4414
Sök

1.3 motor = 1l mil?

159 Inlägg
16 februari 2010
#41
Hade tidigare en Volvo S40 1,6 i familjen, inte enns 1,6i utan 1,6. Det var en på tok för slö motor för en bil i den storleken, maken till trött bil har jag aldrig kört. Detta betyder att man fick varva en jävla massa i onödan för att det skulle hända något och bränsleförbrukningen låg allt som oftast kring 0,9l/mil ca, dvs samma som min V70 2,5...


Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2010
#42
Sladdbarnet skrev:
Hade tidigare en Volvo S40 1,6 i familjen, inte enns 1,6i utan 1,6. Det var en på tok för slö motor för en bil i den storleken, maken till trött bil har jag aldrig kört. Detta betyder att man fick varva en jävla massa i onödan för att det skulle hända något och bränsleförbrukningen låg allt som oftast kring 0,9l/mil ca, dvs samma som min V70 2,5...

Teori och praktik är inte alltid samma sak, precis som du skriver. Men det är inte alltid så att teoretiker är praktiker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

138 Inlägg
16 februari 2010
#43
twin_cam skrev:
Glömde säga...

Dom där 8 minuterna tomgång kall drar MÄNGDER med soppa... Säkert 5-6 mils resande i motsvarnade...

Du ska köra iväg på en gång, och jag vet att värme och defroster kommer sakta i Felicia, men det är en sak man får leva med smile

Din teori håller inte. Jag har en Honda civic 1,5 års-96 och det händer att min står på tomgång i mellan 5-10 min och kan säga att den drar INTE mångder bensin. Jag gör det rätt ofta och jag har inte märkt någon större skillnad.

4 005 Inlägg
16 februari 2010
#44
caromania skrev:
Men hur mäter du? Du måste nolla mätaren, köra, tanka och sedan räkna ut. Du kan inte kolla på mätaren!

Undrar också detta!


pensionär
31 Inlägg
16 februari 2010
#45
linuslinje skrev:
caromania skrev:
Men hur mäter du? Du måste nolla mätaren, köra, tanka och sedan räkna ut. Du kan inte kolla på mätaren!

Undrar också detta!

va?? om jag nollar trippen när den står på vi säger 50 mil o kör 50 mil till,eller om jag kör vidare från dom första 50 milen på trippen till 100 mil,bör väl bli de samma eller? 100-50(som trippen stod på när jag började) bör väl bli 50 mil eller??

Din felicia med gamla 1.3-motorn(från 60-talet med stötstänger) är de noga som fan att man ställer ventilerna på var 1000 mil för att dom ska gå snyggt&billigt. Så en service med stift,luftfilter o olja/filter o ventiljustering borde va på sin plats.bör kunna sänka förbrukningen på din kärra.


Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2010
#46
boston3 skrev:
linuslinje skrev:
caromania skrev:
Men hur mäter du? Du måste nolla mätaren, köra, tanka och sedan räkna ut. Du kan inte kolla på mätaren!

Undrar också detta!

va?? om jag nollar trippen när den står på vi säger 50 mil o kör 50 mil till,eller om jag kör vidare från dom första 50 milen på trippen till 100 mil,bör väl bli de samma eller? 100-50(som trippen stod på när jag började) bör väl bli 50 mil eller??

Jag menade tankmätaren i mitt inlägg om det var oklart.

Hur mycket bränsle häller du i och hur långt kör du på det bränslet, det är det som är viktigt att veta. För att veta det måste man:

1: Tanka fullt.
2: Nolla tripp (eller anteckna vägmätaren som du är inne på)
3: Kör valfri sträcka, ju längre desto större exakthet.
4: Fyll tanken igen, gärna från samma pump då de slår av lite olika.
5: Dividera antalet liter du just tankade (tex 46,2 liter) med antalet mil du just kört (tex 47,2mil)

46,2/47,2=0,979 liter per mil.

