3138
Sök

Oljemängd b230et volvo 740

mulle mek
679 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
jag bytte olja och olje filter på min bil då jag knappt hade mycket olja i.

hällde i fyra liter semi-syntet 10W40 och nu två veckor senare kollade jag stickan och ytterst lite olja  på stickan.  jag har ingen instruktionsbok  så kan inte se själv hur mycket motorn rymmer med olja? någon som vet exakt ? och vad för olja rekomenderas ?

ifall den nu skulle dra olja, vad ska man kolla upp ?

Gasar tills det Rasar !!!

mulle mek
679 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
3.85 sugmotor sen med turbo + 0,6 L  , ni va ju verkligen till stor hjälp!!! :S

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 januari 2010
Söka ? Rödblockaren med turbo är inte direkt en ovanlig maskin så det lär finnas väldigt gott om information om den på både Garaget och nätet överlag.

Autotech

49 Inlägg
23 januari 2010
r3zz1 skrev:
3.85 sugmotor sen med turbo + 0,6 L  , ni va ju verkligen till stor hjälp!!! :S

Har fått för mig att man ska slå i 0.6l om du tömmer oljekylaren, inte annars. Slog i 4 liter i min när jag bytte och då stod de på max. Men kanske skiljer på et och fk motorn

mulle mek
679 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Söka ? Rödblockaren med turbo är inte direkt en ovanlig maskin så det lär finnas väldigt gott om information om den på både Garaget och nätet överlag.

jag har sökt utan o få svar på min fråga, står massa skit om oljor bara inte mängden olja .
jag söker ju innan jag postar. du kan ju länka till nån som skrivit en tråd om hur mycket olja motorn rymmer  då på en b230et motor och inte  b230F

jag fick tag på en haynes bok .

Berntsson skrev:
Har fått för mig att man ska slå i 0.6l om du tömmer oljekylaren, inte annars. Slog i 4 liter i min när jag bytte och då stod de på max. Men kanske skiljer på et och fk motorn

kollade i haynes bok o då stog det sugmotor ska ha i 3.85L och med turbo + 0,6L. det va som stog iaf.
min oljenivå är under min sträcket knappt nån olja på stickan hmm fyllde  på ny olja för  två veckor sen. den kan inte sluka olja ju :S

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 januari 2010
r3zz1 skrev:
Busgrabb skrev:

jag har sökt utan o få svar på min fråga, står massa skit om oljor bara inte mängden olja .
jag söker ju innan jag postar. du kan ju länka till nån som skrivit en tråd om hur mycket olja motorn rymmer  då på en b230et motor och inte  b230F

Berntsson skrev:

kollade i haynes bok o då stog det sugmotor ska ha i 3.85L och med turbo + 0,6L. det va som stog iaf.
min oljenivå är under min sträcket knappt nån olja på stickan hmm fyllde  på ny olja för  två veckor sen. den kan inte sluka olja ju :S

Kan inte skilja så mycket på en FT och en ET när det gäller oljevolym.

Sluka olja kan den väl, både läcka eller att motorn förbrännder olja genom slitna kolvringar, ventilstyrningar, turbo mm.

Autotech

mulle mek
679 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Busgrabb skrev:
r3zz1 skrev:
Busgrabb skrev:

Berntsson skrev:

Kan inte skilja så mycket på en FT och en ET när det gäller oljevolym.

Sluka olja kan den väl, både läcka eller att motorn förbrännder olja genom slitna kolvringar, ventilstyrningar, turbo mm.

okej tongue aa för när man startar bilen luktar det olja ur avgasröret , kan va att den förbränner oljan ist då hmm ska se fört efter evig läcka sen om det inte är något man ser riva toppen o ta en titt . först ett kompprov.

Sök