3455
Sök

Hjälp önskas snarast! Oljud VXL låda m.m, v70 -05

6 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Har en V70 (16.200 mil) , som rubriken lyder, som igår helt plötsligt var trög/omöjlig att få i ettan eller backen...
Samtidigt så skrapar/rasslar det på tomgång och oljudet följer motorvarvtalet. Ljudet försvinner direkt kopplingen trycks ner.

Och när jag kör bilen är den fortf. trögväxlad, och när jag ska lägga i trean så rasslar det till litegrann, ungefär som om man bara har koppling nedtryckt till hälften eller nåt.

Nu har jag parkerat bilen i grannens varmgarage, tänkte pröva att tina upp den lite (-26 ute) och hade den i friläge och varvade upp den i typ 3000 rpm... då ryckte det till lite i bilen, ungefär som att man försöker peta i en växel utan att koppla...

så... en fråga....  Va fan händer??

tacksam för svar!

MVH D

Kan det ha något med den brutala kylan vi drabbats av?  fukt i lådan eller nåt (is), e novis på sånt här!
Senast redigerat av vidowillman (30 december 2009)

3 235 Inlägg
31 december 2009
Din låda verkar vara tom för olja.
Fast det också kan vara uttrampningslagret, och-eller kopplingen.

6 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
vart kollar man nivån i lådan?
Mvh

4 822 Inlägg
31 december 2009
vidowillman skrev:
vart kollar man nivån i lådan?
Mvh

sitter en nivåplugg på sidan av lådan som man kommer åt via hjulhuset.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

6 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Haft den på verkstad nu.... det var olja i lådan... hade nästan hoppats att det skulle va tomt... något annat förslasg?

1 043 Inlägg
4 januari 2010
Vad trodde verkstaden att det kunde vara??
Är den lika trög att lägga i växlarna om bilen är avstängd?
Om du startar bilen med växeln i och sedan lägger ur den och sedan in igen utan att släppa upp kopplingen imellan går det trögt då?

6 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Nja, den verkstan märkte inte något fel alls....   så då tänkte ja det var dumt att låda dom riva lådan... smile
hur som helst så åkte ja in till Helmia, där dom kollade lyssnade å provkörde...
Blev efter många personers funderingar tid bokat för växellådsbyte...   hurra hurra och god fortsättning smile

6 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
kan den bete sej så om det bara är tex, urtrampningslagret eller kopplingen ?

6 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Nu har den kommit hem bilen... Nybytt växellåda, Koppling, Svänghjul! hej å hå..

tagit med den gamla växellådan hem å ska lämna in den så får dom titta på den, och hör å häpna, är det inte fel på den då, såp blir jag jävligt förbannad... kan man kräva ersättning då?

Om firman har sagt att jag måste byta växellådan, åsså är det inte fel på den?  om det nu är så då... smile

Mvh

3 235 Inlägg
19 januari 2010
Hur vet du att det inte är fel på den?
är det samma oljud med den nya lådan?

1 043 Inlägg
19 januari 2010
Hur vet dom att det inte är fel på lådan??
Har dom satt den i en bil och provkört??

Volvo Tekniker
149 Inlägg
20 januari 2010
vidowillman skrev:
Nu har den kommit hem bilen... Nybytt växellåda, Koppling, Svänghjul! hej å hå..

tagit med den gamla växellådan hem å ska lämna in den så får dom titta på den, och hör å häpna, är det inte fel på den då, såp blir jag jävligt förbannad... kan man kräva ersättning då?

Om firman har sagt att jag måste byta växellådan, åsså är det inte fel på den?  om det nu är så då... smile

Mvh

Om det är lättare att växla nu och om oljudet är borta så var ju felet i lådan.
men iofs så antar jag att dom bytte urtrampningslagret oxå. Det är en hydraulisk enhet, lager och kopplingscylinder i ett där smile

kan ju varit fel på den.

Vet tyvärr inte om man kan kräva ersättning på det.

Lycka till. Hoppas det blir bra!

Sök