2824
Sök

Hur göra ren polertrissa ?

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
4 maj 2009
323:an skrev:
Turbomatte skrev:
323:an skrev:
Då menar du att man behöver waxa bilen cirka 17 gånger per år om man tvättar bilen en gång i veckan! Det låter lite väl mycket:)

Precis. dock så har folk ej kunaskap och tror at waxet är kvar mycket längre vilket det tyvärr inte är.

Då menar du att du kan mycket mer än vad alla andra säger (Tillverkare av diverse waxer). Jag har läst att man ska waxa bilen 2-3 gånger om året om man inte kör med ditec eller liknande där ska man köra 18 månander i mellan. Eller menar du att man inte ska tvätta bilen oftare än en gång varanan månand?

Jag sägar att om man ska tvätta bilen med avfettning varje ggn, vilket man ska för att få bilen 100% ren så håller inte waxet. sen lovar nog de flesta wax tillverkarna lite mer än vad som stämmer.

Sen om man kollar på lackskydd så som ditec osv, så är det ett otroligt bättre skydd som tål avfettning och andra lösningsmedel mao så går det ej att tvätta bort.

1 488 Inlägg
4 maj 2009
Tråden handlar om att rengöra polertrissor och inte hur länge vax sitter kvar, så håll er till topic.

55 Inlägg
5 maj 2009
Jag blanda båda hd grön och t röd med vatten igår och sen doppade jag trissan i. Kan nog säga efter 5 min så kunde jag pressa det mesta ur den.

Besserwisser
263 Inlägg
5 maj 2009
Jag är ochså en flitig användare av HD-grön. Jag lägger trissor samt polerhättor i en hink med 30% HD-grön (och resten vatten) och låter det stå över natten. Sen sköljer jag ur dom.

Hittils inga problem. Så vad än alla förstå-sig-påare säger så fungerar det. Men däremot kanske det fungerar olika beroende på vad det är för typ av polermedel/vax/lackskydd som sitter i trissorna... Vad vet jag.

Och btw, jag använder Menzernas produkter.
Senast redigerat av Siqqe (5 maj 2009)

406 Inlägg
5 maj 2009
Torlejf skrev:
Larpa skrev:
Torlejf skrev:

Man ska veta vad man pratar om innan man öppnar käften. Det är det första du borde lära dig.
Vi kan ju börja med att det inte går att rengöra trissor i HD-grön, har du själv testat? Nej, du har nog inte det för du är en typisk sådan som kan allt - men inte gjort nått.
Det funkar bättre än bra att rengöra trissor i HD-grön. Lektion ett avklarad!

Lektion nummer två:
Har du själv testat skillnad mellan 1-komp och 2-komp eller gissar du där med?
Till att börja med är ett 2-komponentsskydd betyldigt tåligare mot avfettning, för det andra håller det längre än ett vanligt 1-komp.
Detta är inget jag har läst mig till, detta är utav flertalet tester mellan olika skydd.
Åter igen, jag testar - du tror du kan.

Mvh. David.

Haha! Det var det dummaste jag hört på länge!! smile Visa mig dom testerna eller kan du inte?? Av VILKEN ANLEDNING skulle ett 2k vara bättre än ett 1K?? Du tror väl inte att ett 1k lackskydd innehåller EN komponent?? Enda skillnaden är ju att det är i två flaskor! Världens starkaste lim är ett 1K.. så varför ska nåt vara starkare bara för att det är 2k? *garv*

Då jag har mer info än jag vill gå ut med här så nöjer jag mig med att ta en klunk ur groggen å le åt din attityd...

Hej allvetare.
Hur ska jag kunna visa tester när det är jag själv som testat?
Varför är 2-komp lackfärg bättre en 1-komp på sprayburk?
Varför grundar man ett hus?

Jag har lovat mig själv att inte bråka med människor som vägrar inse sanningen.
Jag frågar åter igen; har DU testat ett 2-komp skydd nångång?

Och efter ditt citat: "Mer info än vad jag vill gå ut med..." så kontrar jag med; Min pappa är starkare än din...

Sluta drick grogg och gå och lägg dig istället.

Mvh. David.

EDIT: Och jag vet inte varför ett 2-komp håller längre i ren kemisk form, men jag vet att det gör det. Jag vet inte varför makaroner behöver koka olika lång tid heller, men likt förbannat är det så.

1k och 2k

1k är väll att den är färdig att använda och 2k är väll att det komer i två flaskor som sedan måste blandas till en flaska? Eller har jag fel?

MvH Glenn Wiberg

1 488 Inlägg
5 maj 2009
1K innebär som du skriver att den fungerar som enstegs och behöver inte kombineras med något annat. Går att lägga direkt i ett enda steg. 2K är två separata flaskor som läggs i två steg, säg flaska A och B så läggs A först och B på A. A behövs för att B ska funka bra.

Kokar ris
923 Inlägg
5 maj 2009
Jo, vid sidan om vax-debatten: om du har tillgång till en kompressor, använd då ett blåsmunstycke för att blåsa rent trissorna då o då. Alltså medans du polerar, samt efter avslutat polering.

Detta gör dels att trissorna fortsätter vara fräscha, samt att eventuellt skit du fått i trissorna medans du polerat försvinner, istället för att sitta kvar och repa lacken.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

3 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Jösses!
Verkar som jag startade ett tredje världskrig:O Det var bara en enkel fråga om rengöring av polertrissa.

För alla som är intresserade av kärnfrågan så la jag helt enkelt polertrissan i en hink med vanlig bilschampoo ett dygn, sedan sköljde jag den i vatten flertal ggr för att sist köra ut allt vatten med polermaskinen. Som ny!!

Vet någon förresten var man kan få tag i polertrissor på 180 mm ??

Tack för alla tips!

Mvh Hasse

4 586 Inlägg
24 februari 2010
itouch skrev:
Doppa den i hdgrön/vatten blandning så löses de upp.

Detta fungerar mycket bra

Sök