Hejsan! Undrar hur man får till denna effekt i photoshop. Har alltid använt CS2 men nu har jag köpt mig CS4. Fattar ju att mna mmåste markera allt utom bilen och göra någon typ av Oskärpa- rörelse effekt typ. Men vilken? Måste ju får rörelse oskärpan at gå som en böjj. Så gräset går vågrätt medas assfallten går snett åt höger. Mycket lättare att föra såhär effekt då bilden är tagen rakt från sidan. Bara använda rörelse oskärpa då ju
Det är inte så att bilden är tagen i hög fart med kameran monterad på bilen på något sätt för att få rörelse orsäkpan i bakgrunden genom o fotta med lång slutartid.
Radial blur är ändå det du bör använda dig av om du vill komma hyfsat i närheten av det där. Men böjjen är däremot ganska rejält svår att få till. Så börja med att försöka få en bil att gå rakt fram. :P
Radial blur är ändå det du bör använda dig av om du vill komma hyfsat i närheten av det där. Men böjjen är däremot ganska rejält svår att få till. Så börja med att försöka få en bil att gå rakt fram.
Har svensk verson vad heter "Radial blur" på svenska?
Radial blur är ändå det du bör använda dig av om du vill komma hyfsat i närheten av det där. Men böjjen är däremot ganska rejält svår att få till. Så börja med att försöka få en bil att gå rakt fram.
Har svensk verson vad heter "Radial blur" på svenska?
Därför man har PS på engelska Men jag skulle tippa på någonting i stil med radiell oskärpa
Jag har en teori om hur man kan göra.. Först markerar du det där du vill ha rak motion blur och gör det som du vill ha. Sen gör markerar du det du vill ska vara lite av böjt, väljer en vinkel på motion blur och sen tar du någon av transform-möjligheterna som finns, då borde du kunna få de sådär. Har dock inte testat själv men borde inte vara så svårt.
Finns inget filter som klarar det där. Det måste renderas eller ritas för hand om du ska ha det på Z-axeln. Enklast är att ta bilden som man bör göra.
Visst, det finns inte ETT ensamt filter som fixar det, men med flera och lite annan handpåläggning - varför inte? Eftersom man kör i en "radie" när man tar bilden borde det också gå att göra en radiell oskärpa enligt samma princip. Kruxet är att få centrum rätt i förhållande till framhjulets vinkel. Men med lite learning and doing wrong borde det inte va omöjligt. Måste nästan prova bara för det
Teori och verklighet är skilda saker. Påstår inte att det är en omöjlighet, då det finns programmerare med kunskaper att göra detta i 2D i Photoshop. I verkligheten när man vill simulera rörelse i kurva så jobbar man oftast med antingen att fota en backplate i rörelse och därefter skapa en 3D-modell alternativt allt i CGI. Det finns dock en del reklambilder ute som är tillfixade i efterhand med verktyg som motion/radial blur och det syns väl i 99% av fallen också. Det är väl en ekonomisk fråga som gör att man väljer att utgå från befintligt material istället för att plåta om allt och göra det rätt. Bilder som ska se ut att vara i rörelse bör plåtas i rörelse, så till vida du inte gör det i CGI. Inget är omöjligt... att få det att se korrekt ut är däremot en annan sak.
"I verkligheten när man vill simulera" Rolig mening.. Men ja, såklart gör "proffsen" inte som vi här på garaget, men det är ju sällan vi har dom resurserna här. Man kan ju nöja sig med enklare ibland?
Kikade in dina bilder P993, snyggt och proffsigt. Men rörelse-oskärpan på R8-bilderna, är den skapad i efterhand med dom tekniker du nämner ovan?