4006
Sök

Hjälp med ägarbevis bilhandlare!

31 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Idag var jag och kollade på bilar och hittade en jätte fin som jag nu har lagt handpenning på och ska hämta den på måndag efter att den har besiktas. Men nu när jag sitter och kollar upp reg nummer så är det en kvinna som står på ägarbeviset som bor ca 10 mil bort!? Tycker det känns skumt, borde inte bilfirman stå som ägare?

Egenföretagare
999 Inlägg
27 februari 2010
Vissa små skumma firmor gör så här för att slippa skatta för vinsten, genom att undvika att stå som ägare kan dom stoppa pengarna direkt i fickan.
Ibland är det värre bedrägerier på gång, ring kvinnan och fråga ut henne.
Dom slipper också undan garanti genom detta fulknep.

Jag skulle inte betala dom några pengar för bilen utan att den personen som är registrerad ägare är med (och legitimerar sig) när du köper bilen.

I vilket fall, se upp så du inte går på en nit!

tratt
353 Inlägg
27 februari 2010
Beror på, oftast inte, det kan kallas att man "Säljer för en kunds räkning" så de agerar bara som en mellanhand. Anledningen att de inte skriver över till firman är för att om de inte blir någon affär på denna bilen, så behöver man inte skriva tillbaka bilen. Sen hade ju inte vilken person som helst "gett" bilen till firman, då de inte köper den. Så när du väl har köpt den så kontaktar väl bilfirman upp kvinnan som skickar in papperna. Min gissning iaf. Ha så kul med nya bilen!

Teddan
2 495 Inlägg
27 februari 2010
härligt att bilhandlare kallas för oseriösa bara för att dom inte står som ägare på en bil.
Precis som konjagare säger så är det vanligt att privatperson ställer sin bil hos en bilhandlare för att få den såld.
sen kan ju bilen även vara ett nyligen inbytt objekt och ägaren kan ha slarvat bort papprena så nya har beställts osv, finns många logiska förklaringar utan att något behöver vara skumt

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

8 883 Inlägg
27 februari 2010
Ronja016 skrev:
Idag var jag och kollade på bilar och hittade en jätte fin som jag nu har lagt handpenning på och ska hämta den på måndag efter att den har besiktas. Men nu när jag sitter och kollar upp reg nummer så är det en kvinna som står på ägarbeviset som bor ca 10 mil bort!? Tycker det känns skumt, borde inte bilfirman stå som ägare?

Att den inte står på bilhandlaren tyder på att det är ett försäljningsuppdrag och ganska vanligt och inget att oroa sig för.
Tänk på att det blir en affär mellan 2 privatpersonler med allt vad det inebär med garantier m.m

Fotograf på tierpidag.se

Teddan
2 495 Inlägg
27 februari 2010
Hamilton skrev:
Ronja016 skrev:

Att den inte står på bilhandlaren tyder på att det är ett försäljningsuppdrag och ganska vanligt och inget att oroa sig för.
Tänk på att det blir en affär mellan 2 privatpersonler med allt vad det inebär med garantier m.m

Och pga denna formen av försäljningsuppdrag så har det blivit vanligare att bilhandlare erbjuder olika garantier man kan köpa  via tex fragus eller svensk bilgaranti.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 436 Inlägg
27 februari 2010
Hamilton skrev:

Nu SKA konsumentköplagen gälla ändå, läs lagtexten och framförallt propositionen!

Men det är klart att oseriösa skojare försöker kringgå detta med dåliga argument!
Senast redigerat av Caffe (27 februari 2010)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

31 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Har nu ringt och pratat med bilfirman och dom förmedlar den åt en annan men jag får alla kvitto o papper och trf garanti av dom i tre månader! Då borde det väl inte vara något lurt eller?

195 Inlägg
27 februari 2010
Nej då är allt som det ska, ha det så kul med nya bilen! smile

Egenföretagare
999 Inlägg
27 februari 2010
Är man så korkad att man inte skriver i annonsen eller berättar för kunden att det är en förmedlingsbil får man leva med att bli kallad oseriös.

Så länge folk är blåögda och naiva är det fritt fram för bilhandlare med rymligt samvete.
Och det finns många bilhandlare som rymligt samvete...

Sök