Det finns inget annat sätt att göra det på om man vill ha det exakt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

140 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#47
caromania skrev:
boston3 skrev:
linuslinje skrev:
Undrar också detta!

va?? om jag nollar trippen när den står på vi säger 50 mil o kör 50 mil till,eller om jag kör vidare från dom första 50 milen på trippen till 100 mil,bör väl bli de samma eller? 100-50(som trippen stod på när jag började) bör väl bli 50 mil eller??

Jag menade tankmätaren i mitt inlägg om det var oklart.

Hur mycket bränsle häller du i och hur långt kör du på det bränslet, det är det som är viktigt att veta. För att veta det måste man:

1: Tanka fullt.
2: Nolla tripp (eller anteckna vägmätaren som du är inne på)
3: Kör valfri sträcka, ju längre desto större exakthet.
4: Fyll tanken igen, gärna från samma pump då de slår av lite olika.
5: Dividera antalet liter du just tankade (tex 46,2 liter) med antalet mil du just kört (tex 47,2mil)

46,2/47,2=0,979 liter per mil.

Det finns inget annat sätt att göra det på om man vill ha det exakt.

Måste man veta EXAKT i minsta detalj?
Jag tankar fullt, nolla trippmätaren, och kör tills bensin lampan lyser.
Och när lampan lyser i Skoda Felicia 1.3, så är det 6 liter kvar i tanken.
Sedan dela 36 liter (full tank 42 liter) med 52 mil, och det blir cirka 0.69l.

Inte alls komplicerad.
Senast redigerat av AtaPulja (16 februari 2010)

4 586 Inlägg
16 februari 2010
#48
AtaPulja skrev:
caromania skrev:
boston3 skrev:

va?? om jag nollar trippen när den står på vi säger 50 mil o kör 50 mil till,eller om jag kör vidare från dom första 50 milen på trippen till 100 mil,bör väl bli de samma eller? 100-50(som trippen stod på när jag började) bör väl bli 50 mil eller??

Jag menade tankmätaren i mitt inlägg om det var oklart.

Hur mycket bränsle häller du i och hur långt kör du på det bränslet, det är det som är viktigt att veta. För att veta det måste man:

1: Tanka fullt.
2: Nolla tripp (eller anteckna vägmätaren som du är inne på)
3: Kör valfri sträcka, ju längre desto större exakthet.
4: Fyll tanken igen, gärna från samma pump då de slår av lite olika.
5: Dividera antalet liter du just tankade (tex 46,2 liter) med antalet mil du just kört (tex 47,2mil)

46,2/47,2=0,979 liter per mil.

Det finns inget annat sätt att göra det på om man vill ha det exakt.

Men snälla någon, måste man veta EXAKT i minsta detalj???
Jag tankar fullt, nolla trippmätaren, och kör tills bensin lampan lyser.
Och när lampan lyser i Skoda Felicia 1.3, så är det 6 liter kvar i tanken.
Sedan dela 36 liter (full tank 42 liter) med 52 mil, och det blir cirka 0.69l.

Inte alls komplicerad.

helt omöjigt att veta att det är 6 liter kvar när lampan lyser

bättre att tanka fult när man kört en 20 mil sedan se hur mycket man får i


140 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#49
jocke_gronberg skrev:
AtaPulja skrev:
caromania skrev:

Jag menade tankmätaren i mitt inlägg om det var oklart.

Hur mycket bränsle häller du i och hur långt kör du på det bränslet, det är det som är viktigt att veta. För att veta det måste man:

1: Tanka fullt.
2: Nolla tripp (eller anteckna vägmätaren som du är inne på)
3: Kör valfri sträcka, ju längre desto större exakthet.
4: Fyll tanken igen, gärna från samma pump då de slår av lite olika.
5: Dividera antalet liter du just tankade (tex 46,2 liter) med antalet mil du just kört (tex 47,2mil)

46,2/47,2=0,979 liter per mil.

