4893
Sök

2-3 vägs Kit för 5000kr

16 197 Inlägg
2 februari 2010
blomisen skrev:
evilaudio skrev:
blomisen skrev:

Dom ska "hänga med" min orion hcca 15.4. smile då blir jag nöjd. big_smile

då ska du nog sikta på 2par 6,5" kit... dock brukar de va svårt att möta upp 15" med 6,5" middar.

ja de e de jag har tänkt. smile varit inne på 8" kitt också o spanat lite men de tar så stor plats i dörren.

Vad skulle du rekomendera?

e de din volvo du ska ha de i elle?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

735 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
blomisen skrev:
evilaudio skrev:

då ska du nog sikta på 2par 6,5" kit... dock brukar de va svårt att möta upp 15" med 6,5" middar.

ja de e de jag har tänkt. smile varit inne på 8" kitt också o spanat lite men de tar så stor plats i dörren.

Ne, kommer sitta i en bmw 318 eller en golf 3:a. smile köper bil i slutet av feb. har inte bilen än alltså. roll men jag kommer att köpa kitt för 10.000 "inom" 3 månader.

Det lutar starkt åt en bmw 318. smile

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

16 197 Inlägg
2 februari 2010
blomisen skrev:
evilaudio skrev:
blomisen skrev:

Ne, kommer sitta i en bmw 318 eller en golf 3:a. smile köper bil i slutet av feb. har inte bilen än alltså. roll men jag kommer att köpa kitt för 10.000 "inom" 3 månader.

vill man spela högt så e ju BMW heelt fel bil att bygga.. isf e golf 3 ett MYCKE bättre bilval.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

735 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
blomisen skrev:
evilaudio skrev:

vill man spela högt så e ju BMW heelt fel bil att bygga.. isf e golf 3 ett MYCKE bättre bilval.

okej...hehe smile då blir de en golf 3:a. vet du någon bil i samma prisklass som de spelar bättre i?

Projekt Ford Mondeo.

560 Inlägg
2 februari 2010
Tex Ford Eskort 1994 eller där omkring.

Peakar dock högt, mend et är ju bra för då drar det mindre ström big_smile

blomisen skrev:
evilaudio skrev:
blomisen skrev:

okej...hehe smile då blir de en golf 3:a. vet du någon bil i samma prisklass som de spelar bättre i?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 februari 2010
jimmyostrom skrev:
Tex Ford Eskort 1994 eller där omkring.

Peakar dock högt, mend et är ju bra för då drar det mindre ström big_smile

blomisen skrev:
evilaudio skrev:

Ja just DEN bilmodellen vet ju du en del om att spela högt i wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 februari 2010
blomisen skrev:
ChriZtoffer skrev:
Isåfall så tycker jag du ska köra på ett par diskanter bara, annars kan det bli svårt med riktningen. Sen så lär du ju fixa ett passande filter eller kommer du att dela aktivt?

kör med ett aktivt til hertzen och med de som medföljer till amega kitten till amega kitten smile

Men det blir ju knas, då kommer ju både Amega middarna samt Hertz mellanregistren att spela delvis samma frekvenser. Bättre att dela upp antingen med passiva filter eller dela aktivt så att Amegorna bara spela midbas och sen låta Hertzarna ta vid uppåt för att sen avsluta med Amega diskanterna. Men om jag vore du så skulle jag helt klart lägga pengarna på annat än 6000kr mellanregister...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

735 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
blomisen skrev:
ChriZtoffer skrev:
Isåfall så tycker jag du ska köra på ett par diskanter bara, annars kan det bli svårt med riktningen. Sen så lär du ju fixa ett passande filter eller kommer du att dela aktivt?

kör med ett aktivt til hertzen och med de som medföljer till amega kitten till amega kitten smile

Men det blir ju knas, då kommer ju både Amega middarna samt Hertz mellanregistren att spela delvis samma frekvenser. Bättre att dela upp antingen med passiva filter eller dela aktivt så att Amegorna bara spela midbas och sen låta Hertzarna ta vid uppåt för att sen avsluta med Amega diskanterna. Men om jag vore du så skulle jag helt klart lägga pengarna på annat än 6000kr mellanregister...

Vad ska jag använda för filter då, som inte kostar skjortan? smile jag ska alltså skita i amega del-filtrena då eller?

Projekt Ford Mondeo.

1 727 Inlägg
2 februari 2010
Ska du köra med Amega, så ska du inte blanda in annat i det här fallet.
Kör dubbla kit helt parallellt, eventuellt kan du låta en mid per sida gå ensam på sitt filter, eftersom 1 diskant hänger med 2st middar. Filtret har bra inst.möjligheter.
Självklart måste du göra ett bra jobb med dörrarna sedan, men det kommer att belöna dig,
för dom spelar riktigt DUNDERBRA! (Jag är nöjd med ETT! kit)
Se till att du handlar på ett ställe som KAN Amega, för är du inte en erfaren byggare så är det kanonfint med support. I kartongen följer det fö. med en mkt bra beskrivning ang. installation.
Lycka till!

