3888
Sök

Kan man skärma av baslådan mot magnetfält?

730 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Hallå.
Har ett litet problem angående magnetfältet som bildas runt baslådan.
På min v70 -99 så sitter antennförstärkaren i vänster bakskärm, typ 20 cm från den är den ena utav mina baselement. Trodde först att antennförstärkaren hade lämnat in, men när jag bytte den var det samma problem (brusar som att det vore dålig mottagning). Dock när jag kopplade bort säkringen till slutsteget till baslådan så blev radiomottagningen hur bra som helst. Så finns det något material man kan använda och sätta på insidan utav klädslen i bilen för att skärma av mellan baslådan och antennförstärkaren??
Eller är det någon som har några andra tips och förslag?

2 665 Inlägg
7 januari 2010
Du drog ut säkringen det måste ju betyda att det är förstärkaren som stör inte magnet fältet från basen.

Kan du inte bara montera steget någon annanstans??
Skärma av kan du göra med ett metall nät kopplat till jord tror jag ska funka.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

730 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Så kan kanske fallet vara med. Får försäka få tag på ett metallnät imon och prova.
Om jag flyttar slutsteget så sabbas en del utav tanken med baslådan...

http://geting.se/image.php/213302-ladan.jpg

6 851 Inlägg
7 januari 2010
Om det nu vore basarna som störde din radio mottagning så skulle de även störa när dem va i ickebruk. Problemet är nog ditt steg och ev. kabeldragningen.

730 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Får ta mig en funderare i helgen och kolla lite..

340 Inlägg
11 januari 2010
Steget kan störa på två sätt tänk på det. Via luft och via kabel. Den kan avge ett fält via luften som tas upp av antenner, kablar osv. Sedan kan den även störe direkt vie ex sin strömkablar som sedan går ut i resten av bilens system. Prova flytta steget en bit och se vad som händer. Hjälper det är det antagligen via luften. Om det inte hjälper kan det vara via kabel.

3 466 Inlägg
11 januari 2010
Om antennkabeln ligger intill strömkabeln till steget, finns det inte risk för störningar då som försvinner när man tar säkringen?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

340 Inlägg
12 januari 2010
helt rätt. det är som gjort för att misslyckas

Sök