Det finns inget annat sätt att göra det på om man vill ha det exakt.

Men snälla någon, måste man veta EXAKT i minsta detalj???
Jag tankar fullt, nolla trippmätaren, och kör tills bensin lampan lyser.
Och när lampan lyser i Skoda Felicia 1.3, så är det 6 liter kvar i tanken.
Sedan dela 36 liter (full tank 42 liter) med 52 mil, och det blir cirka 0.69l.

Inte alls komplicerad.

helt omöjigt att veta att det är 6 liter kvar när lampan lyser

bättre att tanka fult när man kört en 20 mil sedan se hur mycket man får i

Om handboken ljuger så...
För den siffra står i handboken att bensinlampa lyser när 6 liter är i tanken.
Men som sagt, jag behöver inte veta EXAKT, utan cirka.
Just nu så drar den cirka 0.7 mil.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 februari 2010
#50
jeepe skrev:
gamlingen skrev:
Liten motor får jobba mer och drar mer soppa.

Bara att slänga i en 10liters v8 så går det bra och billigt eller?

Man behöver ju inte överdriva...

Men tydligen så drar tex Jeep Cherokee´s v8 snäppet mindre en v6:an

Svenska Subaru Imprezaklubben...

1 749 Inlägg
16 februari 2010
#51
Ubbe83 skrev:
jeepe skrev:
gamlingen skrev:
Liten motor får jobba mer och drar mer soppa.

Bara att slänga i en 10liters v8 så går det bra och billigt eller?

Man behöver ju inte överdriva...

Men tydligen så drar tex Jeep Cherokee´s v8 snäppet mindre en v6:an

Å i min cherokee satt det en rak 6,a roll

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2010
#52
AtaPulja skrev:
jocke_gronberg skrev:
AtaPulja skrev:

Men snälla någon, måste man veta EXAKT i minsta detalj???
Jag tankar fullt, nolla trippmätaren, och kör tills bensin lampan lyser.
Och när lampan lyser i Skoda Felicia 1.3, så är det 6 liter kvar i tanken.
Sedan dela 36 liter (full tank 42 liter) med 52 mil, och det blir cirka 0.69l.

Inte alls komplicerad.

helt omöjigt att veta att det är 6 liter kvar när lampan lyser

bättre att tanka fult när man kört en 20 mil sedan se hur mycket man får i

Om handboken ljuger så...
För den siffra står i handboken att bensinlampa lyser när 6 liter är i tanken.
Men som sagt, jag behöver inte veta EXAKT, utan cirka.
Just nu så drar den cirka 0.7 mil.

Men okej, du litar alltså på lampan. Ojdå. Vi kan ju leka med tanken att lampan inte riktigt börjar lysa likadant varje tank vilket den inte gör. Vi säger att du egentligen fått i 38 liter en gång och 34 liter en annan gång, en diff på 2 liter upp och ner, inte omöjligt när bilen skumpar, åker i kurvor. Sedan ditt exempel 52mil, är det 52,1 mil eller 52,8mil, eller är det inte heller så noga?

38/52,1=0,73
34/52,8=0,64

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

140 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#53
caromania skrev:
AtaPulja skrev:
jocke_gronberg skrev:
helt omöjigt att veta att det är 6 liter kvar när lampan lyser

bättre att tanka fult när man kört en 20 mil sedan se hur mycket man får i

Om handboken ljuger så...
För den siffra står i handboken att bensinlampa lyser när 6 liter är i tanken.
Men som sagt, jag behöver inte veta EXAKT, utan cirka.
Just nu så drar den cirka 0.7 mil.

Men okej, du litar alltså på lampan. Ojdå. Vi kan ju leka med tanken att lampan inte riktigt börjar lysa likadant varje tank vilket den inte gör. Vi säger att du egentligen fått i 38 liter en gång och 34 liter en annan gång, en diff på 2 liter upp och ner, inte omöjligt när bilen skumpar, åker i kurvor. Sedan ditt exempel 52mil, är det 52,1 mil eller 52,8mil, eller är det inte heller så noga?

