4409
Sök

Nybörjarfråga. Byta cd stereo saab 9-3 Aero SS -03 original

712 Inlägg
7 april 2009
Väldigt sugen på att byta system i min bil, men verkar lite väl krångligt...
Jag har ju navigatorn och hört att jag inte kan dra ut den..

Finns de något sett jag kan göra att jag byter ut högtalar och att jag kör med orginal-enheten?
bara byter ut högtalarna o trycker in slutsteg m.m

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

8 886 Inlägg
7 april 2009
Cambrant skrev:
Ja det satt till vänster bakom en lucka och ja det satt 2st 6*9 i hatthyllan och sen ytterligare 2 mindre högtalare precis bredvid. Vad det nu är?!
Vad heter det stora ljudsystemet undrar jag då? Är det 300 eller 600w som jag läst om?

Det är på 300W och har 13 högtalare om jag inte mins helt fel...
Snacka med bilfirman om dom inte kan fixa AUX innan du får bilen, borde inte vara helt omöjligt då det är små pengar det handlar om.

Fotograf på tierpidag.se

Cambrant
7 april 2009
Trådstartare
Orkar inte vänta på bilen längre nu... den står uppe i borås och då får la dom beställa den skiten från saab och så får jag vänta ännu längre. Usch nä. Ska ha bilen på torsdag så jag kan börja mitt projekt. Toning, bromsoksfärg, 2 aero viggen emblem och -08:ans bakljus ligger och väntar här hemma redan smile

Pro installer I.C.E
248 Inlägg
7 april 2009
Varför byta den originalstereon,jag har usb med titel i orginaldisplay 3.5mm plug,aux in lågnivå på originalsteget,frågan e bara att man måste hitta lösningar på det hela.

Billjud och montering samt övriga biltillbehör http://www.waletrading.se
Återförsäljare för Kenwood, Dls, Fusion, Mtx, Alpine, Axton, Rödek, Crunch
Amega, Jl Audio, HiFonics, Spectron,Renegade, Autostudio, Em-Phaser, mm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 april 2009
Crazyivan skrev:
Väldigt sugen på att byta system i min bil, men verkar lite väl krångligt...
Jag har ju navigatorn och hört att jag inte kan dra ut den..

Finns de något sett jag kan göra att jag byter ut högtalar och att jag kör med orginal-enheten?
bara byter ut högtalarna o trycker in slutsteg m.m

Det går absolut att bygga om originalsystem för att få bättre ljud, jag har då lyckats enligt mig själv mycket bra! Dock så är det inget större fel på originalhögtalarna, eller ja iaf inte dom i dörrarna. Mitt tips om du vill ha bättre ljud är att byta ut 3,5" högtalarna på sidorna av instrumentbrädan till ett par koaxialer. Sen så dämpar du dörrarna rejält, då blir det bra!

Det är ungefär så som jag kör nu (men jag driver allt med externt slutsteg) och ljudet utan suben inkopplad är ungefär som stora ljudsystemet (SS3, Prestige300). Så nog går det att få till allt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Cambrant
10 april 2009
Trådstartare
Det fanns inget uttag under armstödet men det var förberett så jag får köpa en sådan helt enkelt. NU till nästa fråga då. Kan jag koppla in en bas i bagaget och isåfall hur? Kan nada när det gäller ljud!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 april 2009
Okej, men då är det ju bara en kabel med kontakt för 350kr + inprogramering som behövs då. smile

Baslådan kan gå att koppla in, vad sitter det för ljudsystem i den nu? Hur många högtalare är det?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Cambrant
12 april 2009
Trådstartare
saabs infotainment prestige300. 300w slutsteg med 13 högtalare

Koco
26 Inlägg
22 februari 2010
Då får jag Uppa tråden lite, jag har samma problem, och darför köpte jag den aux in sladden hos Saab. Men då undrar jag om man kan montera sladden själv? Jag provade men jag hittar inte var den ska kopplas i. Hittar inte , och den går inte i stereon  iheller. Tacksam för hjälp

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2010
Det ska inte vara några som helst problem att montera den själv bara du har lite skruvvana! Uttaget som den ska kopplas in i sitter på baksidan av EHUn (förstärkaren som sitter ovanpå CD-spelaren), du ska alltså inte koppla in den i ICMen (enheten som du väljer station på, ändrar volymen osv). Uttaget sen ska monteras i mittarmstödet (är det tänkt iaf).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Koco
26 Inlägg
22 februari 2010
Yes tackar för snabba svar! Jag tar och provar imorn igen! Dock så fanns inte Min EHU ovanpå huvudenheten.. där finns endast luftventiler? Men provar och kika imorn igen! Bilen det handlar om är en SAAB 93 Aero 03-

Koco
26 Inlägg
22 februari 2010
Google är verkligen en bra vän ;D
Spana in det där om ngn ger sig in på samma sak! Exakt vad jag behövde iaf!

http://www.elkparts.com/flashpaper/32000102GB.swf

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2010
Nu läste nog du inte vad jag sa, för jag påstod aldrig att EHUn sitter ovanpå huvudenheten. wink EHUn sitter ovan på CD-SPELAREN, alltså den grejen längst ner som du stoppar in CD-skivor i. Huvudenheten behöver du aldrig ta ut, finns varken uttag för AUX eller lågnivå eller nåt annat på det, det är bara lite knappar och möjligtvis nån skräm i den. Men med den där guiden så bör du ha listat ut hur du ska göra, så lycka till! smile Kom ihåg att den måste programmeras in sen också, så du inte tror att nåt är fel. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Koco
26 Inlägg
22 februari 2010
hehe såg först nu! tack för snabba svar hörru! smile cheers!

Koco
26 Inlägg
23 februari 2010
Fan va trött man kan bli på dålig service! Kopplar i sladden själv och allt det där, åker Till bilpartner hbg. (Saab) för och låta dom aktiva knappen... Killen som kommer fram o hjälper mig förstår inte ett dugg av dfet där, utan menar på att ja måste lämna in bilen och att de kommer kosta 1500:- för dom och koppla upp bilen mot datorn.. Jag frågar om han kan fråga ngn av killarna inne på verkstan om dom känner till det här och får ett bestämt nej. Utan att jag måste lämna in bilen.. Säger att jag inte längre är intresserad och går..

Måste man lämna in bilen på saab eller går vilket diagnossystem som helst och aktivera mitt nya AUX utag`?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 februari 2010
Du måste ha en TechII för att aktivera AUX-uttaget, men smit in på verkstan med en bullpåse på fredag eftermiddag så ska du se att det löser sig. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

712 Inlägg
24 februari 2010
Eller så kanske du bara hade oturen o snackade med surgubben.
Ta me dig några bärs så ska du se att dom fixa det åt dig smile

Själv ska man inom kort börja bygga om ljudet i bilen, ett projekt som varit igång ett tag nu men inte blivit av big_smile

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Koco
26 Inlägg
3 mars 2010
Okej, då får man uppa denna tråd igen!

Vad behövs det mer för o få möget o funka förutom, kabel dragningen + inprogramering.. precis haft bilen inne på saab för programering men mitt aux in funkar inte ändå?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 mars 2010
Om den fortfarande inte fungerar så är den inte inkopplad eller så har dom på SAAB gjort fel, inget mer behövs! För att aktivera den så trycker du antingen 2ggr på DISC knappen (en gång om du redan lyssnar på CD) eller så går du in i menyn under CD > Spelarmedia och väljer AUX-ingång.
Senast redigerat av ChriZtoffer (3 mars 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök