3179
Sök

ABS-lampan lyser - Skoda Octavia -00

96 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Hallå alla glada..

Har en Skoda Octavia,kombi, 2000, och igår morse skulle jag köra till skolan och när jag startade bilen,så började ABS pumpen låta lite,några sekunder, sen tändes abs lampan direkt, jag kopplade upp en dator i bilen och där stod det ABS givare vänster bak, det var OMÖJLIGT för mig och mina lärare att kunna byta ABS givare,så vi trodde att det skulle hjälpa bara genom att rengöra där lite,rostolja och lite sånt,men abs lampan lyser forfarande. Någon som vet hur man blir av med ABS LAMPAN? Eller hur man skasläckaden? Imed att även på skroten sa de det är inte ofta man lyckas få ut en ABS givare utan att ta sönder de och det stämde.

Tack

\m/(><)\m/
742 Inlägg
22 januari 2010
Omöjligt är det nog inte.. Antar att Skoda har likadant som Golf IV för den sitter med en liten insexskruv som du får lossa, sen lossar du oket och plockar bort bromsskivan och sen slår du bara ut den med ett dorn igenom ett bulthål i navet. Ja den går i bitar men känns ju som det kvittar eftersom man stoppar i en ny. Bytte ABSgivare bak på syrrans Golf tidigare i veckan. En ny givare kostade drygt 700:- på bildelspeciallisten här i stan iaf

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 januari 2010
Ser inte heller vrf det skulle vara omöjligt. Har själv bytt det ett par ggr på skolan.
Det är bara att börja riva wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 januari 2010
varför skulle det vara "OMÖJLIGT" att fixa en givare? kom igen nu

96 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Det kanske inte var bara helt omöjligt, utan jag ska besikta bilen imorgon (måndag) och vi ringde och frågade ifall vi beställde abs givaren på fredag, ifall den skulle hinna komma fram till imorogn, de trodde det absolut inte, och då sa en av mina lärare, att försöka ta bort den utan att förstöra den, rengöra lite, med lite blandat olja och sånt, och sen lägga tillbaka den, så att ABS lampan inte tänds och bara besikta den, sen när den nya givaren kommer, då kan man ta ut den så som ISSO skrev det, men jag kunde knappt göra det, så försökte rengöra lite på plats, men det hjälpte inte mycket,för nu tänds abs lampan ibland, och inte ibland inte, men de mesta av iden gör de de iallafall, och ska besikta bilen imorgon, vet inte riktig hur jag skagöra.
Försökte med att dra ut säkringen till ABS, men det hjälpte inget.
Några förslag kanske?

1 207 Inlägg
24 januari 2010
BF_KS skrev:
Det kanske inte var bara helt omöjligt, utan jag ska besikta bilen imorgon (måndag) och vi ringde och frågade ifall vi beställde abs givaren på fredag, ifall den skulle hinna komma fram till imorogn, de trodde det absolut inte, och då sa en av mina lärare, att försöka ta bort den utan att förstöra den, rengöra lite, med lite blandat olja och sånt, och sen lägga tillbaka den, så att ABS lampan inte tänds och bara besikta den, sen när den nya givaren kommer, då kan man ta ut den så som ISSO skrev det, men jag kunde knappt göra det, så försökte rengöra lite på plats, men det hjälpte inte mycket,för nu tänds abs lampan ibland, och inte ibland inte, men de mesta av iden gör de de iallafall, och ska besikta bilen imorgon, vet inte riktig hur jag skagöra.
Försökte med att dra ut säkringen till ABS, men det hjälpte inget.
Några förslag kanske?

Hålla tummarna. Jag hade några tomtar i abs-systemet i Saaben men eftersom det gick och kom när det själv kände för det så såg besiktningsmannen genom fingrarna.

96 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Men någon som kan ge några förslag hur jag ska göra med den? Bara så den går igenom besiktning, så jag kan pendla till jobbet, och under tiden fixa den så klart, men finns det absolut inte några alternativ attgöra?
Okej, jag kan ju beställa en abs givarefrån Stockholm, men det skulle ta 4-5dagar, och jag ska besikta den nu senast fredag, så de går liksom inte bra, ville bara nesikta bilen först,sen redan innan dess beställa det nya givaren.
Någon förslag hur man blir av med ABS-LAMPAN?

Tacksam för svar:)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
27 januari 2010
Har du prövat att bara knacka in den?? Dom brukar ju krypa ur efter ett tag bort från ABS ringen o då måst man knacka in den igen så den får kontakt...Om du int redan gjort detta..

4 767 Inlägg
27 januari 2010

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

96 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Jag var på en verkstad, de kopplade upp datorn och sökte igenom hela bilen, det enda felet som visades på den var ABS GIVARE VÄNSTER BAK, så nu idag har jag gjort det, bytt bak vänster abs givare, tog en massa tid och la dit den nya, men fortfarande ABS lampan lyser, vad f*n är det som kan vara nu asså? Jag har bokat tid på besiktning imorgon (fredag) och vet inte vad jag ska göra mer på denna?
Vilket annat fel kan ni tro det kan finnas nu?

Tacksam för svaret.

406 Inlägg
28 januari 2010
Jag besiktade Passaten med lysande ABS lampa och dom sa inget om det...

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

Sök