3010
Sök

Vad skall man tänka på vid andvändning av spacers?

109 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej. Skall förmodligen köpa spacers till bilen för att få en lite snyggare look.

Vad skall man tänka på? (förutom att man måste ha längre bultar och att de skall passa)

Tack för svar smile

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

593 Inlägg
27 februari 2009
#2
Besiktningen gillar dom nog inte, om dom ser att du har spacers alltså..

Någon här kanske kan hänvisa till nån lagtext eller dyl. men är ganska säker på att man inte får ha spacers egentligen..

109 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#3
Jerk-R skrev:
Besiktningen gillar dom nog inte, om dom ser att du har spacers alltså..

Någon här kanske kan hänvisa till nån lagtext eller dyl. men är ganska säker på att man inte får ha spacers egentligen..

Okej, så det är alltså så det ligger till. Hmm visste inte det. Men jag tänkte egentligen lite mer på monteringen. Är det något som kan gå snett e.t.c.?

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 februari 2009
#4
jag kör med 25mm spacers bak på volvon, inga problem på besiktningen, han frågade bara om dom var ordentligt åtdragna.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 februari 2009
#5
NITROUS skrev:
jag kör med 25mm spacers bak på volvon, inga problem på besiktningen, han frågade bara om dom var ordentligt åtdragna.

Störst problem blir ju fram eftersom belastningen förskjuts utåt om spacern har i syfte att bredda. Däremot så förändras vägegenskaperna med bredare spårvidd bak. Mindre överstyrd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Driver
2 111 Inlägg
27 februari 2009
#6
Se till att byta till längre bultar om de blir tight. Två varv gäng räcker inte t ex.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 februari 2009
#7
Jag har vart på besiktning i flera år med spacers  1,5 cm på min 750 och de ha aldrig sagt någonting om det.
Sätt på förlängd bultar och kör på. wink
Körgenskap var inget märkbar skillnad.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

99 Inlägg
27 februari 2009
#8
AstraClub skrev:
Jerk-R skrev:
Besiktningen gillar dom nog inte, om dom ser att du har spacers alltså..

Någon här kanske kan hänvisa till nån lagtext eller dyl. men är ganska säker på att man inte får ha spacers egentligen..

Okej, så det är alltså så det ligger till. Hmm visste inte det. Men jag tänkte egentligen lite mer på monteringen. Är det något som kan gå snett e.t.c.?

Se till att alla anläggningsytor (nav + spacer + fälg) är ordentligt rengjorda. Inge koppar pasta eller dyligt.

9 108 Inlägg
27 februari 2009
#9
Har också besiktad med 15mm spacers och det var inga problem. Det är inte så mycket att tänka på, bara skruva fast, se till så allt sitter rakt och köra. wink


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
27 februari 2009
#10
Jag skulle köra med bolt-on plattor istället för spacerplattor. Dels så slipper man extra långa hjulbultar å att man skruvar fast plattorna med originalbultarna i navet samt normala bultar för hjulet i bolt-on plattan.

Mvh Thomas
Senast redigerat av Volvo_Thomas (27 februari 2009)

Mvh Thomas

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 februari 2009
#11
Om du kör till en fälgspecialist, de brukar sälja spacer, han kan säga dig vilka olika storlek du kan använda och naturligtvis vilka bultar som passa med spacers till din bil, mer säkrare upplysning kan du inte får.
Kör på bara!
Senast redigerat av alain (27 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
27 februari 2009
#12
Hjul lager brukar ju i regel slitas snabbare oxå ja vet folk som har kört bra många mil me samma lager men har man riktigt tjocka spacers så blir de ju ganska höga belastningar

tjooolihoo

9 108 Inlägg
27 februari 2009
#13
Jo visst blir det lite högre slitage på lagrena men det är överdrivet, som folk snackar så verkar det som att man får byta två gånger per år och så är alltså inte fallet wink


16 197 Inlägg
27 februari 2009
#14
MilleN skrev:
Jo visst blir det lite högre slitage på lagrena men det är överdrivet, som folk snackar så verkar det som att man får byta två gånger per år och så är alltså inte fallet wink

de beror dock på hur långa spacers man har.. har sett skräckexempel på typ 15-20 CM på varje sida å sen e bilarna fulla me ljud.. å då slits de kan ja lova.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

109 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#15
Vill bara börja med att säga jag älskar detta forum!

Okej, de kommer sticka ut 20mm bak och 10mm fram (tror det är per axel, d.v.s. 10mm resp 5mm på varje sida)

De jag tänkte köpa är av märket H&R, nypris cirka 1000 spänn men han säljer de för 400 (nya tror ja, ser iaf nya ut på annonsen).

Men blir det någon skillnad med dessa spacers tro? Vill ju ha litee bredare i alla fall.
Någon som har en bild som de kan länka till tro? 1cm på varje hjul bak och 0,5cm på varje hjul fram. Något i den stilen.

Tackar för alla svar!! smile
Senast redigerat av AstraClub (27 februari 2009)

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

9 108 Inlägg
27 februari 2009
#16
10mm på varje sida gör allt rätt mycket.. 15mm var som natt och dag på min gamle Omegarackare i alla fall. Men allt beror ju på vad det är för bredd och ET på fälgarna från början. Du kanske får valsa skärmarna lite till och med?


906 Inlägg
17 januari 2010
#17
Jag lånar denne tråden, orkar ej starta en ny, jag har hört rykten, ja alltså bara rykten, så jag vill få de bekräftat eller "nerslaget" att man ska kapa av de gamla muttrarna när man monterar en spacer? Är detta nått man ska göra eller kan man köra som de är redan? Tack för svar:)

=)

1 010 Inlägg
18 januari 2010
#18
tänk på att nytt ET kan ändra egenskaperna, bland annat kan du få mer torque steer.

Det betyder att bilen kan vilja svänga och ha sig vid acceleration


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
18 januari 2010
#19
NITROUS skrev:
jag kör med 25mm spacers bak på volvon, inga problem på besiktningen, han frågade bara om dom var ordentligt åtdragna.

samma här, de va inge problem på besiktningen.
men han varna att han hört att bultarna brukar gå av.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
18 januari 2010
#20
740Fors skrev:
Jag lånar denne tråden, orkar ej starta en ny, jag har hört rykten, ja alltså bara rykten, så jag vill få de bekräftat eller "nerslaget" att man ska kapa av de gamla muttrarna när man monterar en spacer? Är detta nått man ska göra eller kan man köra som de är redan? Tack för svar:)

ja du KAN behöva kapa av original bultarna lite om du kör med 20 eller 25mm på 740! beror lite på hur fälgen ser ut på baksidan!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.


Sök