oskärpan men de kan va nått som hände när ps fixade bakgrunden

147 Inlägg
11 januari 2010
loudness skrev:
kör pentax k10d med 18-55 fs 5.6 och slutar 1/180 iso 400 och bilen körde runt 70-80 skulle jag tro anledningen till skiftande färger va automatisk vitbalans gud förbjude! märkligt du säger med oskärpan men de kan va nått som hände när ps fixade bakgrunden

sålänge du fotar i raw kan du ju ha AWB, bara ställa in efter då.. smile

4 554 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Robban08 skrev:
loudness skrev:

sålänge du fotar i raw kan du ju ha AWB, bara ställa in efter då.. smile

mjo iof gör oftast de men inte denna slingan:P

Sök