2886
Sök

Lacka med liten kompressor?

186 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#1
Nu är det så att jag ska lacka om min bil totalt in- och utvändigt. Men fick nu reda på att kompressorn i verkstan jag ev ska få låna har pajat. I övrigt så har den en fult fungerande lackbox.

Nu råkar jag ha en mindre kompressor här hemma. Vet inte hur många liter tanken är på men den är på 2-2.5 kh så hoppas ni förstår på´t ungefär hur stor den är.


Och eftersom jag aldrig har lackat något större med en sån liten kompressor så undrar jag om de finns någon här inne som har erfarenhet av det? Om den kompressorn räcker till en hel bil? Värt å veta också att dörrar, huv och baklucka komer lacka löst. Så när bilen ska in så äre ju bara tak, bakskärmar dörrkarmar o.s.v som ska lackas. Så de är ju inga större ytor som ska lackas på en och samma gång.


Supraman
2 300 Inlägg
6 februari 2010
#2
Du får kolla så att den kan leverera det luftflöde som din spruta kräver.
Troligtvis räcker den inte.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

123 Inlägg
6 februari 2010
#3
vilket luftflöde ska det vara eller är det olika på varje lack spruta


Flickspanare
728 Inlägg
6 februari 2010
#4
Tror inte den räcker. Har för mig att dom flesta pistoler kräver runt 6bar för att gå på fullvarv (vilket krävs). Kan gå om du har en liten spruta samt ett reglage på tryckslangen strax innan sprutan. Denne ska naturligtvis stå på fullt.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

186 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#5
Alltså trycket ska inte vara på mer än runt 2 - 2.15 bar när man lackar med en vanlig färgspruta. Och ska ju somsagt måla bilen i delar, så de blir först tak+bakskärmar. Sen tas baklucka+huv, och efter de så lägger jag in dörrarna i boxen
Senast redigerat av _Ozzy_ (6 februari 2010)


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
6 februari 2010
#6
Har runt 4-5 "pistoler" och lackar alltid med 3½ bar.
Dock så är kompressorn på ca ~50liter och laddar så fort den kommer under det inställda trycket.
Skulle rekommendera en större kompressor men det ska nog fungera med den mindre så länge den står på laddning hela tiden.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

186 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#7
Själv kör jag aldrig på mer än 2 bar när jag lackar, funkar alltid bäst för mig. Och har inte heller särskilt mycket att välja på, och den ska ju självklart stå och gå medans jag lackar


Billackerare...
86 Inlägg
6 februari 2010
#8
Ingen höjdare att lackera med en så liten kompressor. Låna ett par små till o koppla ihop. Eller en större, är nog det bästa. När jag lackerar använder jag 2,1 till 2,3 bar ungefär. Funkar bäst med den utrustning jag har både hemma och på jobbet. ycka till med lackandet

Mvh Jonas

2 788 Inlägg
6 februari 2010
#9
Det kommer inte bli bra att lacka med en sådan liten kompressor...eftersom den kommer att ladda upp tanken ofta kommer det att bli en massa "luftpuffar" som gör att lackresultatet kommer att bli "flammigt" och det blir inte lika blankt/ djupt som om du lackat med en större kompressor...smile


186 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#10
_Fredrik skrev:
Det kommer inte bli bra att lacka med en sådan liten kompressor...eftersom den kommer att ladda upp tanken ofta kommer det att bli en massa "luftpuffar" som gör att lackresultatet kommer att bli "flammigt" och det blir inte lika blankt/ djupt som om du lackat med en större kompressor...smile

Jo jag har också tänkt på de, men eftersom det är så små ytor åt gången som ska lackas, och sen så tar det inte mer än 20-30 sec för kompressorn att fyllas på. Så man kan ju annars stanna upp, och låta den ladda upp i några sekunder.

La ju klarlack på ca 50% av en bubbla kaross med den kompressorn i höstas, och märkte inte av någon större skillnad, visserligen äre lite större ytor jag ska ta nu men så fruktansvärt mycket mer äre ju inte =/


Elektriker
1 138 Inlägg
7 februari 2010
#11
jag har lackat typ sidkjolar med liten kompressor.. gör aldrig om det.. blir bara sur när den heltplöstligt hostar till och man får göra om allt bara för att trycket försvann ett litet tag.. och det är inte alls roligt att stå o vänta på att den ska laddas upp igen..
de e min erfarenhet..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

564 Inlägg
7 februari 2010
#12
Det handlar inte enbart om hur många bar kompressorn kan leverera. De flesta kan levera 8-10 bar, men sen måste man ta reda på hur många L/min luftmängd som sprutan "drar". Jag gissar på att din kompressor ger mellan 150-200L/min. Om du kopplar om den så att den går hela tiden kommer den bli mycket varm och eventuellt bli överhettad.

Tänk också på att du behöver ha olje/vattenfri luft, men du kopplar kanske in den på det befintliga systemet i verkstan, där filter för detta kanske redan finns?

Då får du i så fall tänka på att verkstan kan ha många rör och slangar om det är ett stort luftsystem, och detta tar också kapacitet från kompressorn.

Mvh Johan


Sök