5 februari 2010
Trådstartare
Har införskaffat mig en en tångamperemeter, Biltemas art. nr. 15-281.
Den skall klara av och mäta liksröm. Har en "gigantisk" tjuvström på ca 4.0A som jag har skrivit om i en
annat tråd. Bilen i fråga är en E32 BMW 750 91:a.
När jag försöker mäta med "tången" och väljaren står givetvis på likström DCA så får jag ett minus tecken framför värdet som också är helt åt fanders. Har nollställt flera ggr. men ingen skillnad. Det verkar precis som det är polaritets fel. Har också vänt på tången men ingen skillnad. Även om jag mäter direkt på minuskabeln till batteriet så blir det fel.
Inte skall man väl behöva skala kabeln som man skall mäta på?
Gör jag något fel eller är det fel på instrumentet?
Har annars med vanliga multimetern konstaterat att något med bakrutedefrostern tjuvar ca. 2.4A. med allt avstängt. Frågan är bara vad? Måste var en kortis någonstans.
Därför tänkte jag att det kunde vara smidigt att mäta med tången men nu vete tusan.
Har för övrigt aldring använt "tången" tidigare.
//Mackan
Senast redigerat av wentma (5 februari 2010)