2523
Sök

Halvljuset fungerar inte, men lamporna är hela!

112 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo 850 -95 SE!
Min flickvän lånade bilen till jobbet, och sen skulle vi åka och handla lite efteråt, då ser vi att lampan för trasig lampa lyser.
Aja, åka och köpa ny lampa efter en undersökning vilken det var, trasig halvljuslampa höger fram.
Sitter ju fyra stycken H1 lampor på 850, två för halvljus och två för helljus,
Köper fyra nya på Biltema, trycker i skiten och vips, inte en enda lampa lyser.
Kopplar i de gamla igen, ingen där heller som vill lysa.
Gått igenom säkringarna (hela) Bytt relä, sprutat i WD40 i kontakterna till lamporna för eventuell ärgning.
Har tyvärr ingen multimeter så jag kan mäta mig fram, får väl köpa en någon dag.
Tänkte höra om någon annan haft det felet och vad det kan vara isf.
Eller om någon kanske kan ha en aning om vad det är.

Tilläggas ska att helljuset funkerar, men inte halvljuset.

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

I got Dubs!
2 423 Inlägg
112 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#3
Adde666 skrev:
Ljusomkopplaren?

Hepp, var inte det felet heller, ska gå igenom alla kablar imorgon tänkte jag, har skaffat mig multimeter nu, ska mäta igenom plusen från omkopplaren och framåt. någon som vet vilken spänning det ska vara framme vid lampan i slutändan?

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

21 761 Inlägg
6 april 2009
#4
Det är ju (tyvärr) inte ovanligt med minst 0,5 V lägre spänning framme vid lampan jämfört med på batteriet.

112 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Det är ju (tyvärr) inte ovanligt med minst 0,5 V lägre spänning framme vid lampan jämfört med på batteriet.

Okej, bra att veta så man inte hänger upp sig på en sån liten sak, ska kolla det genast imorgon efter jobbet.

Har kört med bilen som den är ett tag nu och ingen höjdare när det blir mörkt. wink

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

112 Inlägg
6 april 2009
#6
konstigt att lamporna slocknar efter lambytre... du ska ha 12v vid lampsockeln, inte mkt under iaf.

112 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#7
mercedesmannen skrev:
konstigt att lamporna slocknar efter lambytre... du ska ha 12v vid lampsockeln, inte mkt under iaf.

Jo, det håller jag med om, aldrig varit med om det tidigare på någon bil eller hört talas om det.
Men jag tror det kan ha med lampan att göra, satt ju 12V 55W H1 i från början, men jag tänkte inte mer på det utan köpte Biltemas Mega Blue som jag gjort tidigare fast med H4 (Till en annan bil). Fast dessa lampor såg jag senare hade 12V 100W H1 på märkningen, ska det spela någon roll, ljuset ska ju bara starkare tycker av det eller? (Dom är inte E-märkta, jag vet) smile

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

112 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#8
Nu ger jag snart upp och lämnar in bilen på verkstad!
Har införskaffat mig en multimeter, och har nu mätt lite.

Har ingen spänning fram till halvljuslampan, helljuslampan har spänning däremot.
Så där borde jorden vara utesluten? Då de har samma jordpunkt.
Ingen ström fram till säkringarna (säkring 21,22 till halvljuset.)
Relät fungerar, har testat i en annan bil.
Sen vet jag inte riktigt hur allt sitter kopplat.
Ljusomkopplaren (vredet)  har jag bytt men det fungerar inte ändå.
Blinkersspaken (kan det vara fel på den) eftersom helljuset fungerar.
Har dessutom farthållare så den blir väldigt dyr om jag ska ha ny, sen vet jag inte om det är någon skillnad på den gamla och den nya modellen i det fallet.

Någon som har något tips?

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

Elektriker
139 Inlägg
10 april 2009
#9
vet inte tlll 100 hur det är, men går inte strömmen igenom relät först o sedan igenom säkringarna. Isf. så är det ju kabeln mellan säkringarna och relät som gått, eller om det är lite glapp i relälådan bara ^^

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

112 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#10
Freddah850 skrev:
vet inte tlll 100 hur det är, men går inte strömmen igenom relät först o sedan igenom säkringarna. Isf. så är det ju kabeln mellan säkringarna och relät som gått, eller om det är lite glapp i relälådan bara ^^

Okej, ska kolla glappet, kanske bara räcker med att böja till plintarna lite smile

Någon som vet hur det sitter kopplat från ljusomkopplaren och framåt? kollade på ett elchema men dooh, vad längesen det var, fattar knappt ett dyft av vad det står.

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

112 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#11
Kan man kolla om strömmen kommer fram till relät på något vis?

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

4 Inlägg
1 februari 2010
#12
jag lider lite av samma problem. 850 -92 glt.
helljus och parkerings ljus fungerar, halvljuset funger lite när det känner för. kan slockna när som helst och komma tillbaka efter några minuter eller nästa dag. har bytt relä, gjorde inte saken bättre.
kör nu med dimljus. inget vidare, men ett måste då jag inte vet inte vart felet sitter.

Lastbilschaffis
64 Inlägg
1 februari 2010
#13
Är det ingen automatsäkring av något slag? Hade problemet på en V70 att allt slocknade. Jag felsökte och felsökte och felsökte, utan resultat. Lät bilen stå i några timmar, sen funkade allt som vanligt. Ett enkelt knep som brukar funka är att kolla alla jordkablar som sitter dumt till, där brukar det ofta fela smile Slå på tändningen och ta av minuspolen i 10 sek kan ju också vara en rolig grej att testa. Tror dock inte att det funkar i detta fall men..

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!


Sök