2686
Sök

Nissan king cub 4x4 Disel???

35 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har en fråga till alla er som har/kör Nissan king cub 4x4 Disel 80-90 tal

hur är den att köra och bränsleförbrukningen när den får arbeta
t.ex Skokskörning och dragkörning med tungtlast över 1500 kg


MVH KeXeT

Egen företagare
864 Inlägg
7 juni 2009
#2
Det är ju en bil som inte går direkt billigt när den går olastad, den jag hade låg en bra bit över litern.
Hade ju iof stora däck, i skogskörning var den väldigt rolig, drog bra som fan med de däcken och så.
Om man inte ha E kort så får man ju inte dra nästan nått med dom heller, man får lasta mer på flaket än vad man får dra med dom på bara B kort.

Sen finns de ju med både turbo och utan, då är turbon att rekommendera, går något billigare och starkare.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

35 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#3
Så det du säger är att om den inte går tungt så drar den mycket hur går det ihop???
hur mycket får dom i snit dra uten É kort???

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 juni 2009
#4
kexet_7 skrev:
Så det du säger är att om den inte går tungt så drar den mycket hur går det ihop???
hur mycket får dom i snit dra uten É kort???

När den inte går tungt drar den mkt, när den går tungt drar den ändå mer... Räkna med en bra bit över litern/mil. dom utan turbo är lååångsamma, dom med turbo är lite bättre i alla fall... (en äldre cheva med v8diesel är inte direkt dyrare i drift, trots att dom är starkare)

Har inte stenkoll, men räkna inte med mer än en 750-kiloskärra.

Rostar gör dom oxå...
Senast redigerat av henke_99 (7 juni 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

35 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#5
Är det så för alla 4x4 eller finns det undantag så någon på blocket som drog 0,8-0,95
vet inte vad som är standard med Pickup

750-kiloskärra så en hästfinka är inte att rekomendera utan E-kort

Egen företagare
864 Inlägg
7 juni 2009
#6
kexet_7 skrev:
Är det så för alla 4x4 eller finns det undantag så någon på blocket som drog 0,8-0,95
vet inte vad som är standard med Pickup

750-kiloskärra så en hästfinka är inte att rekomendera utan E-kort

Drar den så lite lite som 0.8 så ska du vara mycket glad, det går dyrt dessa bilar och har man kåpa så drar de ännu mer. en jag känner som har en 07a den ligger runt 1.2 med kåpa utan 4x4 inkopplad.

Har för mig inte du får dra en 750 kärra ens med B kort. Flaket fick lasta 650kg tror jag det var och med släp var det ännu mindre, så ska du ha häst transport MÅSTE du ha E kort om man ska kunna köra lagligt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

4 001 Inlägg
7 juni 2009
#7
1,2-1,3l/mil utan släp och ifall man håller sig under 100km/h på de flesta utav den modellen (Nissan King Cab, Toyota Hilux)
De flesta får som någon skrivit innan inte dra mer än 750kg efter om man inte har E-kort, då brukar man får dra minst 2.500kg.
Antingen ska du som någon redan skrivit, en V8 diesel (jänkedieslar har problem med bränslepumpsras och det är dyrt) eller en turbodiesel, de flesta bensinare går bort för dom har för dåligt vrid och blir grymt törstiga när man hänger på släp.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Egen företagare
864 Inlägg
7 juni 2009
#8
jag kollade på transportstyrelsen nu på den king caben jag hade.
Skattevikt, kg:  2740
Tjänstevikt, kg: 1870
Totalvikt, kg: 2740
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 760
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 870
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1130
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1610

Kopplingsanordning : KULA
Kopplingsavstånd, mm: 4270
Kopplingsavstånd EU, mm:
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm: 1870
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm: 1070
Utrustning:
Drivande axlar fram: 1
Drivande axlar bak: 1
Antal hjul: 4

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Oseriös Aktör
592 Inlägg
7 juni 2009
#9
min dricker kanske 9-10 vid blandad körning och 235/75 15 under

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

35 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#10
ok om jag nu skulle vilja ha en bra disel som får dra mycket vad tror ni att jag ska rikta in mig på då ????
+ att det kommer att vara långa körningar skaffde en 850 i vintras har kört ca 4000 mil på ett halv år

Oseriös Aktör
592 Inlägg
7 juni 2009
#11
svaret på frågan där, Hur är den att köra... Studsmatta är väl ett av de bästa förklaringsorden tycker jag
Senast redigerat av Finnmerchant (7 juni 2009)

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 juni 2009
#12
kexet_7 skrev:
ok om jag nu skulle vilja ha en bra disel som får dra mycket vad tror ni att jag ska rikta in mig på då ????
+ att det kommer att vara långa körningar skaffde en 850 i vintras har kört ca 4000 mil på ett halv år

4x4? bränsleförbrukning? skruva en del eller bara "gåochgå så fort den behövs"? dragvikt med eller utan e-kort?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 Inlägg
22 januari 2010
#13
King Cab TD2.5 (utan turbo) har jag haft 3 st. och det är det driftsäkraste jag någonsin haft. Dom bara går å går i oändligheten men det är ingen rally direkt men jag tycker dom var sköna att köra sålänge det gick i 90-100 och då körde jag på 0.7-0.8. Släp får dom dra 750 med B och 2000 med BE. Körde några tyskandsvändor med nästan 1ton på flaket och 1ton på släpet runt 1-1.1L/mil, med lätt höger.


Sök