3271
Sök

Bilbatteri - Något skumt med Bilbatteriet (laddas ur)

13 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder så har jag en lite skum historia gällande mitt bilbatteri.

Under dom två senaste dagarna har mitt bilbatteri spelat mig något typ av spel.

Den första dagen så när jag skulle köra iväg, så ville inte den starta och det var batteriet som var dött.
Jag fick hjälp av en kompis med att starta de med kabel och den gick igång som vanligt. Sen drog vi till backen för att åka lite. Sen när vi skulle köra hem igen var de samma sak, de var dött. Då tänkte jag att jag hade glömt något på under natten så batteriet hade blivit helt urladdat. Jag körde minst 5 mil under ca 1 timma och lät motor vara på hela tiden.

När jag kom hem så började jag att ladda den direkt och senare samma den kvällen skulle jag köra till en resturang och bilen gick igång utan några problem. Var inne på restaurangen i ca 2,5 timme och sen när jag skulle köra hem igen så startade den utan några större problem. Även denna gången när jag hade kommit hem startade jag laddningen.

Sen idag på morgonen när bilen hade fått ladda i ca 12 timmar så ville den inte starta alls och fick även denna gång hjällp att starta den med en annan bil. Körde en bit och hem igen, stängde av den och direkt när den dog kunde jag inte starta den överhuvudtaget.

Har kollat om de finns vatten och de gör de.
Nu har jag i laddaren igen och har kopplat ur plus så ingen ström kan försvinna in i bilen.

Vilket tror ni det är fel på?
Min billaddare som har tagit kål på batteriet, om de inte var dött innan de?

Eftersom jag inte är hemma så har jag inte någon typ av elmättare så jag kan inte kolla på batteriet hur många A / volt den har.

4 005 Inlägg
10 mars 2010
Förmodligen ditt batteri som är dött.

21 761 Inlägg
10 mars 2010
Jo, det lutar nog åt batterihaveri, men några olika mätningar med multimeter skulle inte skada. Med tanke på att laddaren hade varit igång i 12 timmar så borde det inte ha varit några som helst problem att starta motorn.

Försök att få tag på en multimeter och mät spänningen på batteriet när du laddar med batteriladdaren, sedan har du multimetern med dig i bilen och mäter på batteripolerna ifall bilen strejkar igen. Mät även vilken laddspänning generatorn har, dock bör batteriet helst vara fulladdat för att få ett rättvisande värde. smile

2 011 Inlägg
16 mars 2010
Håller med Drönirettab. Antagligen är det batteriet. Har haft liknande problem. Var kräm i batteriet vid mätning, men inte tillräckligt för bilen kunde även hacka till vid körning. Bytte batteri och det var löst för den gången. Sedan vid ett annat tillfälle liknande ditt problem, så var det kolen som var slut i generatorn, bytte dessa och bilen gick och ladda som den skulle de 3 åren som jag hade den efter det.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

268 Inlägg
16 mars 2010
hade exakt så på min Honda Civic och det visade sig med starthjälp så var det inga problem men efter avstängning så var det problem. visar sig att batteriet var kasst, hade plötsligt ett stor 9 volts batteri istället tongue så testa med ett annat batteri så skall du se att det fungerar fint fint  smile

http://www.MickeJ.se
34 Inlägg
17 mars 2010
har samma problem ja, men har provat olika batterier men ändå äre samma? har volt mätare i bilen å när ja kör visar den att ja har 12 volt, börjar undra om inte generatorn har gjort sitt med? (ursäkta att ja lånar tråden)

Kör: Volvo 740 TIC - 86

44 Inlägg
17 mars 2010
Mät över batteriet med motorn igång. Det ska ligga på runt 13-14V om generatorn är ok.

496 Inlägg
17 mars 2010
Mät när motorn är igång ska ligga på ca 13,7 volt. gör de det så är det en kass cell i ditt batteri, så jag hade ju provat med ett nytt eller låna ett bättre begagnat för att testa smile

Sök