4741
Sök

Vad ska en 17åring tjäna i timmen inom bygg firmor?

190 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
tjaa!!
hade praktik på ett företag o dom vill att jag ska jobba där i veckorna med nu, går på gymnasiet och går bygglinje, så vad ska jag tjäna i timmen? jag fyller 18 i år om det spelar någon roll...

KHRacing
1 mars 2010
vad du än gör så se te att få allt på papper med rätt persons underskrift.

190 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
hur menar du med rätt person ? :S okej vad ska han skriva under?

KHRacing
1 mars 2010
maccan92 skrev:
hur menar du med rätt person ? :S okej vad ska han skriva under?

Vet ej vad det heter exakt. men ett slags arbetskontrakt där det står exakt vad du är anställd för, hur länge, vad som gäller i försäkrningsväg då du är mindreårig, samt vad du kommer tjhäna.

exempelvis.

113 Inlägg
1 mars 2010
tjena skulle säga att från 80-110kr timmen kan vara rimligt, har för mig att minimum ingångslönen efter gymnasiet ligger runt dom summerna (beroende på hur många timmar man har). lycka till med jobbet!
Senast redigerat av g0rra (1 mars 2010)

463 Inlägg
1 mars 2010
Anställningsavtal är det nog KHRacing syftar på och som sagt kolla noga att försäkringar gäller dig.

Anställningsavtalet är det absolut viktigaste, det ska stå vilket företag du är anställd hos och vilken typ av anställning (tim, vik, projekt, prov eller tillsvidare), lön och gärna hur många timmar du ska arbeta varje vecka/månad

8 886 Inlägg
1 mars 2010
Kolla med facket vad dom har för avtal.
Löner för feriearbete är ca 75:- 90:- för yrkeselever

Fotograf på tierpidag.se

203 Inlägg
1 mars 2010
Tycker man ska vara glad för att tjäna pengar överhuvudtaget under skoltid!
Max 70kr timmen om man ej är myndig.

Min vän som gick bygg tjänade 68kr/timmen.

1 468 Inlägg
1 mars 2010
Strongman skrev:

före eller efter?

8 886 Inlägg
1 mars 2010
Leo86 skrev:
Strongman skrev:

före eller efter?

Man anger alltid löner före skatt eftersom det är olika skatter beroende på vart man bor samt övriga inkomster.

Fotograf på tierpidag.se

453 Inlägg
1 mars 2010
Skulle inte tro att du får över 100Kr timmen, som någon sa har facket hur mkt man ska tjäna. Är själv 17 och Jag skottade tak. har inte så mkt med timm lönen att göra för det går man ändå efter hur mkt man ska ha inom den åldern man är. fick 100kr timmen för att skotta tak, och det var enbart så högt för att det är en stor "risk" att just glida runt på ett tak som är fullt med is därav höga timmlönen.

Så skulle tror mellan 70-80kr timmen Men lite tur och arbetsgivaren gillar dig lite mer.
smile

203 Inlägg
1 mars 2010
Hamilton skrev:
Leo86 skrev:
Strongman skrev:

före eller efter?

Man anger alltid löner före skatt eftersom det är olika skatter beroende på vart man bor samt övriga inkomster.

Det var före skatt, och före 18års ålder.
Givetvis förstår jag att alla vill tjäna så mycket som möjligt.
Men livet är ingen dans på rosor.

Jag slavade som väktare innan för skitlön, 20år och fick 97kr tim. Efter 1år gick jag upp till 120kr.

434 Inlägg
1 mars 2010
Jag har gått bygg, och jag gick ut i våras. Min minimum lön är 94kr. När man börjar ettan så ligger den på runt 75kr/h. Sen går den uppåt. Bara att snacka med skolan, dom borde veta det. Annars ringer du bara byggnads och frågar. Sen ska du se till så företaget har alla papper och avtal. För annars om du gör illa dig eller nå så kan du åka på allt... Höll på att hända mig så jag vet...

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

956 Inlägg
1 mars 2010
jag fick 75 kr timmen när jag jobbade mina lov i skolan.Det var 06. Har förmodligen stigit nån krona i timmen sen dess

eldus veldus

1 482 Inlägg
1 mars 2010
Första gången jag jobbade för lön va när jag va 12-14 år. Delade ut tidningar. Gav 400kr extra i månaden smile

Sen började jag ströjobba på posten i högstadiet. Då fick jag allt mellan 75-100kr timmen.
Delade mycket Eniro kataloger och det gav riktigt fina slantar, Söndagar gav dubbellön.

I gymnasiet så fick jag 37kr/timmen praktik lön när jag va ute o jobba. Jag jobbade varrenda skollov och fick i början ca 95kr timmen. Innan jag fick fast lön tror jag sista timpengen låg på 118kr/timmen.

Som du ser kan det variera ganska mycket smile
Visst skolpengen va låg på 37kr timmen, men detta va ju under skoltid så det gjorde ingenting. Vart ju 6000+studiebidrag i månaden.
Fast jobbade man över loven på röda dagar gav riktigt fint med stålars smile

BLT Service
Theracords Music Label

12 086 Inlägg
2 mars 2010
Som examinerad omyndig student skulle jag gissa på mellan 65-90kr.

Sök