2473
Sök

Dumpen pajar luftmassemäteren!?

11 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
#1
Tjenare.
Jag har för cirka 4 månader sen satt in en dump från Autotech. Dom skickade den dom sa att jag skulle ha till min S 60 2,4T. De funkade bra 2 månader, sen skulle jag sätta in ett öppetluftfilter. Då blev de nått knas med luftmassemätaren. Bilen dog när man bromsa och koppla.
Så hade den inne på bilia igår. Han bytte ut luftmassemätaren och spännde fjäder i dumpen. Så nu funkar bilen. Men han sa att detta kan hända igen om jag inte tar bort dumpen, för den sabbar för luftflödet.. Jag vill ju inte gärna betala 6300:- igen för en sån grej. Men tycker ändå man hör många som kör med dump utan problem..

Någon som har haft samma problem eller något klok råd att ge??

Tacksam för svar...

Volvo 4 life...

Mr
267 Inlägg
22 september 2006
#2
Guldheden skrev:
Tjenare.
Jag har för cirka 4 månader sen satt in en dump från Autotech. Dom skickade den dom sa att jag skulle ha till min S 60 2,4T. De funkade bra 2 månader, sen skulle jag sätta in ett öppetluftfilter. Då blev de nått knas med luftmassemätaren. Bilen dog när man bromsa och koppla.
Så hade den inne på bilia igår. Han bytte ut luftmassemätaren och spännde fjäder i dumpen. Så nu funkar bilen. Men han sa att detta kan hända igen om jag inte tar bort dumpen, för den sabbar för luftflödet.. Jag vill ju inte gärna betala 6300:- igen för en sån grej. Men tycker ändå man hör många som kör med dump utan problem..

Någon som har haft samma problem eller något klok råd att ge??

Tacksam för svar...

Luftmassemätaren räknar ju med luften du bara släpper rakt ut med dumpen, så den räknar ju fel.. Tydligen så kan det vara skadligt, jag vet inte varför..
Men jag skulle nog skaffa en återcirkulerande dumpventil som skickar tillbaka luften i systemet efter luftmassemätaren så att systemet är intakt.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
22 september 2006
#3
Guldheden skrev:
Tjenare.
Jag har för cirka 4 månader sen satt in en dump från Autotech. Dom skickade den dom sa att jag skulle ha till min S 60 2,4T. De funkade bra 2 månader, sen skulle jag sätta in ett öppetluftfilter. Då blev de nått knas med luftmassemätaren. Bilen dog när man bromsa och koppla.
Så hade den inne på bilia igår. Han bytte ut luftmassemätaren och spännde fjäder i dumpen. Så nu funkar bilen. Men han sa att detta kan hända igen om jag inte tar bort dumpen, för den sabbar för luftflödet.. Jag vill ju inte gärna betala 6300:- igen för en sån grej. Men tycker ändå man hör många som kör med dump utan problem..

Någon som har haft samma problem eller något klok råd att ge??

Tacksam för svar...

en viktig fråga: är det öppen eller återcirkulerande original?
en annan viktig fråga: är det öppen eller återcirkulerande i nu?
det måste vara av samma typ för att det inte ska vara skadligt för motorn.

man lever bara en gång så lev väl!

228 Inlägg
22 september 2006
#4
det kanske sitter en i turbon orginal..jag vet inte hur det är på dessa bilar men det gör det i 850 osv...men de kan köra med öppen utan problem..men det är klart att det tar skada av att köra med öppen LMM räknar ju luft som du släpper ut Dvs att den går fett vid växlingar.

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

106 Inlägg
22 september 2006
#5
moffegrev skrev:
det kanske sitter en i turbon orginal..jag vet inte hur det är på dessa bilar men det gör det i 850 osv...men de kan köra med öppen utan problem..men det är klart att det tar skada av att köra med öppen LMM räknar ju luft som du släpper ut Dvs att den går fett vid växlingar.

hur skulle bilen kunna gå fett vid växling när inte bilen sprutar in bensin när du släper gasen? som när man motorbromas får ju inte bilen soppa. och da handlar om 0.5 sek som bilen dumpar luften. är bara en myt att bilen skulle gå fett och att katten skulle gå sönder för att sopan briner upp där. de är va ja tror.. rätta mig om ja ha fel.
//hansson


62 Inlägg
22 september 2006
#6
Guldheden skrev:
Tjenare.
Jag har för cirka 4 månader sen satt in en dump från Autotech. Dom skickade den dom sa att jag skulle ha till min S 60 2,4T. De funkade bra 2 månader, sen skulle jag sätta in ett öppetluftfilter. Då blev de nått knas med luftmassemätaren. Bilen dog när man bromsa och koppla.
Så hade den inne på bilia igår. Han bytte ut luftmassemätaren och spännde fjäder i dumpen. Så nu funkar bilen. Men han sa att detta kan hända igen om jag inte tar bort dumpen, för den sabbar för luftflödet.. Jag vill ju inte gärna betala 6300:- igen för en sån grej. Men tycker ändå man hör många som kör med dump utan problem..

Någon som har haft samma problem eller något klok råd att ge??

Tacksam för svar...

