2969
Sök

Fordonsteknisk utbildning, Lernia

39 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Hej.

Undrar om någon har läst den fordonstekniska utbildningen hos Lernia?

http://www.lernia.se/Utbildning/Hitta-d … mp;LKId=61

Hade velat veta lite om ersättning man kan få och hur utbildningen är, om ni isåfall har haft arbetsplatsförlagd utbildning eller inte.

Eller någon som har fått jobb som typ lärling hos en bilmekaniker utan att ha utbildning... om det är möjligt?

Helt enkelt lite om utbildningen.
Har nämligen fast jobb nu men känner att det inte är det jag vill göra så känns bäst att börja plugga så snabbt som möjligt.

749 Inlägg
24 januari 2010
Är själv bilmekaniker i blekingeområdet och just nu är det ju fruktansvärt dåligt med jobb måste jag påstå.
Lönerna på mindre verkstäder är riktigt dåliga så man bör satsa på en märkesverkstad där det också finns möjligheter till vidareutbildningar och märkesinriktade utbildningar då man fått jobb.

749 Inlägg
24 januari 2010
Att säga upp dej från jobbet just nu är inte att rekomendera, jobba hellre kvar några år till tills arbetsmarknaden ser bättre ut.

1 587 Inlägg
24 januari 2010
Lämna inte ditt jobb för den utbildningen, inte just nu som krisen är iaf .. Stanna på ditt jobb tills de börjar gå uppåt i fordonsbranschen, sen kan du snabbt läsa utbildningen, tar ett år har ja för mig smile

39 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Nej detta är något som jag kommer vänta med några år.
Har en liten på gång hemma så det är inte precis läge just nu wink

Men det gäller att planera lite framåt ändå, så man kan lägga undan och så.

39 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Ett år är ju lagom, det klarar man ju.

Men som sagt ska inte säga upp mig nu, jobbar i familjeföretag med så riskerar inte kicken precis.

1 587 Inlägg
24 januari 2010
Jaha, men då kanske du kan prata med din chef vem det nu än är om att ta ledigt eller så för att gå utbildningen och sen bli anställd igen big_smile haha kanske de går, ja vet inte ?

39 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
jo tjänstledighet finns väl men får man pengar från a-kassa då eller aktivitetsstöd? Kanske ska kolla med ams lite.

39 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Funderar på om utbildningen går att läsa på halvtid, så kan man vara halvtids tjänstledig

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
24 januari 2010
Tjänstledighet funkar, då har du rätt till studiebidrag och kan söka studielån förutsatt att du inte tjänar mer än ett visst antal tusen om året.

39 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Nja studielån hade jag velat slippa.

Tänkte på det som heter aktivitetsstöd, om man kan få det när man är tjänstledig eller om man måste säga upp sig.

Annars får jag be chefen (farsan) snällt och ge mig 80% av lönen om jag tar tjänstledigt wink.
Man kan nämligen få hela eller del av lönen vid tjänstledigt vid utbildning, tydligen bestämmer arbetsgivaren det.

39 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Förresten jag har ju inte någon utbildning från gymnasiet.
Måste man ha den grundutbildningen eller kan man läsa t.ex den kursen jag länkade till, eller någon annan, och sen få ett jobb?

Sök