3023
Sök

Jordfel ? Seat Cordoba lyser fast bilen är avstängd.

9 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
vi har en seat cordoba -99 som sen innan haft egenheten att sätta igång vindrutetorkaren när den vill..och ibland när man slår på blinkers..
men igår så slog jag på ljuset på vridknappen så jag kunde använda hel-ljus..
och sen när jag stängde av bilen gick det inte att vrida tillbaka knappen så den slocknade utan pos lampor och instrumentpanel och baklampor står å lyser..
så till sist går det att vrida tillbaka knappen men det lyser ändå...
även när vi drog ur säkringen så lyser det..och vid ett tillfälle när jag drar i hel-ljus spaken så låter det som att vindrutespolar-motorn börjar gå....

hmm

någon som vet va det kan va eller bero på ?
Senast redigerat av zezzan (21 juli 2009)

lev för fan livet ! innan livet lever fan med dig !

135 Inlägg
21 juli 2009
Låter onekligen som jordfel... Jordfel kan ställa till de mest mystiska fenomen.

Hur hitta felet?
Jag hade börjat med att plocka ut den panelen där "vridknappen" till ljuset sitter, och sedan ta en multimeter och börja mäta upp de sladdarna där bakom... Har du en verkstadshandbok - typ Haynes? Om inte, åk till mekonomen och köp en sådan för din bil... Där finns kopplinsscheman som visar vart jordpunkter finns, och även vilka sladdar som skall ha ström o.s.v.... Att det också finns instruktioner på hur du plockar isär paneler o.s.v är inte helt fel.

Sen skadar det inte att kolla upp jordpunkterna omkring säkringsdosorna, i motorutrymmet, till torkar-motorer o.s.v.

Var beredd på att det kan ta sin lilla tid. Jordfel är aldrig kul.

Har ni ändrat någonting i bilens elektronik på sista tiden? Varit inne och pillat någonstans?

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

9 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
nä vi har inte varit o pillat nånstans..men har fått lite hintar om att det kan vara styrboxen som har gått... vet inte om det kan vara så?

nån som vet vad en sån kan kosta ? smile

12 Inlägg
26 juli 2009
Låter konstigt med sånna fel om styrboxen skulle vara trasig. Jordfel i spakstället vid ratten eller trasigt spakställ skulle jag kolla först.

9 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
det var ljusknappen som har fått sig ett spel så det blir att byta den..men vidrutetorkarspaken ska jag ta o kolla! big_smile

tack för svaren smile

25 Inlägg
27 juli 2009
Låter som att ljuströmställaren är trasig, likaså spaken till vindrutetorkaren, att den har blivit lite glapp

Finns ingen styrbox som styr de där enheterna.

Lycka till....

Ja e de bästa ja vet.....

9 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
ja jag har oxå kommit till den slutsatsen så jag slutade lyssna på "folk" omkring tongue
så ja nu e det jakt efter strömbrytare..
och vindrutespaken e den nog inte så stort fel på utan jag märkte att kontakten till den satt lite löst så jag tryckte till den o tror det blev skillnad.. inga fler automatiska vindrutetorkare vid fel tid idag big_smile hahaha

kanske skulle felsökt min egen logik först tongue hehe

4 Inlägg
16 januari 2010
nu är det mesta fixat älskling, nu behöver vi bara få tag i special tången för o kunna dra ut trådarna ur det röda kablaget eftersom dem dumma trådarna ville gå av....  smile

Sök