3709
Sök

Ford Scorpio startar ej.

111 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare alla glada.

Har inhandlat min vinter pärla men den startar inte.

Ingen gnista på ett enda stifft!

Bilen funkade tipp topp innan den parkerades och när man skulle ut och åka på morgonen så går den inte i gång.

Har hört att det ska finnas någon positions givare på motorn som brukar ge upp undrar om någon har bättre koll på detta än mig?

Det är en vanllig 2 liters Doch motor i den..

Tackar på förhand

321 Inlägg
4 augusti 2008
Det är nog tändlägesgivaren du tänker på.
Sitter nere mot växellådan på passagerarsidan. De brukar inte gå sönder men de brukar bli oljiga så du kan prova lossa och rengöra. Sitter med invändig sexkantig torx, storlek har jag glömt.

Är ju svårt att ge tips såhär. Börja med att mäta så du ha ström till tändspolen och ta det därifrån.

2 024 Inlägg
4 augusti 2008
Har haft problem med tändmodulen på ett par scorpios, pajar helt plötsligt och då försvinner gnistan. Sitter skruvad på fördelaren.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

321 Inlägg
4 augusti 2008
Expoze skrev:
Har haft problem med tändmodulen på ett par scorpios, pajar helt plötsligt och då försvinner gnistan. Sitter skruvad på fördelaren.

Nej. Är en DOHC detta. Sitter bakom luftburken.

7 100 Inlägg
4 augusti 2008
hadde samma fel på min scorpio,men då hadde rotorn gått sönder,kan ju kolla den!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

111 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Tackar så himla mycket för all hjelp.

Tänd modulen är bytt.

Det skumma är just att den funkade tills den parkerades och sedan ville den inte starta dan där på.

Har försökt läsa på lite och hittar någon info om att man kan se om tändläges givaren är paj genom att köra bilen på start motorn och rödre sig varv räknaren så var den hel rörde sig inte den så var den paj är det någon som hört talas om detta??

Bilen står i garaget och en bit dit så jag har inte hunnit åka dit och utforska om den var oljig tyvär.

Tackar åter för alla tipps jag kan få.

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
5 augusti 2008
Kan det vara "bränsleavstängningsknappen"? Om det sitter sådan på scorpio. På en sierra jag ägde så satt den under reservhjulet och skall lösa ut vid ev. krock. På min sierra räckte det med att slå igen bakluckan för hårt.

Pan
5 augusti 2008
Kan det vara "bränsleavstängningsknappen"? Om det sitter sådan på scorpio. På en sierra jag ägde så satt den under reservhjulet och skall lösa ut vid ev. krock. På min sierra räckte det med att slå igen bakluckan för hårt.

Tänkte på det med men då stängsväl bara bränslepumpen av eller? Borde väl ha gnista för det.

34 Inlägg
6 augusti 2008
hade samma fel med min scorpio förra året...dagen efter jag hade köpt den så ville den inte starta...försökte hur länge som helst..använde tom 2 andra batterier som jag hade tills alla var tomma...lånade en bil av en kompis o åkte iväg..när jag kom hem sent på kvällen så provade jag starta fanskapet..den startade direkt...med batterin som tidigare  var tom...den gjorde samma sak ett par gånger till för att sen efter några timmar starta som ingenting hade hänt...hittade aldrig några fel på den...

111 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
9000_griffin_aero skrev:
hade samma fel med min scorpio förra året...dagen efter jag hade köpt den så ville den inte starta...försökte hur länge som helst..använde tom 2 andra batterier som jag hade tills alla var tomma...lånade en bil av en kompis o åkte iväg..när jag kom hem sent på kvällen så provade jag starta fanskapet..den startade direkt...med batterin som tidigare  var tom...den gjorde samma sak ett par gånger till för att sen efter några timmar starta som ingenting hade hänt...hittade aldrig några fel på den...

Hehe fan va skumt fel

111 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Pumppen går och den får soppa fram men det är just gnistta som saknas.

Ne får prova lite mera och återkomma...

Tack för visat intresse smile)

111 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Lyfter min tråd lite då säsomgen börjar komma.

Har försökt läsa på lite och hittar någon info om att man kan se om tändläges givaren är paj genom att köra bilen på start motorn och rödre sig varv räknaren så var den hel rörde sig inte den så var den paj är det någon som hört talas om detta??

Undrar jut om någon kan bekräfta detta då min ligger helt stilla??

Hjultomte
1 500 Inlägg
7 februari 2010
Tjena. behöver också lite hjälp så här på kvällskvisten big_smile Min scorpio fick precis en ny motor i sig men vill icke starta. Gnista kommer i början o när ja slutar kirra men inte där emellan. behöver verkligen hjälp..

funderar på o byta den givaren vi oljefiltert.

MOTOR: 2.0 DOHC

SNÄLLA wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

446 Inlägg
7 februari 2010
garanterat kam eller vevaxelpositionsgivaren som e kass. MYCKET vanligt på ford, spec på scorpio tongue

Hjultomte
1 500 Inlägg
7 februari 2010
En av dom sitter vid oljefiltert right?? smile

Hjultomte
1 500 Inlägg
7 februari 2010
O det där med att gnistan kommer i början o när man slutar tjirra e också vanligt?? big_smile Det e det som e wacko big_smile

Sök