2647
Sök

Köpråd! Bruksbil, Pick-up/ 4x4

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#1
hej hej! Nu har ja börjat kolla på ny bruksbil. Tänkte lägga ner lite mer pengar än vanligt. Brukar köpa bruksbilar för max 3000kr, men nu tänkte ja lägga ut ca 15000kr..
Jag har 3 krav, den ska va skapligt stor, ha skapligt bra lastmöjligheter samt vara 4x4..

Så jag har hittat några märken och modeller av intresse, men bivetvis så har alla både för och nackdelar. Så jag har världens beslutsångest!

Detta är bilarna:
*Cheva silverado pick-up
*cheva blazer
*Cheva suburban
*Ford Ranger
*Ford F150
*Ford bronco
*Mazda b2000
*Mazda b2500
*Nissan king cab
*Toyota pick-up
*Izusu pick-up
*Lada Niva
*Mitsubishi L200
*Mazda b2600
*Mazda b2200

De Chevorna samt f150 har ju V8 och dricker lite mer soppa, och så har dom komstant 4x4 om ja ej misstar mig. Och det är ju en nackdel. Men dom andra rostar ju bort, samt äa japanska och ryska, och det känns inte så tilltalande, men dom har ju i och urkopplingsbar 4x4 samt hög+låg växel och är mer snåla på soppan.. Så jag vet inte jag.
Rangern känns mest tilltalande tycker jag, men det är ju i grund å botten samma bil som king caben och Mazda, bara att dom är snyggare, dyrare och dricker mer soppa.

Så, vad tycker ni? Tänk på att den ska gå som bruksbil, köras varje dag till och från jobbet m.m..

Eller är det någon som har erfaren heter av någon av dessa? Positiva eller negativa..

----------------Våga Vägra Volvo----------------

53 Inlägg
3 januari 2010
#2
Silveradon har du ej konstant 4x4..men en sån får du iofs inte för några 15k
mazda och izusu är ju kända för att gå av på mitten.

skulle satsa på en s10:a om jag vore du, finns ju både med v6 och rad 4:a.
Skittrist bil men du kan lasta mycket och de går billigare än de större grabbarna

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#3
z71 skrev:
Silveradon har du ej konstant 4x4..men en sån får du iofs inte för några 15k
mazda och izusu är ju kända för att gå av på mitten.

skulle satsa på en s10:a om jag vore du, finns ju både med v6 och rad 4:a.
Skittrist bil men du kan lasta mycket och de går billigare än de större grabbarna

Nää, inte den nyare nej, men jag prater om den äldre modellen, 70-tal/80-tal..
Jo, å tyvärr så är ju king caben det å.. Men om man lägger ut ca 15 så far man ju en rätt fräsch japs pick-up

----------------Våga Vägra Volvo----------------

53 Inlägg
3 januari 2010
#4
sandin_90 skrev:
z71 skrev:
Silveradon har du ej konstant 4x4..men en sån får du iofs inte för några 15k
mazda och izusu är ju kända för att gå av på mitten.

skulle satsa på en s10:a om jag vore du, finns ju både med v6 och rad 4:a.
Skittrist bil men du kan lasta mycket och de går billigare än de större grabbarna

Nää, inte den nyare nej, men jag prater om den äldre modellen, 70-tal/80-tal..
Jo, å tyvärr så är ju king caben det å.. Men om man lägger ut ca 15 så far man ju en rätt fräsch japs pick-up

Sant,,kollade lite och det finns en del...t.ex   http://www.blocket.se/sodermanland/Pick … 10&w=2


och en dakota i södermanland,,,verkar ju vara rätt vettiga båda 2 för den pengen...
Fast man måste vara jäkligt noga och kolla rambalkarna på jappspickarna...de brukar rosta av mellan hytten och flaket.
Izusu och mazda har problem med sprutet från bakhjulen så allt hamnar i balkarna

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#5
z71 skrev:
sandin_90 skrev:
z71 skrev:
Silveradon har du ej konstant 4x4..men en sån får du iofs inte för några 15k
mazda och izusu är ju kända för att gå av på mitten.

skulle satsa på en s10:a om jag vore du, finns ju både med v6 och rad 4:a.
Skittrist bil men du kan lasta mycket och de går billigare än de större grabbarna

Nää, inte den nyare nej, men jag prater om den äldre modellen, 70-tal/80-tal..
Jo, å tyvärr så är ju king caben det å.. Men om man lägger ut ca 15 så far man ju en rätt fräsch japs pick-up

Sant,,kollade lite och det finns en del...t.ex   http://www.blocket.se/sodermanland/Pick … 10&w=2


och en dakota i södermanland,,,verkar ju vara rätt vettiga båda 2 för den pengen...
Fast man måste vara jäkligt noga och kolla rambalkarna på jappspickarna...de brukar rosta av mellan hytten och flaket.
Izusu och mazda har problem med sprutet från bakhjulen så allt hamnar i balkarna

Jo, dakotan har ja kolla på.. blev sugen på´n, men då lär man ta den på kärra.. Å jag har ingen dragkrok..

