3941
Sök

Ang: S40 -01. Hackar och rycker, vxl 4-5.

716 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Hej.

Min s40 hackar och rycker i växel 4 och 5 vid full gas. Jag var på motorvägen igår kväll, de va rätt tort. Tröck på fullt ut på växel 4 och bilen fick sig ett litet ryck, tänkte att det var att bilen släppte eller antispinnen som hoppa på en snabbis. Slängde i växel 5 och pressa fullt ut och då börja bilen rycka rätt rejält, så man rycktes till ett par gånger. Släppte gasen och skulle cruisa lugnt resten av vägen hem, 30 sekunder senare börja motorelektronik lampan lysa.

Bilen rycker endast på vxl 4 och 5. Bensin 98 i tanken vid det tillfället. Tankat V-power idag. Oljan är inte bytt på ca 700mil.

Någon som sett liknande?

Ska felsöka bilen så fort jag fått arslet ur soffan. Kommer me felkoder senare.

Tack, Mvh.
Krist.

Trucker
2 710 Inlägg
3 februari 2010
Finns en rad olika orsaker till varför den rycker. Men nu när du nämner motorlampan så kan det vara så mkt annat. Hade samma problem med saaben o då bytte jag tändstift. blev bra. sen är problemet med motorlampan att det kan vara mer invecklat problem, tekniskt självklart. Luftmassemätarn trolig orsak..

Lämna in den för felsökning så får du ett exaktare svar.
Mvh

Fart missbrukare

Bilmekaniker
235 Inlägg
3 februari 2010
Säkert en tändspole, men hade nog kollat felkoderna.

716 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Fick in felkod P0420(Catalyst System Efficiency Below Threshold). Som är pga racekatten. Inget annat fanns som fel.

Men nu tror jag problemet är löst. Rullat med V-power hela dagen igår och den har slutat hacka... Få se hur länge det håller...

Sök