2980
Sök

Toyota Camry 2,0i -89 tjuvstannar,dör,svårstartad vid regn "löst"

100 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#1
Detta gäller alltså bilen i rubriken jag kan faktiskt säga att det alltid e problem när det blir minsta lite regn ute , det går hur bra som helst att starta och åka iväg men när motorn kommit upp i temperatur och det regnar ute då börjar problemen.
Problemen:
Tjuvstannar vid rödljus , startsvårigheter direkt efter.
Man får mala lite på starten och pumpa med gaspedalen då brukar den hoppa igång men bluddrar en massa och slutligen dör.
Sen får man vänta i typ 2-3 min innan den bluddrar igång igen men nu går det oftast att hjälpligt ta sig ifrån rödljuset eller var den nu stannade.
Stänger jag sen av bilen och väntar ca 10-15 min så går det bra resten av körningen även om det regnar.

Absolut inga av dessa problem har jag när det är stekhett ute eller bara uppehållsväder, då går den som ett skott mycket varvvillig och kul...
Det sitter ett öppet luftfilter på den , gjorde rent det idag men gjorde ingen skillnad.

jag fattar inte va som kan va fel ???

(det va en vakumslang som drog tjuvluft samt att fördelarlocket va kaputt)
Senast redigerat av snusarn (20 januari 2010)


403 Inlägg
9 juli 2009
#2
har du kollat efter sprickor eller skador på fördelarlocket??

7 100 Inlägg
9 juli 2009
#3
bytt fördelar lock och rotor.eller luftmasse mätarn

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

100 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#4
GripenT16 skrev:
har du kollat efter sprickor eller skador på fördelarlocket??

Nej det har jag ju inte gjort, skall kolla d någon dag.

Tycker det e så märkligt bara att vid minsta lilla regn så blir det kasst , så slutar det regna och den går hur bra som helst hmm


100 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#5
bmx skrev:
bytt fördelar lock och rotor.eller luftmasse mätarn

Ang. luftmasse mätarn om jag kopplar ur den då bör alltså bilen bete sig som när det regnar då.

Hur som jag skall naturligtvis kolla upp den oxå.


100 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#6
har kollat fördelaren idag såg nästan ut som ny invändigt , rotorn putsade jag lite.
Det roliga va att jag skulle ut en sväng idag på em och det spöregnade och bilen funkade hur bra som helst.
men i går va en helt annan historia bilen hade då stått i 3 dygn och regnat har det typ gjort hela tiden , igår gick det med nöd och näppe starta bilen ,när den väl va igång så va det kängrubensin hela tiden.
Skall kolla LMMen i morgon


270 Inlägg
14 juli 2009
#7
Det där är en väldigt vanligt fel på dom där motorerna (3S-FE).Det blir överslag i tändspolen vid fukt.Eftersom tändspolen sitter inne i fördelaren så blir det ett byte av hela fördelaren eller försöka att byta själva tändspolen.


100 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#8
johnny blade skrev:
Det där är en väldigt vanligt fel på dom där motorerna (3S-FE).Det blir överslag i tändspolen vid fukt.Eftersom tändspolen sitter inne i fördelaren så blir det ett byte av hela fördelaren eller försöka att byta själva tändspolen.

Aha.. Då fick jag en förklaring till att jag inte hittade en tändspole smile

När jag hade isär locket och tittade lite så såg allt väldigt rent och snyggt ut och inte minsta gnutta till kondens eller vatten.
Nu e det väl bara att vänta tills nästa gång det regnar så får vi se hur det går.

tack alla som svarat och kommit me goa råd. smile


100 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#9
Nu har det blivit etter värre nu startar den inte alls sad provat att bogsera, starthjälp, fixat/bytt  div slangar som sett dåliga ut ingen skillnad bytt fördelarlock + tändkablar och rotor fortfarande stendöd.
startmotorn drar runt hur fint som helst, men tänder inte ,efter ett litet malande så börjar det lukta bränsle och stiften är urtagna och rengjorda (nyligen bytta oxo) de va mycket blöta , har haft dän locket till fördelaren flera ggr utan att ha sett något fukt där.
kallstartventilen någon som vet var den kan tänkas sitta ??
tack på förhand


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 december 2009
#10
Får du gnista vid stiften? Kan testas genom att du ansluter ett extra stift (dvs ett femte) på valfri tändkabel (av de som går till tändstiften så klart...) och jordar stiftets gängade del mot motorn, gärna på så vis att du kan se stiftet från förarplatsen...Sen är det bara att hoppa in o nöta lite på starten, ser du tydliga gnistor så är nog tändsysytemet högst sannolikt fit for fight, om inte så bör du nog kolla tändspolen...Kan ju även tänkas vara vevaxelgivaren om sådan finnes på en Camry -89 (vet ej om det gör det)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

100 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#11
usch på mig...sad
jag har inte varit här och skrivit vad som va felet ju.

Så här ligger det till iaf.

Efter att jag fick lite mekhjälp så kolla vi först efter gnista oops.. det va det inte, fram me multimetern å kolla mellan stiftet för tändspole och mittenstiftet visad nada ???
Jag som precis hade bytt till ett bättre beg lock, som tur hade jag inte slängt mitt gamla utan på med det och så prova vi igen me gnista wrööööl gick igång direkt gick kalas på bara tre cylindrar , smäcka ihop allt och det fungerar dock så gick bilen dåligt vid gaspådrag. (lite soppa i tank)
Började kolla under bil fann inget som skulle kunna va någon läcka, i motorrummet började jag söka på baksidan motorn fann ett rör som ledde till en slang som... det va ett litet avskavt på precis framme vid nippeln på motorn skar av den kassa biten och satte även en slangklämma , nu går bilen kalasbra även med max 2l i tanken .
Det är som en ny bil coolsmile

Tack alla som hjälp till här.  smile
Senast redigerat av snusarn (20 januari 2010)



Sök