3373
Sök

Luftfilter ljudet?

28 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
Tjena!

Jag har en Mazda 323F 16v och har nygligen satt på ett öppet luftfilter. (Bild finns). Saken är den att jag inte riktigt har fått det där grova ljudet. Den låter visserligen lite men inte så pass mycket som jag hade velat. Har en polare som provade ett exakt likadant luftfilter och då lät det precis som att han hade råtrimmat sin bil! Vad kan detta bero på?

Tack på förhand/ mazda

Biiz

643 Inlägg
15 september 2006
råtrimmat sin bil genom att satt på ett luftfilter neutral? HAHAHHAHAHHA driver du med mig? han måste väll haft 3 tums eller något annat. du får inte ett sånt JÄTTELJUD om du inte har turbo. .

28 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
Svenss0n skrev:
råtrimmat sin bil genom att satt på ett luftfilter neutral? HAHAHHAHAHHA driver du med mig? han måste väll haft 3 tums eller något annat. du får inte ett sånt JÄTTELJUD om du inte har turbo. .

Duger inte en syncro? 190 hästar? ;P Men min måste ju ändå låta lite mer än vad den gör! ;P

Biiz

1 723 Inlägg
15 september 2006
syncro, alltså en Vr6a? Större motor - mer ljud. Polaren slängde på öppet filter på sin Vr6a och fick ett ritkigt skönt ljud. Du ska kanske inte förvänta dig samma sak på en 4cyl motor på 100 halvslöa kusar.

HEAVY METAL
765 Inlägg
15 september 2006
jag har öppet luftfilter på T5an men inte har jag samma orr och ryt i maskin som jag hadde på GLTn med öppet luftfilter...    På T5an blev det mest bara en massa Turbo vissel.. vilket iofrs är rätt skönt.,!!  Skillnaden är oxå att på GLTn hadde jag sportsystem men inte på T5an ( än )     MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
16 september 2006
min vr6a fick också riktigt gött ljud smile sen har jag härligt ljud på skodan också smile nu ska jag beställa dumpventil som ska dit också

28 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
falloutboy skrev:
syncro, alltså en Vr6a? Större motor - mer ljud. Polaren slängde på öppet filter på sin Vr6a och fick ett ritkigt skönt ljud. Du ska kanske inte förvänta dig samma sak på en 4cyl motor på 100 halvslöa kusar.

hehe, jo det var det han sa också! tongue Tyckte bara att det var lite synd! tongue Man man kan kanske byta ut lufttrycksmätaren i mazdan, det finns en sluss i den som stängs och öppnas i! ähh vet inte, men man lär ju sig varje dag! smile

Biiz

1 723 Inlägg
17 september 2006
äh byt inte ut den. byt ut bilen om du vill ha mer ljud :p

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 september 2006
Du funderade aldrig på att en vr6:a har typ dubbla cylindervolymen då smile
Därav det dubbla ljudet kanske smile
Finns 2 sorters motorer som borde sålts med sportluftfilter.
VR6 och VTEC.
Jag vet wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

5 710 Inlägg
18 september 2006
Hmm, röret som går från filtret till LMM håller det samma dimension som inloppet på LMM? ser väldigt klent ut?
"Lådan" efter LMM är det bara en låda?
Är isf en ljuddämpare som man kan ta bort om man vill vara ljudlig smile

MVH Jonas
..............

28 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Hmm, röret som går från filtret till LMM håller det samma dimension som inloppet på LMM? ser väldigt klent ut?
"Lådan" efter LMM är det bara en låda?
Är isf en ljuddämpare som man kan ta bort om man vill vara ljudlig smile

Nja, det var lite svårt att få det 100% med tanke på att filtrets intag är runt och lådans är fyrkantigt! tongue

Vet inte riktigt vad LMM står för! tongue Men ifall du menar att man kan ta bort delen silvriga delen som filtret sitter monterat på så tror jag inte det går. Det är väl den som mäter luften till motorn? Men man vet ju aldrig, kanske borde ta en extra titt på det! smile

Biiz

5 710 Inlägg
18 september 2006
Biiz skrev:
Vet inte riktigt vad LMM står för! tongue Men ifall du menar att man kan ta bort delen silvriga delen som filtret sitter monterat på så tror jag inte det går. Det är väl den som mäter luften till motorn? Men man vet ju aldrig, kanske borde ta en extra titt på det! smile

Den "silvriga delen " är just LMM och som du klurat ut så är det den som mäter luftflödet och NEJ den går inte att ta bort.
(LMM= LuftMasseMätare)

Den jag menar är den svarta plåtlådan EFTER LMM, kan vara en vanlig tom låda för att minska insugsljudet och är detta fallet skall den bort eftersom du vill att det skall bröta MER.

MVH Jonas
..............

28 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
aha, okej! Men sen har vi problemet att denna delen har en slang som går till injectionen, Provade köra utan denna låda och då dog bara bilen så fort jag släppte gasen!

Biiz

Avstängd
1 031 Inlägg
18 september 2006
Det sitter ingen "ljuddämpare" på insugningsröret, Det fanns på min och utan den låter det mer.

28 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
Runn WS7 skrev:
Det sitter ingen "ljuddämpare" på insugningsröret, Det fanns på min och utan den låter det mer.

Vad föreslår du att jag ska göra då?

Biiz

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
18 september 2006
om man får mkt eller lite ljud ur filtret beror på vad det är för kamaxlar och hur själva röret och insuget ser ut mellan filter och motor.. en turbo behöver inte alls ge mer ljud. den kan rent av ge mindre. vassare kammar = fränare insugljud;)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Sök