2789
Sök

Bra/Dåligt med t-kors för ökat laddtryck?

6 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#1
Lite nyfiken o kolla vad ni tycker om det kända sättet att få lite mer klös i en turbobil, nämligen att sätta ett T-kors på slangen från WG till MV?
hört om folk som gjort det, har inga erfarenheter själv men också hört att bilen inte mår speciellt bra av det.
Åsikter? smile
Senast redigerat av XtraaS (12 mars 2010)


1 915 Inlägg
12 mars 2010
#2
Dålig ide på en bil som laddtrycket styrs elektroniskt.
Ökar man laddtrycket, måste man även anpassa bränslet om motorn ska må bra.
Med ett trimchip så ökar laddtrycket och bensinen anpassas till laddtrycket.


På en motor där laddtrycket styrs mekaniskt, tex volvo 940 så funkar det med ett t-kors för att öka laddtrycket, men även där bör man chippa innan så motorn får tillräckligt med bensin.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

5 710 Inlägg
12 mars 2010
#3
Om detta har det skrivits 1000tals gånger.
En sökning på "pystrim" gav detta:
http://www.garaget.org/forum/search.php … =389280484
Där kan du läsa i några timmar.

En sammanfattning av en som redan läst flertalet av dessa:

Pystrim fungerar på vissa bilar, som Louksor sa på motorer med helt mekanisk laddtrycksstyrning.
På motorer med elektronisk laddtrycksreglering är det:
• Dumt/idiotiskt och bör ses som "fultrim".
• Riskabelt, man sätter säkerhetssytemet ur spel och det kan ge motorskador.
• Dumsnålt.
• Pysventil är dåligt.....T-kors är sämre

På vissa bilar ger det ingen effekt över huvudtaget då andra system bryter in o begränsar (SAAB:s T7 motorer som exempel)

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 mars 2010
#4
XtraaS skrev:
Lite nyfiken o kolla vad ni tycker om det kända sättet att få lite mer klös i en turbobil, nämligen att sätta ett T-kors på slangen från WG till MV?
hört om folk som gjort det, har inga erfarenheter själv men också hört att bilen inte mår speciellt bra av det.
Åsikter? smile

Vi får hålla isär pystrim och kladdtrycksreglering med "t-kors"

ett t-kors eller pysventil är ett vanligt sätt att reglera laddtryck på bilar där man av ena eller andra anledningen inte kan eller vill använda elektroniken för att styra laddtrycket.

exampelvis en 740 TIC med Motronic styrsystem mappat för en T04E.  laddtrycket "pyst" till 1.3bar och 400hk på vevaxelnn, helt i sin ordning.

Dock ger pysreglering långsam respons och man tappar alla fördelar som elektronisk styrning ger, som olika laddtryck på olika växlar, nedställt laddtryck vid för hög insugstemp etc.


för pystrim så läs Jontes inlägg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök