2673
Sök

Luktar avgaser i expationsbehållaren

55 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#1
var ute och körde och temp mätaren började svaja lite upp och ner så jag stannade och öppnade huven och klollade glykolen,det bubblade lite lite innan jag öppnade locket med vattnet var inte så varmt när jag kände med fingret,vattnet är blått och fint men det luktar avgaser när jag liktar i vattnet. någon som vet vad som hänt??


5 198 Inlägg
8 mars 2010
#2
Topplocks packning/spricka i toppen eller cylindervägg

Herr
1 722 Inlägg
8 mars 2010
#3
jaymjay skrev:
var ute och körde och temp mätaren började svaja lite upp och ner så jag stannade och öppnade huven och klollade glykolen,det bubblade lite lite innan jag öppnade locket med vattnet var inte så varmt när jag kände med fingret,vattnet är blått och fint men det luktar avgaser när jag liktar i vattnet. någon som vet vad som hänt??

Vilken av dina bilar gäller saken?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

55 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#4
o fy fan sad glömde skriva det att det gäller en saab 9000cse -93


5 198 Inlägg
8 mars 2010
#5
hade samma fel på min 9000-91 på den va det toppackningen som hade blåst

55 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#6
förresten, funkar sånt där burk man kan köpa som tätar cylindern och sånt? tror det heter motorsvets???


5 198 Inlägg
8 mars 2010
#7
jaymjay skrev:
förresten, funkar sånt där burk man kan köpa som tätar cylindern och sånt? tror det heter motorsvets???

blanda inte in en massa klet.. åk till en verkstad i stället så kan dom kolla bättre..avgasprov i kärlet och ev kompprov

55 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#8
okej. vad tror du det kan kosta ungefär??


5 198 Inlägg
8 mars 2010
#9
jaymjay skrev:
okej. vad tror du det kan kosta ungefär??

ingen aning,, kolla med nån mindre men seriös firma,dom brukar oftast va billigare än märkesvärkstäderna,,

55 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#10
okej ska göra det direkt imorgon då. vågar man köra med bilen något nu när den är såhär?? tack för svaren...


1 327 Inlägg
8 mars 2010
#11
Jag tror att det är svårt att avgöra om topplockspackningen har gått sönder genom att lukta på glykolen.

Kolla på hur glykolen och olja ser ut. Kanske det har gått sönder en kylarslang?


5 198 Inlägg
8 mars 2010
#12
Aero T16 skrev:
Jag tror att det är svårt att avgöra om topplockspackningen har gått sönder genom att lukta på glykolen.

Kolla på hur glykolen och olja ser ut. Kanske det har gått sönder en kylarslang?

Oljan behöver inte påverkas.. och iom att det luktar avgaser och bubblar så är det ingen slang som är trasig.. då skulle vätskan försvinna

1 327 Inlägg
8 mars 2010
#13
Om topplockspackningen har gått sönder så borde kylarslangarna bil mycket hårda då det blir övertryck. Har du kollat det?


1 207 Inlägg
8 mars 2010
#14
Nästan 100% säker på att det är topplockspackningen. Har haft liknande symtom på två bilar vilka båda hade trasig topplockspackning.

Du kan även kolla efter fler "symptom", så som:
Bilen ryker vitt ur avgasrören.
Motoroljan är grå (det är inte säkert att vattnet letar sig till oljan dock).
Avgaserna luktar sött.
Någon cylinder ser ovanligt ren ut, kan vara svårt att se men bort med DI-kasseten och tändstiften och lys med en ficklampa och försök se något.

Sök på topplockspackning är på forumet så får du veta mer.

Edit: undvik att köra med bilen, det är av yttersta vikt att du inte överhettar motorn. Toppen kommer nästintill garanterat att krökas och det blir genast mycket dyrare att fixa den.

(förutsatt att det är topplockspackningen som tackat för sig).
Senast redigerat av maco (8 mars 2010)

55 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#15
okej. slangarna har är inte hårdare.. ryker vit tjock rök ur avgassystemet men bara emellan åt,den luktar inte sött utan besk av något slag. motor oljan ser väldigt fräsch ut. får nog räkna topplockspacningen då tror jag. tusen tack för hjälpen



Sök