3633
Sök

Berlingo 1.9D -03 problem kallstart

12 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Vid start så är det som att bilen inte kommer igång ordentligt på alla cylindrar (men den startar direkt alltså inga problem att få igång den), motorn vibrerar och skakar ganska mycket. Svårt att komma iväg för att den inte orkar, men bara man kommit iväg och motorn fått lite temp så går den jätte bra.
Har även sett att det saknas ett rör/slang vid luftfiltret, och om man täpper igen hålet med handflatan kvävs bilen.
Några förslag på mitt problem.
Senast redigerat av Robban75 (23 mars 2010)

12 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Ingen därute som har något förslag, man vill ju gärna få ordning på det hela.

140 Inlägg
23 mars 2010
ska nog inte sitta något rör/slang där ska du se utan att det är där den suger in luft till motorn:) något svar på varför den går som den gör vet jag dock inte:/

3 235 Inlägg
23 mars 2010
Det är nog dags att byta glödstift. Dieslar blir svårstartade när glödstiften är dåliga vid kall motor.

12 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Nja problemet är inte att den är svårstartad, går igång direkt, sedan tar det några sekunder så börjar den rysta och skaka och låta konstigt.    ???????

3 235 Inlägg
23 mars 2010
Det är det jag menar, om ett stift är dåligt går motorn på tre burkar tills den blivit lite varmare.
Startar den på alla cylindrar vid varm motor?

12 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Ja den startar bra när den är varm. När den är kall så startar den bra med MEN börjar rysta och skaka och låta lite konstigt efter kanske 2-3 sekunder. Ger man den gas så blir det bättre.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 mars 2010
Kolla glödning/glödstift som första åtgärd. Är ju så enkelt, och så har man förmodligen hittat felet sen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

16 Inlägg
24 mars 2010
En diesel bil antänds utav värmen/kompressionen i cylindrarna och eftersom den är svårstartad när den är kall är felet Glödstiften eller kompressionen i cylindrarna och du bytt glödstift så har du dåligt komp på ngn utav cyluindrarna

12 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Har fått ett tips att det även kan vara fel på bränslet att den inte får soppa som den ska, kan vara en luftbubbla i systemet????
Om så är fallet, någon som vet hur man luftar?

Sök