6300 för en lmm? Vad har du för monster mätare? smile
Det kanske borde gå på hälften för lmm INKL jobb... eller var det dyrt att spänna fjädern?
Senast redigerat av Ford_Green (22 september 2006)


228 Inlägg
22 september 2006
#7
hansson_1985 skrev:
moffegrev skrev:
det kanske sitter en i turbon orginal..jag vet inte hur det är på dessa bilar men det gör det i 850 osv...men de kan köra med öppen utan problem..men det är klart att det tar skada av att köra med öppen LMM räknar ju luft som du släpper ut Dvs att den går fett vid växlingar.

hur skulle bilen kunna gå fett vid växling när inte bilen sprutar in bensin när du släper gasen? som när man motorbromas får ju inte bilen soppa. och da handlar om 0.5 sek som bilen dumpar luften. är bara en myt att bilen skulle gå fett och att katten skulle gå sönder för att sopan briner upp där. de är va ja tror.. rätta mig om ja ha fel.
//hansson

nja där har du ju lite fel allt...inte tror jag att det är påhittat..du har ju kvar viss efterförbränning som ska försvinna o ska blandas du vet...men den släpper du ut..jag är inte så haj på alla motorer...klart att det funkar ett tag men du får mer problem än vad det är fränt att Puffa lite  på stan..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

342 Inlägg
22 september 2006
#8
Jag måste nog hålla med hansson_1985 här alltså. Jag har haft öppen dump på min bil i över 2 år. Å de senaste månaderna en mycket större än den första, då den inte kuna avlasta tillräckligt fort = kvitter i filtret vid 1,9 bar ladd. Jag har då aldrig märkt av att den går fett eller dåligt på något vis. En kat  brinner inte upp på en gång av lite bränsle, men i längden är det ju säkert inte bra. Därför har jag bara kat när jag besiktar. ;-)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
22 september 2006
#9
hade precis samma problem på min 245turbo, me 940turbo motor.. återcirkulerande är nog enda lösningen

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

31 Inlägg
22 september 2006
#10
Kolla runt på http://forum.turboperformanceclub.com/ så hittar du säkert en massa rolig läsning om ditt problem. Vet dock att många med öppen dump har sådana problem som du beskriver :-/
Har du ersatt luftburken helt eller har du ett öppet insatsfilter i orginalburken? Om du har tagit bort den skulle iaf jag sätta tillbaka den, för inluften blir mycket varmare även om det sitter en avskiljare och varm luft vill man ju inte ha in :-)

//JK

Att vara tvåa är att vara första förloraren

Ölbryggare
339 Inlägg
23 september 2006
#11
Men han sa inget om att filtret kan mycket väl förstöra LMM? Dumpen lyckas tyvärr inte göra nån skada på din LMM, så det kan du va lugn över iaf...Däremot skulle jag nog ora mig lite över det där filtret...


11 Inlägg
25 september 2006
Trådstartare
#12
Nu sitter ju orginalfiltret i bilen igen. Bytte tillbaka direkt när de börja krångla. Dumpen som jag har är JBR-A25 köpt på autotech. Är en 2-i-1 kolvdumpventil.  Den kan användas som både atmosfärisk och återcirkulerande. Jag är inte så haj på de men, de går ju en slang från toppen på dumpen i i motorn. Är de de som är återcirkulerande??

Volvo 4 life...

5 710 Inlägg
25 september 2006
#13
Guldheden skrev:
Jag är inte så haj på de men, de går ju en slang från toppen på dumpen i i motorn. Är de de som är återcirkulerande??

Nej en sådan anslutning har alla "dumpar".
Den "lilla tunna" har funktionen att suga upp kolven/membranet när det skall avlastas (när du släpper gasen) och för att skapa mottryck som ihop med fjädern håller dumpen stängd när du har turbotryck i tryckröret.

Atmosfärisk är den när det dumpar luften rakt ut i luften (i atmosfären smile) och återcirkulerande är den när returluften går tillbaka på turbons sugsida.

Mer i ämnet med bilder osv:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

MVH Jonas
..............

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
25 september 2006
#14
Jag skulle inte kunna tro att LMM tar stryk av en öppen dump. Det som händer är ju att LMM mäter upp hur mycket luft som passerar den och styrsystemet ser då till så att spridarna släpper på rätt mängd soppa.

Ifall du nu kör med öppen dump istället för återcirkulerande så kommer du att släppa ut luft som LMM redan har räknat in... vilket då leder till att bilen går FETT eftersom du släpper ut en hel del av luften som styren fixat soppa till precis när du släpper på gasen och dumpen öppnar. Att detta skulle ta död på din LMM kan jag inte tänka mig, utan snarare ta kål på lambasonder eller vara skadligt för katalysatorn.

Kan tänka mig att ditt sportluftfilter däremot är boven, då man oljar in dessa... tar man för mycket så kommer det följa med lite olja som sedan fastnar på den lilla glödtråden som sitter i LMM och den kan brinna av eller missvisa temperaturen.

Jag orkade inte läsa alla inlägg i forumet och hoppas att jag inte skriver precis samma sak som någon innan tongue

Blinka med blåljus om du vill race:a


Sök