Pierre
Seastreams Garage

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

735 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Kör dubbla kit helt parallellt, eventuellt kan du låta en mid per sida gå ensam på sitt filter, eftersom 1 diskant hänger med 2st middar. Filtret har bra inst.möjligheter.
Självklart måste du göra ett bra jobb med dörrarna sedan, men det kommer att belöna dig,
Se till att du handlar på ett ställe som KAN Amega, för är du inte en erfaren byggare så är det kanonfint med support. I kartongen följer det fö. med en mkt bra beskrivning ang. installation.
Lycka till!

Pierre
Seastreams Garage

Ursäkta om jag verkar lite små dum, men jag hänger inte riktigt med i vad du menar smile

Som jag har fattat de:
Jag köper 1 par middar och ett kit och kopplar alla 4 middar till samma kanal på de filtret som medföljer med kitet och de 2 diskanterna till en kanal. (känns inte som att jag har fattat rätt) hmm big_smile

Projekt Ford Mondeo.

735 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
blomisen skrev:
Horsyhorse skrev:
Lycka till!

Pierre
Seastreams Garage

Ursäkta om jag verkar lite små dum, men jag hänger inte riktigt med i vad du menar smile

Som jag har fattat de:
Jag köper 1 par middar och ett kit och kopplar alla 4 middar till samma kanal på de filtret som medföljer med kitet och de 2 diskanterna till en kanal. (känns inte som att jag har fattat rätt) hmm big_smile

Eller menar du att jag ska köpa 2 kit och skita i o koppla in diskanterna på de ena kitet kanske? smile

Projekt Ford Mondeo.

1 727 Inlägg
3 februari 2010
Nej du köper 2st kompletta kit, använder element o filter som tänkt, du bara monterar 2st uppsättningar per dörr och kopplar dom parallellt på slutsteget. Dvs kör steget i 2ohm.

o        o                      o           o
   filter   filter             filter      filter
   O       O                      O          O

Vänster          och         Höger dörr. Grym CAD-ritning!  winkbig_smile

Pierre

735 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Nej du köper 2st kompletta kit, använder element o filter som tänkt, du bara monterar 2st uppsättningar per dörr och kopplar dom parallellt på slutsteget. Dvs kör steget i 2ohm.

o        o                      o           o
   filter   filter             filter      filter
   O       O                      O          O

Vänster          och         Höger dörr. Grym CAD-ritning!  winkbig_smile

Pierre

Ursäkta men nu känner jag mig jättedum... men steget går alltså ner i 2 Ohm när jag kör ett kit på varje kanal? roll smile e diskanterna på 4 Ohm också då alltså?!. smile

Projekt Ford Mondeo.

1 727 Inlägg
3 februari 2010
Nej, jag är den dumme...just nu..., såg ju nu att du hade 2! steg. Min brainstorm.
DÅ är det inga problem, 1 slutstegskanal med ett filter plus mid och diskant, precis som i min CAD,
men varje stegs kanal jobbar då i 4ohm. Precis så ska det vara.

Pierre

735 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Nej, jag är den dumme...just nu..., såg ju nu att du hade 2! steg. Min brainstorm.
DÅ är det inga problem, 1 slutstegskanal med ett filter plus mid och diskant, precis som i min CAD,

Pierre

Okej! smile blev lite förvirrad där ett tag. smile

En fråga till!!!   
Hur fungerar filtrena som medföljer? går det att ställa in dem så att att middarna bara spelar midbas, eller e dom passiva?
Senast redigerat av blomisen (3 februari 2010)

Projekt Ford Mondeo.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 februari 2010
blomisen skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Okej! smile blev lite förvirrad där ett tag. smile

En fråga till!!!   
Hur fungerar filtrena som medföljer? går det att ställa in dem så att att middarna bara spelar midbas, eller e dom passiva?

Jisses...

Ett FILTER delar upp frekvenser mellan olika högtalare. FILTRET i detta fall ser till att midbasen spelar midbas + mellanregister och diskanten spelar diskant (och övre mellanregister).

All elektronik som INTE har egen strömförsörjning är passiv. Dvs, filtret är passivt. Likaså är egenligen en högtalare passiv.

En förstärkare är aktiv.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Visionär
59 Inlägg
4 februari 2010
Bamse940Ltt skrev:
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/216/Hertz-MLK165

ska du lägga 5000kr på ett kitt tycker jag verkligen du ska satsa på detta kitt smile spelar helt sjukt bra. har aldrig hört ngt liknande vad det gäller ljudkvalitet.

så det skulle jag starkt rekommendera dig smile

Mvh bamse

Jag har ett sånt och jag tycker det är helt underbart!

Sök