4404
Sök

ABS problem 855 -94

133 Inlägg
20 januari 2010
#21
Hmm, går pedalen långt ner? Finns en pedallägesgivare, iaf på -95orna med TRACS, som har 7 lägen. Den känner av hur långt ner pedalen trycks och om den trycks för långt ner så tänds ABS lampan. Min pedallägesgivare va kass på min gamle 850.
Den sitter här:
http://forum.svenska85x70klubben.se/php … s001_1.jpg


684 Inlägg
20 januari 2010
#22
Går väl som den brukar, inte så långt ner,, asså bromsarna låser sig när den tänds. Dom hackar ju inte utan dom låser sig bara. Men har inte kollat det du skrev. Borde ju bilia gjort då.

Ska se vad det blir av det hela, verkar itne som jag kommer längre själv.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

133 Inlägg
20 januari 2010
#23
Okaj, ja vi får väl hoppas att Bilia löser detta.


41 Inlägg
28 januari 2010
#24
Lånar tråden jag med då jag själv bråkar lite med abs-boxen.
Själv lyckades jag plocka fram 4 st koder, 4-4-4, 2-1-4, 1-4-2 samt 1-4-4 (även om denna inte har tracs).
Jag vet att givaren är skrot på höger bak, den är spräckt och vi har nu lyckats hitta en biltemaaffär som hade dessa hemma så det är påväg hit i skrivande stund.
Hur som helst, jag lyckas inte nolla koderna. Vid första försöket började bara koderna blinka precis som när jag läste av dem, men när jag sedan försöker igen händer inget alls efter att man hållt in knappen de 5 sekunderna. Vill helst inte koppla ur batteriet då jag vet att denna bil har mycket dålig motorgång i många mil efter att batteriet varit frånkopplat, så jag funderar på om det finns något enkelt sätt att koppla ur strömmen till datorn för bromsen men låta resten ha kvar ström? Någon lämplig säkring för detta kanske?

593 Inlägg
29 januari 2010
#25
Bjurran skrev:
Lånar tråden jag med då jag själv bråkar lite med abs-boxen.
Själv lyckades jag plocka fram 4 st koder, 4-4-4, 2-1-4, 1-4-2 samt 1-4-4 (även om denna inte har tracs).
Jag vet att givaren är skrot på höger bak, den är spräckt och vi har nu lyckats hitta en biltemaaffär som hade dessa hemma så det är påväg hit i skrivande stund.
Hur som helst, jag lyckas inte nolla koderna. Vid första försöket började bara koderna blinka precis som när jag läste av dem, men när jag sedan försöker igen händer inget alls efter att man hållt in knappen de 5 sekunderna. Vill helst inte koppla ur batteriet då jag vet att denna bil har mycket dålig motorgång i många mil efter att batteriet varit frånkopplat, så jag funderar på om det finns något enkelt sätt att koppla ur strömmen till datorn för bromsen men låta resten ha kvar ström? Någon lämplig säkring för detta kanske?

Ryck ur multikontakten som sitter på abs-styrenheten? Det funkade för mig iaf, dock har jag en 96a..

41 Inlägg
29 januari 2010
#26
Jerk-R skrev:
Ryck ur multikontakten som sitter på abs-styrenheten? Det funkade för mig iaf, dock har jag en 96a..

Låter vettigt. Får testa detta. Ska precis gå ut i garaget och göra ett nytt försök att nollställa det, annars får jag försöka koppla ur den och se vad som händer.

41 Inlägg
29 januari 2010
#27
Ok, har ett bra tips till er andra som inte lyckas nollställa koderna. De instruktioner jag följt säger att man efter avläsning ska stänga av tändningen och slå på den igen innan man nollställer. Ge fan i det. När det första koden visats igen, tryck in knappen i 5 sek. Sen tändes lampan konstant. Tryck då 5 sek igen så nollades det. Fungerade för mig, och nu fungerar systemet som det ska.

684 Inlägg
2 februari 2010
#28
Fixaat nu, var styrenheten som behövdes bytas. Den dom bytat till först funka inte den ihäller, så nu byta dom till en annan och vips allt funkar. Tänk så mycket tjafs man kunde ha spart om dom gjort som dom skulle från början, dock lite goodwill visa dom.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

133 Inlägg
2 februari 2010
#29
villon skrev:
Fixaat nu, var styrenheten som behövdes bytas. Den dom bytat till först funka inte den ihäller, så nu byta dom till en annan och vips allt funkar. Tänk så mycket tjafs man kunde ha spart om dom gjort som dom skulle från början, dock lite goodwill visa dom.

Härligt!



Sök