38/52,1=0,73
34/52,8=0,64

Där var det lite skillnad.
Då provar jag din metod.
Men jag har lite frågor.

1: Tanka fullt.
2: Nolla tripp
3: Kör valfri sträcka, ju längre desto större exakthet. Menar du typ 10 mil eller 30 mil stadstrafik?
4: Fyll tanken igen, gärna från samma pump då de slår av lite olika.  Samma bensinstation?
5: Dividera antalet liter du just tankade (tex 46,2 liter) med antalet mil du just kört (tex 47,2mil) Du menar den sträckan som jag skulle köra på punkt 3?



Och simpel fråga,
Drar bilen mer bränsle om bensintanken är full eller halvfull? Eller drar den hela tiden samma?
Kanske konstig fråga...big_smile
Senast redigerat av AtaPulja (16 februari 2010)

4 586 Inlägg
16 februari 2010
#54
AtaPulja skrev:
jocke_gronberg skrev:
AtaPulja skrev:

Men snälla någon, måste man veta EXAKT i minsta detalj???
Jag tankar fullt, nolla trippmätaren, och kör tills bensin lampan lyser.
Och när lampan lyser i Skoda Felicia 1.3, så är det 6 liter kvar i tanken.
Sedan dela 36 liter (full tank 42 liter) med 52 mil, och det blir cirka 0.69l.

Inte alls komplicerad.

helt omöjigt att veta att det är 6 liter kvar när lampan lyser

bättre att tanka fult när man kört en 20 mil sedan se hur mycket man får i

Om handboken ljuger så...
För den siffra står i handboken att bensinlampa lyser när 6 liter är i tanken.
Men som sagt, jag behöver inte veta EXAKT, utan cirka.
Just nu så drar den cirka 0.7 mil.

Då har din skoda samma förbrukning som min tunga audi 80 med 2 liters motor

lite mindre tycket jag den ska dra. Läst några felkoder ?


140 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#55
jocke_gronberg skrev:
AtaPulja skrev:
jocke_gronberg skrev:
helt omöjigt att veta att det är 6 liter kvar när lampan lyser

bättre att tanka fult när man kört en 20 mil sedan se hur mycket man får i

Om handboken ljuger så...
För den siffra står i handboken att bensinlampa lyser när 6 liter är i tanken.
Men som sagt, jag behöver inte veta EXAKT, utan cirka.
Just nu så drar den cirka 0.7 mil.

Då har din skoda samma förbrukning som min tunga audi 80 med 2 liters motor

lite mindre tycket jag den ska dra. Läst några felkoder ?

Nej, inga lästa koder.
Jag tycker på vinter kan den väl dra 0.65 l, normalt.
På sommaren vet jag inte vad den tar.
Nu har jag dubbdäck, kalla starter, den höjer bränsleförbrukning säkert 1 eller 2 liter.

Men jag ska mäta bränsleförbrukning enligt Caramanias metod, så återkommer jag.
Förresten min bensinmätare kanske fungerar dåligt. När den står på halvtank så har jag passerat 30 mil, men när den närmar sig sista sträckan så blir det 52 mil. Egentligen ska det vara 60 mil...

Jaja, jag testar andra metoden så får vi se exakt.

Ps. Hällde in en STC flaska också nyligen, kanske det blir bättre...
Olja/filter och luftfilter nyligen bytta också...
Senast redigerat av AtaPulja (16 februari 2010)

Kalaskillen
246 Inlägg
16 februari 2010
#56
Läst många roliga svar på denna tråd, haha tongue

vad är de som ska vara så svårt med att räkna ut hur mycket en bil drar?