Va!? i balkarna? Vilka jävla felbyggen!
Men rangen, den ä ju byggd på samma som mazda å king cab, men dom verkar inte rosta så jävligt i ramen ju.. dom verkar rätt hyffsade.. men.. om dom nu är byggda på samma, varför rostar inte dom i samma utsträckning?? :S

----------------Våga Vägra Volvo----------------

126 Inlägg
9 februari 2010
#6
Jag hadde nog köpt mej en King cab. Har själv 2 st. å jag ä jävla nöjd med dom. Å går bra i skogen gör dom mä.    men kolla ramen före du köper en. å hytt fästena. dom brukar alltid rosta sönder. å king cab Diesel
är slöa men dä är även bensinarna.

342 Inlägg
9 februari 2010
#7
Ska man skippa ballhetsfaktorn och helt gå på ekonomi och praktiskt tänkande så hade jag röstat på Mazdas B2500/2600-serie.
Inte särskilt manlig, men jäkligt billig att äga.
Rost är som tidigare nämnt något att hålla koll på, men hittar man ett fräscht exemplar och rostskyddar så har man en riktigt bra arbetsåsna för små pengar under många år framöver.

Nu är jag iochförsig partisk, då vi själva har en Mazda-pickis (dock en B2200). Den är både billig att äga och köra och har inte vållat oss ett enda bekymmer trots rätt hård användning.
Har gått cirka 15.000 mil, är i princip helt rostfri och fri från bucklor och inga kända fel eller brister.
Pröjsade inte ens 10.000 kronor för den bilen, och då var den nyskattad!
Svårslaget!

Men ska du ha 4x4 kan du stryka Mazda B2000 och B2200 på en gång.
De finns bara med 2WD.
Tar sig iochförsig förvånansvärt bra fram när man lämnar asfalt och grus, men mäter sig givetvis inte alls med fyrhjulsdrift och lågväxel ...

Som sagt - ett mer vettigt val än manligt sådant.
Men ska man bara ha en billig pålitlig laståsna som inte kostar skjortan att köra, så ...

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

12 Inlägg
18 mars 2010
#8
Vill gärna att fler svarar på den här tråden, funderar på samma sak som trådskaparen.

Vill ha låg bensinförbrukning och billiga reservdelar, motor/fyrhjulsdrift är oväsentligt!

7 Inlägg
18 mars 2010
#9
Jag har provat diesel-automat-Blazer, (de har i o urkopplingsbar 4x4) o  i 2wd-läge drog den från 1,1 l.
I gengäld gick det att köra den på 1,4-1,5 med hästsläp.
Å de finns ju med bensin o manuell...
Har även haft King cab diesel, tog från 0,8
Bensin-alternativ då:
Har haft en drös Mazda B2000-2200. (4x2)
Som tidigare nämnts riktiga slitvargar med vettig kvalitet, tar "runt" litern. Och packåsnor.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 mars 2010
#10
en viktig detalj är om man ska lasta mycket och/eller dra (tunga?) släp ofta. japsare är oftast snålare än jänkarna om man bara åker i "tomme" men om man hänger på släp o sånt så blir snart dom små japanarna ändå mer jättetrötta och drar massor med soppa.

Jänkarna drar i jämförelse mer soppa utan last, men förbrukningen ökar inte på samma sätt när man börjar lasta dom. Dom stora motorerna gör dessutom att det faktiskt finns lite ork...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

7 Inlägg
18 mars 2010
#11
Och om man tänker sig en äldre Chevapickis så finns de ju med originalmonterad 5,7 diesel (350cui)
O ja det stämmer, de första var konverterade 350spisar, som inte höll.
Men strax kom man med 5,7DX, och deras varierande rykte tror jag beror på att:
1. Folk glömmer att det (faktiskt) är en "lastbilsmotor" och diesel, m a o ingen varmkörning o höga varv, det tar knäcken på alla dieslar.
2. Många objekt som finns på marknaden har gått MÅNGA mil o timmar, en japs som gått 60-70 tusen mil e' inte heller så glad.

7 Inlägg
18 mars 2010
#12
Fyller på med att instämma i Henke's åsikt att Jänke-järn är lite törstiga från start men att förbrukningen inte ökar så mycket vid last och/eller släp-körning


Sök