3014
Sök

Sy i läder, med vad..vanlig symaskin?

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Ska sy ny klädsel till bilen och ska sy i läder...
Kan aldrig tänka mig att det går med en vanlig symaskin eller?
Vart/ vad ska man köpa...
Jag KAN sy så det borde inte vara problem...
Inget är ju svårt när man kan det..

För det är väl dyrt att lämna in säten till folk som jobbar med sånt?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

Handledare
1 481 Inlägg
21 januari 2010
Det finns speciella nålar som man använder till läder och galon. Men inte säkert att det går i alla fall.
Bästa är väl att få tag på en gammal symaskin som är gjord för läder, typ som skomakare har.

Smålänning
7 883 Inlägg
21 januari 2010
Det går utmärkt att sy med vanlig maskin.

HAr sytt i läder flera gången med den gamla Pfaffmaskinen hemma från -62.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 Inlägg
21 januari 2010
Ta det försiktigt bara om du syr med vanlig symaskin.
När jag hade syslöjd i 5:e klass eller däromkring så fick jag för mig att sy igenom lite fler lager än maskinen ville, nålen stanna en halv sekund och pressa, sen flög den i bitar och två bitar ca. 3 mm långa gick in en bit i huden i ansiktet.
Dom gick in såpass djupt att dom inte gick att se, såg ut som såna små gropar det kan bli om man piercat sig och sen tagit ut piercingen efter ett tag.
Är nog inte så kul att få såna bitar i ögonen:)

1 498 Inlägg
21 januari 2010
Jag har själv sytt en antal inredningar men inte i riktigt skinn utan vinyl/galon och på dom matrialen så är där ju tygbaksida men problemet är när man ska typ sy dekorsömmar på skinnsidan då pressarfoten inte glider på den ytan därför är det en fördel att ha en maskin med matande pressarfot!

Sök