3078
Sök

Koplings problem!! (SAAB 900 -84)

Low is a Lifestyle
89 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Tja jag har en saab 900 gli - 84 som är lite knas för tillfället...
När man trycker ner koplingen så är de som nästan inget motstånd. Kopplingen tar inte någonting:/ för ett tag sen fick man trycka väldigt hårt för att den skulle funka men nu har den laggt av helt:S
Någon som vet vad de kan vara? väldigt tacksam för svar! /MVH Jakob

Low is a Lifestyle

687 Inlägg
11 oktober 2008
Det är la slavcylindern kanske. Provat o lufta?

Low is a Lifestyle
89 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:
Det är la slavcylindern kanske. Provat o lufta?

Nja ja vet inte riktigt vad de är eller vars den sitter:/ kan du förklara? Luftar man den likadant som bromsarna?

Low is a Lifestyle

1 210 Inlägg
12 oktober 2008
Har du kollat att du inte har ett läkage någonstans? Huvudkopplingscylindern och slavcylindern skall vara täta. Räcker inte med att lufta systemet. Lika bra att byta ut de felande komponenterna!

1 948 Inlägg
12 oktober 2008
kan lika gärna vara lamellen... fick precis samma symtom på min gamla civic vti å då hade lamellen mer eller mindre sprängts

Low is a Lifestyle
89 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Har du kollat att du inte har ett läkage någonstans? Huvudkopplingscylindern och slavcylindern skall vara täta. Räcker inte med att lufta systemet. Lika bra att byta ut de felande komponenterna!

Om vi säger att dom inte är täta, hur byter ja de enklast då(billigast), lämna in eller göra själv, plus är de svårt?

baltis skrev:
kan lika gärna vara lamellen... fick precis samma symtom på min gamla civic vti å då hade lamellen mer eller mindre sprängts

Kan de vara så att det har läckt lite på lamellen å? /MVH Jakob

Low is a Lifestyle

1 948 Inlägg
12 oktober 2008
hmm... bara för att klargöra... när du säger att kopplingen inte funkar... jag trodde du menade att det inte gick att koppla ur... e det så att det inte går att "koppla i"?

Low is a Lifestyle
89 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
baltis skrev:
hmm... bara för att klargöra... när du säger att kopplingen inte funkar... jag trodde du menade att det inte gick att koppla ur... e det så att det inte går att "koppla i"?

Precis, han kommer inte till de läge att växeln glider i... funkar inte även hur hårt ja än trycker:/  Tänkte att ja skulle testa lufta den senare idag, dock vet ja inte vars luftningsskruven sitten på kopplingen....

Low is a Lifestyle

687 Inlägg
13 oktober 2008
Luftningsskruven sitter nog på slaven. Jag vet inte var den sitter på din saab men kolla ganska långt ner där motorn går i hop med lådan. det är samma princip som o lufta bromsar.
Senast redigerat av volvo_Tobias (13 oktober 2008)

1 523 Inlägg
28 februari 2010
Lånar denna tråden lite...

Har samma problem på min 900 -88 att det inte finns något motstånd alls i pedalen..
Huvudcylinder har vi bytt, luftat systemet med problemet kvarstår...

Tyvärr funkar inte Saab EPC på Win7 så kan inte kolla hur avancerat det är att byta slavcylinder..
Nån som har en aning..

Händelseförlopp:
Tog bilen från min mor o far en torsdag runt 20 och kommer hem utan problem, parkerar bilen och går in..
Fredags morgonen när jag ska till jobbet o ska starta bilen upptäcker jag att det inte finns en uns motstånd i pedalen.. (problemet har således uppkommit under natten)

Slav eller lamell?

1 523 Inlägg
6 mars 2010
Var tydligen uttrampningslagret som hade hängt sig "kopplat" läge...

Sök