3697
Sök

Kan man sänka en bil med nivåreglering?

19 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Kan man sänka en bil med nivå reglering? bilen är en volvo s60 vad bör man tänka på?

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2009
Klart man kan! Beror på om du skall sänka med fjädrar endast eller med dämpare+fjädar. Skall man sänka med fjädrar endast lär man få justera nivåregleringen bak så höjden blir den önskade. Sen om det görs via OBD eller som på vissa BMW att man helt enkelt justerar en liten "arm" till nivåreglerings-givaren har jag däremot ingen aning om...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

19 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
okej tack så mycket hade bara tänkt att byta fjädrarna

1 043 Inlägg
30 december 2009
Går inte att bara byta fjädrarna på en S60, nivåregleringen sitter i dämparna så när du har kört ett tag är bilen normalhög bak igen.
Det blir också bäst resultat om du byter till dämpare anpassade för sänkningsfjädrar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2009
norpan1: Precis, men du har ju nån form av givare så bilen skall veta nivån eller hur?Eller är nivågivaren/arna inbyggda i dämparna (låter osannolikt)???
Det är denna givare man får manipulera, dvs ändra den så den justerar efter den nya önskade nivån, sen om detta görs som på BMW eller via OBD finns det säkert andra som vet...
Och jag håller med bäst är att byta dämparna med till "sänkdämpare" men då lär han behöva fimpa nivåregleringen, dvs återcirkulera systemet, att endast plugga är inte bra (iaf inte på BMW, förmodligen samma visa på Volvo)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

689 Inlägg
30 december 2009
Behövs adaptrar så fungerar det smile
Man monterar dom på stötdämparna så dom kommer ner ~5cm
Senast redigerat av Bagarn (30 december 2009)

689 Inlägg
30 december 2009
dawwe skrev:
norpan1: Precis, men du har ju nån form av givare så bilen skall veta nivån eller hur?Eller är nivågivaren/arna inbyggda i dämparna (låter osannolikt)???
Det är denna givare man får manipulera, dvs ändra den så den justerar efter den nya önskade nivån, sen om detta görs som på BMW eller via OBD finns det säkert andra som vet...
Och jag håller med bäst är att byta dämparna med till "sänkdämpare" men då lär han behöva fimpa nivåregleringen, dvs återcirkulera systemet, att endast plugga är inte bra (iaf inte på BMW, förmodligen samma visa på Volvo)

På s60 så är de inbyggt i stötdämparna så man behöver bara byta dom, de är inge tryckluft eller liknande på dessa

689 Inlägg
30 december 2009
Bagarn skrev:
Behövs adaptrar så fungerar det smile
Man monterar dom på stötdämparna så dom kommer ner ~5cm

Precis.
På min v70 svetsa jag om stötdämparinfästningarna så dom kom ner 7 cm. sen funkar nivåregleringen som vanligt

19 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Är det såna här ni menar?
Produktbeskrivning
Ombyggnadssats för sänkning av bilar med orginal nivåreglering
Monteras ihop med fjädersänksats som  har dessa som tillbehör.

Ett måste om du har nivåreglering och vill ha kvar den.

satsen inehåller 2st byglar H+V samt monteringsdetaljer

534 Inlägg
14 januari 2010
vart hittade du de?

19 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare

Sök