grundsten skrev:
själva elekrtoniken(kabelhärvan) är samma i sexorna. 320 till 328 vanos och 320 till 325 icke vanos så den passar.
Min kollega kör en "låst" 325 vanos motor i en 320 ickevanos elektronik. fast han har mappat sin bil efter den motorn då han kör med racekammar M3 insug och avgas. ( tävlingsbill )
Vad jag menar är att man mappar motorn efter den hårdvaran som finns i motorn. Det är ju designen på insuget/avgas och kammen/kammarna och vikten på den rörliga massan som avgör karraktären på motorn. Det är ju samma cylinder diameter i 325an och 328an, bara slaget som skiljer.
Sök på "bmw e30 325 2.8 stroker" på utube som ett exempel. Sedan är ju M3orna med 3.0 och 3.2 ganska varvilliga dom med, så volymen avgör ju inte det enbart varv villigheten.
Så jag vill alltså ha samma karaktär på 328an som 325an med samma hårdvara och mjukvarukurva.
Visst gör ju en mindre cylindervolym och rörlig vikt i motorn sitt men min uppfattning är att bmw "hållit igen" på effekt i 328an då den dels inte skulle bli för dyr för ägarna i försäkring och att den inte skulle konkurera med M3an för mycket.
Den amerikamska M3an me 3.0an har ju tydligen bara 240hk och dom delar ju en del mekaniska delar såsom växellådan.
( Dock beror jänkarnas effektförlust mycket på att deras ballaste bensin bara är på 91 oktan )
Hur som helst...
Varför skulle annars ett bilföretag göra två motoralternativ där det skiljer 0.3 dl i motorvolym men bara 1hk i effekt?
men ändå flera tiondelar i 0-100 snabbare?
Det ligger en uggla begraven i mossen där.
Visst har bmw laborerat med effektlagen på 328 motorn och "trollat" bort hästkrafter med vridmomentvinst som följd tack vare vanos och insug och kammarna, men en del av bmws varumärke är "dom varvilliga sexorna" så jag köper det inte riktigt.
Angående vanos eller inte så är ju 325 icke vanos en tiondel snabbare 0-100 än vanosen och visst kan det vara så att bmw ville ha en bensinsnålare motor med vanos konstruktionen med en snällare kamaxel som offerlamm men jag vill inte ha "gubbigt"bottendrag före "raceigt" varv.
Jag tycker mjukvaran i min 325 borde passa bra till 328motorn om jag använder samma insug/avgas/kam som innan. Måste få fram data på spridarstorlek i dom berörda modellerna för eventuell potensiometerjustering. och eventuellt lätta svänghjulet för att kompensera viktpålägget på 328ans tyngre vev.
Sedan gör ju som sagt luftmassemätaren och lamdasonden sitt.
Har byggt om och trimmat ett 50 tal bilar och antagligen blivit skadad av det genom att jag inte ser några hinder i något när det gäller att laborera så jag behöver verkligen era åsikter och erfarenheter om detta bygge för ibland blir det fel.
Föresten, är det någon här som kör med e36ans styrväxel ( servomodellen ) på en e30 icke servo för att få kortare styrutväxling?
Passar den rakt på som ryktet säger eller?