Besiktningen gillar dom nog inte, om dom ser att du har spacers alltså..
Någon här kanske kan hänvisa till nån lagtext eller dyl. men är ganska säker på att man inte får ha spacers egentligen..
Okej, så det är alltså så det ligger till. Hmm visste inte det. Men jag tänkte egentligen lite mer på monteringen. Är det något som kan gå snett e.t.c.?
jag kör med 25mm spacers bak på volvon, inga problem på besiktningen, han frågade bara om dom var ordentligt åtdragna.
Störst problem blir ju fram eftersom belastningen förskjuts utåt om spacern har i syfte att bredda. Däremot så förändras vägegenskaperna med bredare spårvidd bak. Mindre överstyrd.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Se till att byta till längre bultar om de blir tight. Två varv gäng räcker inte t ex.
- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy "Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Jag har vart på besiktning i flera år med spacers 1,5 cm på min 750 och de ha aldrig sagt någonting om det. Sätt på förlängd bultar och kör på. Körgenskap var inget märkbar skillnad.
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Besiktningen gillar dom nog inte, om dom ser att du har spacers alltså..
Någon här kanske kan hänvisa till nån lagtext eller dyl. men är ganska säker på att man inte får ha spacers egentligen..
Okej, så det är alltså så det ligger till. Hmm visste inte det. Men jag tänkte egentligen lite mer på monteringen. Är det något som kan gå snett e.t.c.?
Se till att alla anläggningsytor (nav + spacer + fälg) är ordentligt rengjorda. Inge koppar pasta eller dyligt.
Har också besiktad med 15mm spacers och det var inga problem. Det är inte så mycket att tänka på, bara skruva fast, se till så allt sitter rakt och köra.
Jag skulle köra med bolt-on plattor istället för spacerplattor. Dels så slipper man extra långa hjulbultar å att man skruvar fast plattorna med originalbultarna i navet samt normala bultar för hjulet i bolt-on plattan.
Mvh Thomas
Senast redigerat av Volvo_Thomas (27 februari 2009)
Om du kör till en fälgspecialist, de brukar sälja spacer, han kan säga dig vilka olika storlek du kan använda och naturligtvis vilka bultar som passa med spacers till din bil, mer säkrare upplysning kan du inte får. Kör på bara!
Senast redigerat av alain (27 februari 2009)
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Hjul lager brukar ju i regel slitas snabbare oxå ja vet folk som har kört bra många mil me samma lager men har man riktigt tjocka spacers så blir de ju ganska höga belastningar
Jo visst blir det lite högre slitage på lagrena men det är överdrivet, som folk snackar så verkar det som att man får byta två gånger per år och så är alltså inte fallet
Jo visst blir det lite högre slitage på lagrena men det är överdrivet, som folk snackar så verkar det som att man får byta två gånger per år och så är alltså inte fallet
de beror dock på hur långa spacers man har.. har sett skräckexempel på typ 15-20 CM på varje sida å sen e bilarna fulla me ljud.. å då slits de kan ja lova.
Vill bara börja med att säga jag älskar detta forum!
Okej, de kommer sticka ut 20mm bak och 10mm fram (tror det är per axel, d.v.s. 10mm resp 5mm på varje sida)
De jag tänkte köpa är av märket H&R, nypris cirka 1000 spänn men han säljer de för 400 (nya tror ja, ser iaf nya ut på annonsen).
Men blir det någon skillnad med dessa spacers tro? Vill ju ha litee bredare i alla fall. Någon som har en bild som de kan länka till tro? 1cm på varje hjul bak och 0,5cm på varje hjul fram. Något i den stilen.
10mm på varje sida gör allt rätt mycket.. 15mm var som natt och dag på min gamle Omegarackare i alla fall. Men allt beror ju på vad det är för bredd och ET på fälgarna från början. Du kanske får valsa skärmarna lite till och med?
Jag lånar denne tråden, orkar ej starta en ny, jag har hört rykten, ja alltså bara rykten, så jag vill få de bekräftat eller "nerslaget" att man ska kapa av de gamla muttrarna när man monterar en spacer? Är detta nått man ska göra eller kan man köra som de är redan? Tack för svar:)
Jag lånar denne tråden, orkar ej starta en ny, jag har hört rykten, ja alltså bara rykten, så jag vill få de bekräftat eller "nerslaget" att man ska kapa av de gamla muttrarna när man monterar en spacer? Är detta nått man ska göra eller kan man köra som de är redan? Tack för svar:)
ja du KAN behöva kapa av original bultarna lite om du kör med 20 eller 25mm på 740! beror lite på hur fälgen ser ut på baksidan!