4412
Sök

Hjälp min volvo 850 t5 94a startar inte !?!?!?

UNDERGROUND
649 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
Hejsan ! jo nu är det så attt jag har gått i genom bilen å allt mes startar ändå inte ! här kommer en mer detaljerad beskrivning av vad som sker

När jag startar bilen går startmotorn å motorn runt som det ska, tänder gör den 'rycker lite'!
sen så när man har ståt på startmotorn till batteriet nästan är slut  då i ögonblicket innan batteriet inte orkar mer startar motorn å går några varv för att sedan stanna strax efter !? sen är batteriet dött . detta händer gång på gång efter har laddat upp batteriet så vid samma ögonblick startar å dör den ? va kan detta beror på ! jag är desperat måste fixa bilen inan nästa vecka då jag börjar jobba igen !?! såå HJÄLP!!!!hmm

601 Inlägg
11 mars 2010
Vevaxel/kamaxelgivare?
Kollat om du har soppa?
Kollat om du har gnista?

UNDERGROUND
649 Inlägg
601 Inlägg
11 mars 2010
Moonfury skrev:
Hur kollar man de?

För att kolla gnista så skruvar du ut ett av tändstiften och lägger det mot gods och vrider på nyckeln. Gnistrar det då så funkar det iallafall.  Tips är att lossa alla andra kablar ifrån stiften så den inte startar och inte går på en cylinder.
Soppar är ju bara att lossa slangen till fuelrailen. (Vet inte om det är enklast på just 850) Sen dra på nyckeln och se om det sprutar soppa.
Om du sitter i bilen och vrider på nyckeln och varvräknaren "studsar" litegrann ifrån botten så funkar vevaxel/kamaxelgivaren troligast. För då läser den av att motorn snurrar iaf. Annars skulle den ligga på 0 hela tiden.
Börja kolla med det iaf

UNDERGROUND
649 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
okey men hur kan det blii efter ståt stilla`?

601 Inlägg
11 mars 2010
Moonfury skrev:
okey men hur kan det blii efter ståt stilla`?

Det kan jag tyvärr inte svara på. Men inte ovanligt att saker går sönder när man stänger av. Har ingen vettig förklaring, men vet många det hänt så för.
Din bil har inte dött lite sporadiskt nån gång här och där?
Kom på nu att 850 brukar ha lite problem med soppareläet. Att lödningarna i dom spricker. Det går att löda själv om du har lite vana

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
11 mars 2010
tjena! prova gå till skuffen på bilen, sen tar du bort mattan över reserv hjule, där lite grann uppe till höger ser du ett lock där sitter bränsle bumpen prova knacka med hammare där, sen prov startar du, ifall den startar efter du knackat så vet du att pumpen bör bytas!

UNDERGROUND
649 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
Konstig den får soppa i allfal det luktar mycket sopa efter man försökt starta den . men den gick fin å startade bra i går utan problem de ända jag har gjor i går va att ställa ner ladd trycket

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
11 mars 2010
pröva byta stift, kanske dom som är slut? du surar ner den allså? pröva att se ifall den går putta igång om den vägrar att starta när du tar på nyckeln tongue

UNDERGROUND
649 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
ska se va jag kan göra smile tror jag har ställt ner trycket som gjort att den är sur låg på 1.5 gar förut ^^ nu 0.5

2 021 Inlägg
11 mars 2010
Har bilen stått stilla länge så har den nog tappat oljetrycket i ventillyftarna, då har du 0 komp på alla cyl. Bara och köra på starten eller försöka bogsera igång den, förutsatt att du har gnista och bensin fram till spridarna.

UNDERGROUND
649 Inlägg
Musiker
472 Inlägg
11 mars 2010
Antar att du har larm på bilen... Det gick sönder på min 850 GLT så att den inte ville starta!
Nu var det ju inte så svårt att avgöra att det var larmet i mitt fall roll men kan inte BARA imobilizern gå sönder också? Jag hade ingen sådan på min bil, så jag bogserade igång den, åkte till en mobiltelefon-affär och fick larmet urkopplat för femhundra spänn, och vips så blev min bil stulen, sönderkörd och fick motorrummet rensat ute i skogen. sad Synd, det var en fin bil... Fick bara 18 000.- av VOLVIA till råga på allt elände!
Senast redigerat av Ras_J (11 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

UNDERGROUND
649 Inlägg
Musiker
472 Inlägg
11 mars 2010
Har du imobilizer då?
Blev fel på den på morsans Renault, den tände visserligen men stängde ögonblickligen av sig igen, men det där kan väl fungera på olika sätt antar jag... Är ju trotts allt ingen Renault du kör! wink
Senast redigerat av Ras_J (11 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

UNDERGROUND
649 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
ne det har jag inte tror jag!

33 Inlägg
11 mars 2010
Händer precis samma sak för mig och då var det kamaxelpositions givaren som va trasig, kika om du får några felkoder tongue

UNDERGROUND
649 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
okey okey smile men hur kan det hända när den ståt stilla?

33 Inlägg
12 mars 2010
Ja har ingen aning , men min gick precis som den skulle och sen ville den bara inte starta tongue Och då fick ja upp en felkod på den, så kika om du har någon felkod tongue

103 Inlägg
15 mars 2010
automat eller manuell?

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)

Sök