2678
Sök

Blanda 10" och 12" i bilen?

59 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Hej, Bygger om lite bak i bilen och passar på att slänga in mina gamla trotjänare (2 st Hertz DS250 10" 4ohm) i ett par slutna lådor, både för att spara plats, och för att de tydligen ska trivas ganska bra i slutet. Dessa två spelas av ett Alpine MRP-M500 steg, och är parallellkopplade ner till 2ohm för att få ut 500rms av steget.

Jag ska även investera i 2 stycken basar till. Och jag står och väger mellan två likadana som jag har nu (DS250 10"), eller så köper jag 2 st Hertz 12" (DS300). Alltså samma serie, men olika storlekar. För detta kommer jag givetvis även att köpa ett till M500 steg för de nya basarna.

Nu kommer min fråga, gör det något att man blandar storlekarna såhär? Min tanke var den att basarna ändå borde vara såpass lika varandra (samma serie, duh!) att det inte borde göra stor skillnad på ljudet med 2" större basar.

Vad säger ni? , någon som har några funderingar, pro/cons?

............ajavisst.

2 914 Inlägg
31 januari 2010
mja, kör med 10" eller 12" tongue
inte blanda sådär

16 197 Inlägg
31 januari 2010
får man fårgar varför du vill blanda?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

59 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
får man fårgar varför du vill blanda?

Har fått för mig, någonstanns bak i mitt tomma huvud, att det hade sett ganska häftigt ut med 2 12" i mitten och var sin 10" vid sidan.

Utöver det så spelar det absolut ingen som helst roll wink Innebär det att det kommer låta skit så kör jag på med 2 10" till istället wink

............ajavisst.

stahre
31 januari 2010
då tycker jag du kör på 2 10" till, kommer se bra fräckt ut det med wink

59 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
stahre skrev:
då tycker jag du kör på 2 10" till, kommer se bra fräckt ut det med wink

As you please wink
Inom en snar framtid kan även hända att jag införskaffar lite grövre steg och ett par DS250 till big_smile Är helt såld på de basarna, spelar kopiöst bra för pengarna, och tål fanimig hur mycket misshandel som helst!

Funderar även på att införskaffa ett Optima batteri från dbAkuten. Passar det rätt ner i batterihållaren på en 850? smile

............ajavisst.

19 Inlägg
1 februari 2010
Jag känner en som vart världsmästare i billjud och han hjälpte mig att bygga ljud i min gammla a-traktor, då hade jag en 12" och 2st10" och han sa att man absolut inte ska blanda olika storlekar, då kan de spela ojämt har jag för mig att han sa, inte säker, men köp 2st 10" till så blir det topppen;) blanda ej..

310 Inlägg
1 februari 2010
Det beror väl på vad du kör för frekvensdelning? Låt 10orna gå lite högre upp mot midbas och bygg separat låda för 12an som du endast låter spela riktigt låga frekvenser?

Men jag undrar väl egentligen samma som de andra. Varför? :S

59 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
PH_ skrev:
Men jag undrar väl egentligen samma som de andra. Varför? :S

I rent estetiskt syfte, men hoppar nog den iden nu, när jag fått svar på frågan ^^ Har dessutom redan börjat kleta ihop 4st slutna lådor för 10" basarna. smile

............ajavisst.

4 693 Inlägg
2 februari 2010
ulvsby-raggern skrev:
Jag känner en som vart världsmästare i billjud och han hjälpte mig att bygga ljud i min gammla a-traktor, då hade jag en 12" och 2st10" och han sa att man absolut inte ska blanda olika storlekar, då kan de spela ojämt har jag för mig att han sa, inte säker, men köp 2st 10" till så blir det topppen;) blanda ej..

Vem är det?

Booyakasha!

Sök