Hade velat veta lite om ersättning man kan få och hur utbildningen är, om ni isåfall har haft arbetsplatsförlagd utbildning eller inte.
Eller någon som har fått jobb som typ lärling hos en bilmekaniker utan att ha utbildning... om det är möjligt?
Helt enkelt lite om utbildningen. Har nämligen fast jobb nu men känner att det inte är det jag vill göra så känns bäst att börja plugga så snabbt som möjligt.
Är själv bilmekaniker i blekingeområdet och just nu är det ju fruktansvärt dåligt med jobb måste jag påstå. Lönerna på mindre verkstäder är riktigt dåliga så man bör satsa på en märkesverkstad där det också finns möjligheter till vidareutbildningar och märkesinriktade utbildningar då man fått jobb.
Lämna inte ditt jobb för den utbildningen, inte just nu som krisen är iaf .. Stanna på ditt jobb tills de börjar gå uppåt i fordonsbranschen, sen kan du snabbt läsa utbildningen, tar ett år har ja för mig
Jaha, men då kanske du kan prata med din chef vem det nu än är om att ta ledigt eller så för att gå utbildningen och sen bli anställd igen haha kanske de går, ja vet inte ?
Tänkte på det som heter aktivitetsstöd, om man kan få det när man är tjänstledig eller om man måste säga upp sig.
Annars får jag be chefen (farsan) snällt och ge mig 80% av lönen om jag tar tjänstledigt . Man kan nämligen få hela eller del av lönen vid tjänstledigt vid utbildning, tydligen bestämmer arbetsgivaren det.
Förresten jag har ju inte någon utbildning från gymnasiet. Måste man ha den grundutbildningen eller kan man läsa t.ex den kursen jag länkade till, eller någon annan, och sen få ett jobb?