Gör exakt som caromania sa, så får du ut en ganska pålitlig siffra! punkt slut

Och för att svara på de här med kallstarter, så ska du ALDRIG stå på tomgång på tex vintern, drar säkert 4liter/milen (ungefär) du ska alltid puttra iväg i sakta fart, sen om du inte ser något; ja då får du gott vänta smile

De är ungefär som att vissa äldre personer gör i dagens trafik; lägga i friläge i nedförsbackar! då förlorar du mer soppa än om du skulle släppa gasen eller bara hålla samma läge och "glida" ner.

Har gått kurser i detta om nu någon skulle invända mot något. men som vanligt så finns de ju alltid någon som kan och vet allt smile

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

Gréve
497 Inlägg
16 februari 2010
#57
Streammen skrev:
Läst många roliga svar på denna tråd, haha tongue

vad är de som ska vara så svårt med att räkna ut hur mycket en bil drar?

Gör exakt som caromania sa, så får du ut en ganska pålitlig siffra! punkt slut

Och för att svara på de här med kallstarter, så ska du ALDRIG stå på tomgång på tex vintern, drar säkert 4liter/milen (ungefär) du ska alltid puttra iväg i sakta fart, sen om du inte ser något; ja då får du gott vänta smile

De är ungefär som att vissa äldre personer gör i dagens trafik; lägga i friläge i nedförsbackar! då förlorar du mer soppa än om du skulle släppa gasen eller bara hålla samma läge och "glida" ner.

Har gått kurser i detta om nu någon skulle invända mot något. men som vanligt så finns de ju alltid någon som kan och vet allt smile

bara för de måste jag rätta dig på en sak, de där med nerförsbackar, på gamla bilar med förgasare ska man göra så för modernare bilar med bra insprut stänger ju av soppan helt när man motorbromsar det gör ju inte en förgasare utan då suger den ju in soppa med hjälp av varvet som blir istället för de låga tomgångsvarvet på cirka 800 varv i minuten tongue


497 Inlägg
21 februari 2010
#58
jag förstår allas teorier om hur man ska gör för minsta bränsleförbrukning på en sugmotor men tänk efter om det är en turbo motor så är det en helt annan femma då ska man stå minst en minut innan man kör för oljetryck och cirkuleringen i turbon ska vara bra som sagt betalar du hellre mindre bensin och sedan få betala en turbo för 5000+
stå hellre den minuten de är ingen skillnad på förbrukningen ändå med de korta intervallerna gäller även minst en minut efter körning på tumgång på turbo motorer metal imot metal = not good!!!.


1 353 Inlägg
21 februari 2010
#59
Jag startar för det mesta bilen och låter den gå 5-10 minuter på tomgång, och den drar inga abnorma mängder soppa.. kör bmw 525 -90 nu, den snittar jag ca 0.9 nu vinterkörning, utan motorvärmare.
Oljan måste ju få en chans att komma runt i motorn innan man börjar köra åtmistone.

Men självklart är motorvärmare det bästa alternativet oavsett.

There's no replacement for displacement

Trucker
2 710 Inlägg
21 februari 2010
#60
Tycker den drar mkt.. Har en Mazda 323F -91 1.8 (ej doch). Tankar ofta 200kr, varierar hur mkt jag får beroende på vad bensinpriset ligger på. Men runt 15-16liter. Brukar nolla trippmätarn och varje gång jag gjort det så kommer jag runt 20mil i detta stadskörning. Bilen används dagligen!

Liten motor behöver ej betyda att den dricker vatten.. wink
Jag skulle INTE köpt den bilen och gå efter vad WV/skoda skriver i instruktionsboken. Bilen är en -97, förvänta dig inte att den är lika snål som när WV testade den.. Kör du 15-20min på motorväg i 90-100 så kan jag lova dig att du blir chockad. kanske detta du gjort redan och kommer hit o söker hjälp?

Mvh

Fart missbrukare


Sök